Ford Fiesta blir neste Ford ut med elektrifisert drivlinje. En hybrid-modell kan allerede bestilles av denne populære småbilen. I tillegg blir Fiesta tilgjengelig med flere nye førerassistansesystemer, som for eksempel adaptiv cruise kontroll med køassistent. En ny 7-trinns automatgirkasse er også å finne i det oppgraderte programmet.
Det nye 48 Volt mildhybridsystemet er hentet fra nye Ford Puma. Systemet fungerer ved at en elektromotor sømløst integreres med Fords prisbelønte 3-sylindrete 1,0 liter EcoBoost bensinmotor. Denne motoren er tilgjengelig med 125 eller 155 hk.
Halvliteren på mila
En integrert startmotor/generator gjenvinner og lagrer energi som vanligvis går tapt under bremsing, og lader det luftkjølte 48 Volt batteriet. Den lagrede energien brukes både til å øke dreiemomentet og redusere drivstofforbruket. Ifølge Ford skal nye Fiesta EcoBoost Hybrid ha et forbruk ved blandet kjøring fra 0,5 l/mil WLTP. CO2-utslippet er da 113 g/km.
Mer kraft, mindre forbruk
Nye Fiesta har også mange andre nyheter å by på. Den nye 7-trinns dobbeltclutch automatgirkassen er kanskje den viktigste av disse.Den reduserer både forbruk og utslipp, og selv med 25 prosent mer krefter enn den utgående 100 hk-versjonen, blir forbruket 15 prosent mindre, melder Ford.
Oppdatert Sync3
Standard blir ellers modemteknologien FordPass Connect. I kombinasjon med FordPass-appen lar denne deg være tilkoblet bilen din fra et hvilket som helst sted med mobilsignal. Med appen kan du åpne og låse bilen, fjernstarte den (med automatgir), og sjekke status for alt fra drivstoff og oljenivå til dekktrykk.
Fords infotainmentsystem Sync3 er oppdatert for å være enda enklere og mer intuitivt i bruk.
Fiesta kan nå også leveres med parkeringsassistent for både parallellparkering og vinkelparkering, praktisk ikke minst i parkeringshus. Nyttig er også blindsonevarsleren som melder om kryssende trafikk bak bilen, og Active X-modellen får nå fire kjøremodus i stedet for to.