Xpeng G9: Stor og velutstyrt bil til liten pris

Xpeng G9 2
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

At Xpeng G9 leverer godt på komfort og utstyr er udiskutabelt. Det er heller ikke mange som vil være uenige i at bilen har et imponerende flott interiør, både i design og materialvalg. Sånn kan vi fortsette, for eksempel også om effekt, rekkevidde og ladetid.

Av Frank Williksen

Det er kort sagt mye bil Xpeng leverer her, og det som egentlig overrasker mest av alt er prisen. En pris rundt 580.000 for en G9 RWD Long Range med Premium Comfort og Audiopakke, og ellers det meste du kan ønske deg av utstyr, er rett og slett veldig konkurransedyktig, for å si det forsiktig. Det gjør ikke saken dårligere at bilen leveres med garanti på 7 år/160.000 kilometer.

Mye ros

Xpeng er en ung elbilprodusent, etablert i 2014, med hovedbase i Guangzhou, Kina. I Norge har bilmerket vært til stede siden tidlig i 2021, og de første bilene kom til landet tidlig på høsten samme år. Hittil har mye handlet om G9. Denne store SUVen har til gjengjeld høstet mye ros, ikke minst for rekkevidde og ladetid.

Xpeng G9 er en stor bil, noe som også er godt synlig på bagasjeplassen.

Stor bil

Og stor er G9 så absolutt. Bilen nærmer seg 5-meters-merket i lengde (4,89 m), og er 1,94 meter bred. Høyden er skikkelig SUV – 1,68 meter, så dette er uten diskusjon en av bilene man setter seg inn i og går ut av, ikke detter ned i. Med bagasjerom på 660 liter og en liten frunk på 71 liter, skal plassbehovene være ganske store før G9 må melde pass.

Det hører med til transportkapasiteten at G9 kan trekke henger på opptil 1.500 kilo, og tåler 75 kg på taket.

Det er ingen mangel på skjermer i nye elbiler. I Xpeng G9 har forsetepassasjeren sin egen skjerm til underholdningsformål.

Sikt

Førerplassen i Xpeng G9 tåler godt sammenligning med konkurrentene. Setet er supert, med spesielt god lårstøtte og skikkelig lengde på seteputen. Selvfølgelig er det både varme og ventilasjon tilgjengelig.

Sikten er på godt SUV-nivå, man sitter høyt og godt i en bil som har et design som er rimelig greit å beregne både forover og bakover. Greit å vite, dersom noen av de mange sensorene skulle ta kvelden på vei inn i eller ut av et P-hus, for eksempel …

Hendler fortsatt

Føreren får informasjon primært fra den lille skjermen foran rattet, mens mange funksjoner betjenes fra den tradisjonelle store midtplasserte skjermen. Xpeng G9 har dessuten enda en stor skjerm til høyre for hovedskjermen, og her kan passasjeren boltre seg med underholdning uavhengig av føreren. Trådløs Apple CarPlay og Android Auto hører med til bildet.

Heldigvis har Xpeng enn så lenge beholdt hendlene på rattstammen for noen viktige funksjoner. Venstre hendel dekker blinklys og lysfunksjoner, i tillegg til vindusviskere/spylere. Den høyre hendelen er girvelger – opp for revers, ned for Drive.

Xpeng har virkelig lagt seg i selen for å levere gode seter.

Oser premium

I tillegg er noen funksjoner betjenbare fra selve rattet, for eksempel media/lydvolum og cruise kontroll. En liten detalj mange sikkert vil like godt i vinterhalvåret, er at nedre del av frontruten er oppvarmet.

Plassforholdene i baksetet går det heller ikke an å klage på – her er det nok å gå på både i høyde og lengde for tre passasjerer. Setene er dessuten justerbare, både lengdeveis og ryggvinkel og er elektrisk nedfellbare (60/40). Hele interiøret i bilen oser premium. Utførelsen er lekker i alle detaljer, og materialvalgene ser også svært så bra ut.

Gode ytelser

Luftfjæringen gir kjørekomforten en ekstra dimensjon, og nettopp komfort er utvilsomt et viktigere stikkord enn marginale kjøreegenskaper for kunder av Xpeng G9. Her er det lave innvendige støynivået også en god bidragsyter.

Xpeng G9 med bakhjulsdrift har en effekt på 230 kW – som tilsvarer 313 hestekrefter – og et dreiemoment på 430 Nm. Selv om bilen veier godt over 2,2 tonn, er dette nok til å gi anstendige ytelser. Den store SUVen feier unna 0-100 km/t på småpene 6,4 sekunder, en akselerasjon du måtte grave veldig dypt i lommeboka for å få tilgang til for bare et par tiår siden!

Det mangler ikke på advarsler og påminnelser i en moderne bil. I Xpeng G9 dukker for eksem pel denne opp, gjerne rett etter start; frisk og opplagt. Men kanskje har du tittet til siden for å se om naboen skulle av gårde samtidig. Da sier bilen fra!

Lader raskt

I Long Range-utgave har Xpeng G9 batteri på netto 93,1 kWt. Dette gir en WLTP-rekkevidde på 570 km, og med en 800 V plattform går lading kjapt, DC opptil 260 kW gir 10-80 prosent på 20 minutter, sier Xpeng, noe egen erfaring bekreftet. Det skal tilføyes at forholdene for rask lading var optimale. AC-lading går opptil 11 kW (3-fase). Varmepumpe er selvsagt på plass.

Forbruket vi opplevde på noe blandet kjøring endte nokså nær 2,00 kWt pr. mil, ikke noe å klage på for såpass mye bil.

Godt utstyrt

Utstyrsmessig holder G9 også høyt nivå. Den enkleste oppsummeringen er at bilen har det meste man kan ønske seg på dette området. Et eksempel er to trådløse mobilladere, «Hey Xpeng» stemmekontrollassistent, parkeringsassistent med 360 grader kamera, stort panorama glasstak og spesielt luftrensesystem.

Av sikkerhetsutstyr og førerassistansesystemer er Xpeng G9 helt på høyde med de fleste. Her er det kollisjonsvarsling både foran og bak, autonom nødbremsing, blindsonevarsling, diverse filrelaterte systemer, intelligent fjernlys og varsling om kryssende trafikk bak. Og selvsagt uler og piper det overalt, og mer og mindre alltid, her ombord også – inntil man får slått av det verste.

Gjelder alle

Det skal være noen hoder – jeg unnlater å tilføye «kloke» – i EU som har funnet ut at dette skal være sikkerhetsfremmende. Jeg tror man for lengst har passert grensen for når dette var en fordel – og når det ble til en klar og tydelig ulempe. Det er virkelig selvmotsigende så det holder at man pøser på med mer og mer fonetiske og visuelle varslinger av alt mulig – i en tid da det er så sterkt fokus på uoppmerksomhet bak rattet som ulykkesårsak. Jeg er rimelig sikker på at alt dette uvesenet er langt mer distraherende enn ulykkesforebyggende!

Og for all del: Dette siste hjertesukket gjelder jo ALLE, ikke bare Xpeng G9.

Slik har det nå blitt, og det nyeste er at man tydeligvis sjekker hvor jeg som bilfører har blikket rettet. Man skal ikke se mange sekunder til siden før det uler i vei!

Xpeng G9 – noen tall:

Motor: 230 kW (313 hk). Dreiemoment 430 Nm.

Drift: Bakhjulsdrift

Batteri: 98 kWt brutto, 93,1 kWt netto

Rekkevidde: 570 km WLTP

Ladetid, hurtiglading: 10-80 prosent på 20 min. (Opptil 260 kW)

Lengde x bredde x høyde: 4,89 x 1,93 x 1,67

Akselavstand: 3,00 m

Bagasjerom: 660 l

Frunk: 71 l

Tilhengervekt m/brems: 1.500 kg

Taklast: 75 kg

Egenvekt: 2.235 kg

Tillatt totalvekt: 2.680 kg

Akselerasjon 0-100 km/t: 6,4 sek.

Toppfart: 200 km/t

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com