VW Touareg R-Line: SUV som imponerer – rett og slett!

VW Touareg 5
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

En SUV som er komplett, må bli svaret om jeg skal oppsummere inntrykkene av Volkswagen Touareg i ett ord. For dette er en bil som overbeviser i alle disipliner, i en klasse der det finnes mange høydepunkter. Det skal mye til mot skarpskodde konkurrenter som BMW X5, Mercedes GLE, Volvo XC90, Porsche Cayenne, Audi Q7, Jaguar F-Pace og flere med, men Touareg leverer solid – og har i utgangspunktet en liten prisfordel mot mange av dem.

Hvordan ser den ut?

Bilen jeg kjørte var en sort/mørktonet R-Line utgave, som fikk mange til å snu seg en ekstra gang – kjempetøft ytre! Typisk en sosial bil – jeg kom ekstra lett i prat med bilglade medmennesker på parkeringsplasser og i P-hus! Utvendig design med R-Line-signatur er gjennomført fra øverst til nederst, og i mine øyne festet ikke minst de spesielle felgene seg litt ekstra. Flott utseende, og absolutt et løft fra forrige generasjon (som også tok seg godt ut, for øvrig).

Bilen er en stor SUV, og det synes. Lengden er 4,88 m og bredden solide 1,98 m. Med 1,72 m høyde er det desidert en bil man setter seg inn og går ut av på komfortabelt vis.

Ingen ting å utsette på designet bakfra heller.

Hvordan er plassen?

Har man behov for mer plass enn det en SUV som Touareg byr på, så spørs det om ikke kassebil eller buss er neste alternativ. Her er det et svært raust baksete, massevis av bortleggingsmuligheter for diverse småting – og et bagasjerom på imponerende 810 liter. Legger man ned baksetet, kan volumet økes ytterligere til 1.800 liter. Det er bortleggingsmuligheter også under dørken.

Størrelsen på bilen kommer til syne også i vekten. Touareg R-Line har en egenvekt på 2.070 kg (inkludert fører), og en tillatt totalvekt på 2.850 kg. Bilen kan trekke tilhenger med brems på 3.500 kg.

Les også: VW Passat Alltrack – strålende familiebil

Hvor bra går den?

I prøvebilen satt det en diesel V6-motor på 3,0 liter med 231 hk og et maksimalt dreiemoment på 500 Nm, som er tilgjengelig ubrutt fra 1750 til 3000 omdreininger, altså det turtallsområdet man oftest befinner seg i. Kreftene distribueres av en 8-trinns nydelig automatkasse.

Det finnes nok dem som rynker litt på nesa og synes dette høres litt i underkant; bil, vekt og pris tatt i betraktning. Men trenger du høyere toppfart enn 218 km/t på en SUV som denne? Eller raskere akselerasjon 0-100 på mindre enn 7,5 sekunder? Neppe, hvis vi skal være ærlige.

Til gjengjeld får du et dieselforbruk jeg opplevde som klart på den hyggelige siden for en så stor SUV. Fabrikken sier forbruk 0,81 liter/mil ved blandet kjøring. Dette stemte veldig bra med mine erfaringer, selv om andelen lengre turer kanskje var noe høyere enn malen for fabrikkmålingene.

Uansett opplevde jeg motoren som kraftfull og arbeidsvillig, og absolutt sterk nok for bilen. I utslippsklasse Euro 6 DG vet du også at du kjører med svært rene utslipp.

Lekkert dashbord.

Veldig brukervennlig infotainment-system.

På bildene over er det mye å skryte av. Selve førermiljøet oser av trygghet og kvalitet, mens den store infotainmentskjermen utmerker seg med enkel og intuitiv betjening – kjempebra!

VW Touareg R-Line SUV på veien

Bak rattet opplevde jeg bilen som mindre enn den faktisk er. Touareg er faktisk overraskende lettkjørt og enkel å håndtere også der det er litt trangt, selv om svingdiameteren ikke er mer imponerende enn 12,2 meter. Til det bidrar gode hjelpesystemer som for eksempel supert ryggekamera og gode sensorer.

Med 4Motion Active Control-bryteren på midtkonsollen kan du tilpasse bilens egenskaper til de fleste slags underlag og utfordringer. Valgmulighetene er Normal, Sport, Comfort, Eco, Snow, Offroad og Individual.

Jeg fikk ikke muligheten til å teste bilen i terreng med offroad-innstillingen, men fikk prøvd de fleste andre mulighetene. I vanlig bruk ble det for meg «Normal» eller «Comfort» som gjaldt, og som ga svært behagelig kjørekarakteristikk. Komfortabel luftfjæring og svært bra støyisolasjon er og blir en god kombinasjon om du skal kjøre et stykke. «Eco» er naturligvis et aktuelt alternativ i våre dager, men her syntes jeg for min del at det ble litt for tamt. Sport-alternativet hisser derimot opp den store bilen ganske kraftig, men det er nå en gang ikke den typen kjøring en stor og tung SUV primært er bygd for.

Prøvebilen hadde luftfjæring, som selvsagt gjorde mye på komfortsiden. Man får nesten litt flygende teppe-følelse med de myke, flytende bevegelsene.

Standard bakkeklaring er med luft 22,1 cm, med variasjon fra ca 17 til ca 30 cm. Med vadedybde på 58 cm skal det mye til hyttevei til før Touareg gir seg!

Med denne velges kjøremodus.

Se an føre og humør – og så velger du det mest passende kjøremoduset her.

VW Touareg SUV bak rattet

Denne bilen ga meg den udefinerbare godfølelsen som enkelte biler gir straks jeg satte meg bak rattet. Opplevelsen av en ekstra dimensjon av trygghet og sikkerhet var merkbar. Noe av dette må selvsagt skrives på kontoen for størrelse, trygghet og den gode sikten høyden gir, men en del kommer også fra et særdeles velredigert førermiljø, med blant annet en stor og rekord-intuitiv skjerm til betjening av omfattende infotainmentsystemer. Forbilledlig bra, VW!

Bildet kompletteres av et glimrende førersete med justeringsmuligheter mer enn nok til at man lett finner en god kjørestilling – og minne, naturligvis, slik at bilen «husker» hvordan jeg liker å sitte.

Når det mørkner, får den gode sikten effektiv støtte av supre LED Matrix frontlykter med dynamisk fjernlysassistent.

Mye får plass i det digre bagasjerommet.

Slik ser et bagasjerom på 810 liter ut. Det er til og med større enn det jeg hadde i min Edsel midt på 1960-tallet (798 liter).

Hvor sikker er den?

Sikkerhetsmessig er VW Touareg godt på høyde med konkurrentene. Ved siden av hele løperrekka av passive sikkerhetsdetaljer, har bilen en lang liste av førerassistanse-systemer – fra nødbremsassistent via kjørefeltassistent til adaptiv cruise kontroll.

Med i pakken er også et av de bedre skiltgjenkjenningssystemene jeg har prøvd, parkeringssensorer foran og bak og aktivt panser for bedre sikkerhet ved fotgjengerpåkjørsel.

Oppvarmede lyktespylere og varmebeskyttende glass synes jeg også er detaljer verdt å nevne.

Svært god plass i baksetet.

Gode utsikter for trivsel for dem som sitter i baksetet også.

Hvor mye koster den?

Selv om VW Touareg langt fra er den dyreste store SUV du kan kjøpe, så er dette en dyr bil. Grunnprisen på prøvebilen var kr. 889.900,-, men med utstyr for 288.500,- i tillegg endte sluttsummen på pene 1.187.426,-.

I rettferdighetens navn bør det da nevne at på den lange lista over ekstra utstyr finnes kostbare detaljer som R-Line eksteriør Blackpack (35.100,-), 21 tommer Suzuka Black (34.900,-), Innovision Cockpit (41.700,-), skinn Savona (25.700,-), panorama soltak (16.700,-), luftfjæring (23.300,-) og elektrisk inn- og utfellbart tilhengerfeste (16.100,-) pluss pluss pluss…

Jeg runder av som jeg begynte: VW Touareg R-Line gir et særdeles komplett inntrykk. Det betyr fra mitt ståsted at den leverer meget bra innenfor en høy pris.

Les også: Joda, VW kan storbil også – om du nå har tvilt på dét…

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com