VW ID.3: Dette er el-alderens svar på Golf

ID3 3
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

I Volkswagens nye elbil-serie er det ID.3 som er eslet til å overta Golf-rollen. Det er med andre ord store sko å fylle for kompaktmodellen i ID-programmet. I fornyet og oppdatert versjon er den atskillig nærmere å fylle rollen godt enn første generasjon klarte. Bak rattet i nye ID.3 begynner det nemlig så smått å dukke opp noe som ligner på den litt udefinerbare Golf-følelsen mange av oss har i friskt minne.

Av Frank Williksen

Så skal det tilføyes at det så visst ikke er noen enkel oppgave å ta opp arven etter en så veletablert og udiskutabel suksess som Golf har blitt gjennom svært vellykket modellpleie over flere tiår. Og fortsatt er i svært mange andre land som fortsatt selger biler med fossil drivlinje.

Men det begynner altså å ligne på noe; det vi nå kanskje bør kalle ID-følelsen i stedet for Golf-følelsen.

Smidig

ID.3 oppleves subjektivt som omtrent like stor som dagens Golf – som ikke lenger markedsføres i Norge – og dette stemmer godt. ID.3 er nemlig bare 2 små cm kortere enn Golf, og samtidig litt (2 cm) bredere. Bagasjerommet er 4 liter større enn i Golfen, noe det skal veldig godt gjøres å merke i praksis.

Noe som derimot merkes, er en svingdiameter som er hele 80 cm mindre enn Golf. Dette gjør selvsagt ID.3 merkbart smidigere og hendigere der det kniper med plassen, for eksempel i trange P-hus.

God oversikt over både den lille skjermen foran rattet og den større midtplasserte skjermen.

Ruvende vektforskjell

Forskjellen er også stor på akselavstand. Fra 2,64 m i Golf, er denne vokst til 2,77 m i ID.3. Den klart største forskjellen i mål og vekt på de to bilene ligger likevel i egenvekten. Mens en Golf med 150 hk TSI bensinmotor veier 1.331 kg, er egenvekten for ID.3 med 62 kWh batteri (brutto) hele 1.838 kg, riktig nok inkludert fører. Men selv med fradrag for disse 75 kilo, blir vektforskjellen ruvende.

God komfort

Den lange akselavstanden med hjul i hvert hjørne av bilen er et nyttig bidrag til den gode kjørekomforten ID.3 byr på. Et understell som er godt avstemt til den høye egenvekten sørger for en absolutt komfortorientert fjæringskarakteristikk – og støy er det jo i utgangspunktet lite av i en elbil. Her er ID.3 slik jeg opplever den også på den positive siden av gjennomsnittet for biler i denne klassen.

Bakseteplassen er overraskende bra, men høye seterygger tar mye av sikten forover.

Ingen versting

Førerplassen er fin. Godt sete med tilstrekkelige justeringsmuligheter til å finne en god kjørestilling, i alle fall rundt min høyde over havet, som er ca. 1,80 m. Sikten er upåklagelig, og det meste av betjening er kurant håndterbart, selv om jeg for min del ville foretrukket litt flere funksjoner på «gammeldagse» knapper/brytere enn skjermbetjening. ID.3 er langt fra noen versting på dette området, men også her kan ting bli bedre ut fra mitt ståsted.

Innvendig plass

Fortsatt er det litt uvant med det bittelille instrumentet foran rattet, der man først og fremst avleser hastigheten – men det skal innrømmes: Det er litt mindre uvant nå enn det var første gang jeg opplevde det. Så gir jeg stor ros for langt bedre materialvalg og mer gjennomført interiørfinish enn på den første årgangen. Virkelig mye bedre!

Uten å ha målt konkret, opplever jeg den innvendige plassen i ID.3 som noe bedre enn i Golf, først og fremst i baksetet.

Bagasjerommet er fire liter større enn i Golf; i praksis det samme.

Bakhjulsdrift

Med en effekt på 150 kW – tilsvarende 204 hk – har ID.3 krefter nok, selv om vekten er høy. Men flere hundre kilo mer enn forgjengeren Golf har en pris. Selv med elbilens mer kontante leveranse av trekkraft, er forskjellen i akselerasjon 0-100 km/t bare 1,2 sekunder i elbilens favør – 7,3 sekunder mot Golfs 8,5 – og da sammenligner jeg med en 150 hk TSI.

Når det gjelder toppfart, er bensinmodellen overlegen – 224 km/t mot ID.3s 160 km/t.

En annen stor forskjell på bilene ligger i drivlinjen, der ID.3 har drift på bakhjul mot Golfens velkjente forhjulsdrift. Mitt møte med dagens ID.3 foregikk på vinterføre og med minusgrader, og jeg opplevde at elbilens bakhjulsdrift var imponerende bra når det gjelder både fremkommelighet og stabilitet på vinterveier.

Opptil 120 kW

ID.3 kommer med to alternative batteristørrelser. Min prøvebil hadde det minste av dem, på 58 kWh netto. Ifølge spesifikasjonene skal dette rekke til inntil 430 km rekkevidde med et gjennomsnittlig forbruk på 1,53 kWh/mil. Tallene må absolutt leses med «sommerbriller», for rekkevidden under vinterforhold krymper merkbart.

Bilen har ombordlader på 11 kW, og kan ta opptil 120 kW ved hurtiglading/DC.

Noen funksjoner er samlet her, til venstre og litt skjult av rattet.

Mye utstyr

Min prøvebil var, for å bruke importørens eget språk, en ID.3 Pro Highline 58 kWh 204 hk. Det meste av hva dette står for, er beskrevet, men pakken omfatter også et veldig bra utstyrsnivå. At bilen har «hele løperrekka» av førerassistansesystemer er i dag selvsagt. Det siste gjelder langt på vei også for detaljer som oppvarmet multifunksjonsratt, navigasjon, stemmestyring på norsk, 2-sone klimaanlegg og prediktiv adaptiv cruise kontroll.

Fullt så selvsagt er ikke dynamiske LED-Matrix hovedlys og dynamisk lysassistent, som var inkludert uten pristillegg i prøvebilen, eller førerassistentpakke+ (tilleggsutstyr kr. 11.900,-). Ekstra var også en attraktiv (og dyr!) interiørpakke Style+. Denne omfattet elektriske Top Sport seter i art velour med regulerbar korsryggstøtte, massasje og uttrekkbar lårstøtte, en veldig god head-up display-løsning og et lydsystem som overbeviste. Tilleggspris på 45.900 kroner er likevel relativt saftig.

Øvre del av prisskalaen

Medregnet det hele kom prøvebilen på 433.200 kroner. Det hele starter imidlertid på 360.800 kroner før man begynner å regne tillegg. Den listen starter med metallic lakk til 2.000 kroner og 20 tommer lettmetallfelger til 12.600 kroner. Min oppfatning av dette er at ID.3 plasserer seg i den øvre delen av prisskalaen i dette segmentet – men den fortoner seg også som en av de mest attraktive.

Noen tall, VW ID.3 Pro Highline 58 kWh:

Motor: Elmotor 150 kW (204 hk). Dreiemoment 310 Nm.

Drivverk: Bakhjulsdrift.

Batterikapasitet: 58 kWh netto (62 kWh brutto)

Ombordlader (AC): 11 kW

Hurtiglader (DC): 120 kW

Rekkevidde WLTP: Inntil 430 km

Forbruk: 1,53 kWh/mil

Lengde x bredde x høyde: 4,26 x 1,81 x 1,56 m

Egenvekt inkl. sjåfør: 1.838 kg

Bagasjerom: 385 liter

Akselerasjon, 0-100 km/t: 7,3 sekunder

Toppfart: 160 km/t

Pris: Fra 360.800 kroner. Prøvebil som beskrevet 433.200 kroner.

Les også: NIO EL6: Lekker rask og velutstyrt

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com