Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

Kuga ladbar hybrid: Sterk påmelding fra Ford

Kuga ST-Line X Plug-In 1
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

Kuga har aldri tatt helt av for Ford i Norge. Annerledes er det i Europa som helhet – her ble det solgt 161.400 Ford Kuga i 2019, og hittil er det solgt godt over en million av modellen i vår verdensdel siden den ble lansert i 2008.

I Norge har det absolutt ikke gått på skinner for en ellers kjempefin SUV i mellomklassen. I et mildt sagt spesielt norsk bilmarked har bilen rett og slett blitt for dyr, selv om den altså tilhører tidens mest populære biltype: SUV.

Dette kommer til å forandre seg nå med nye (og klart større) Kuga, og stikkordet her er ladbar hybrid. Jeg tror Ford-forhandlerne kan glede seg – en SUV på denne størrelsen, med god elektrisk rekkevidde og med såpass mye krutt som 225 hk til priser som starter knapt under 400.000 vil treffe veldig mange bilkjøpere hjemme.

Påkostet og velredigert førerplass. Dette er fra flaggskipet Vignale.

Tredje generasjon

Det er tredje generasjon Ford Kuga som nå ruller inn på markedet i tre hovedutgaver:

– Ladbar hybrid med 225 hk og elektrisk rekkevidde opptil 68 km WLTP (bykjøring)

– Mildhybrid med 150 hk 2,0 liter diesel. Oppgitt forbruk ved blandet kjøring 0,5 l/mil.

– 2,0 liter diesel med 190 hk, firehjulsdrift og automatgir. Oppgitt forbruk ved blandet kjøring 0,59 l/mil.

Til høsten kommer dessuten en fullhybrid versjon med firehjulsdrift, 2,5 liters bensinmotor med 204 hk og automatgir. Forventet forbruk fra 0,56 l/mil.

Mye informasjon med ett blikk.

Trekkplaster

Det store trekkplasteret her er uten tvil den ladbare hybriden. Den kommer – som vanlig – i utgavene Titanium, ST-Line og Vignale.

I Ford Kuga ladbar hybrid leverer en 2,5 liters bensinmotor og en elektrisk motor til sammen en systemeffekt på 225 hk. Blandet forbruk er fra Ford oppgitt til 0,14 l/mil (WLTP), og sjåføren bestemmer selv når bilen skal gjøre elektrisk med kjøremodusene EV Auto, EV Nå, EV senere og EV lading.

Og hør bare prisene:

Ford Kuga Titanium ladbar hybrid koster fra 399.000 kroner. Da er også utstyr som oppvarmet frontrute, navigasjon, justerbare bakseter og filskiftevarsler med kantoppdagelse inkludert.

Som ST-Line er startprisen for samme modell 439.000 kroner. Da har bilen også LED hovedlys, delskinn, premium lydanlegg fra B&O og 12,3 tommer instrumentpanel.

Går du for elegante Vignale, øker startprisen til 472.000 kroner, med bl.a. handsfree bakluke, head-up display, skinnseter og aktiv støydemping.

Bagasjeplassen er blant de største i klassen.

Mye plass

Men: Ford Kuga ladbar hybrid kommer ikke med firehjulsdrift, her er det forhjulsdrift som teller. Så får man gjøre opp med seg selv hvor stort behovet for drift på alle fire hjul egentlig er…

Nye Ford Kuga har vokst betydelig. En økning på 4,4 cm i bredde og nesten 9 cm lengde er merkbart. Akselavstanden er også økt med 2 cm. Den bakre seteraden kan skyves frem og tilbake slik at man kan velge selv om man vil ha ekstra mye bakseteplass – eller ekstra stort bagasjerom. Velger man det siste, blir volumet til bagasje hele 645 liter, som er klasseledende. På samme vis blir beinplassen rekordgod når setet er skjøvet helt tilbake. Bilen er nå også tilgjengelig med varme i baksetet.

Bra forhold også for baksetepassasjerer.

…og mye utstyr

Ford Kuga har nå fått heldigitalt instrumentpanel, integrert modem med god oppkoblingskapasitet, trådløs smarttelefonlading og bremseteknologi som gjør at bilen automatisk bremser etter et eventuelt sammenstøt.

Det er i det hele tatt tenkt mye og godt på sikkerhet og førerassistansesystemer. Se bare her:

  • Antikollisjonssystem med fotgjenger- og syklistoppdagelse
  • Et helt nytt system som vil kombinere «filsentrering» med blindsoneassistenten. Hvis sjåføren gjør seg klar til et filskifte på motorveien mens en bil kommer inn i blindsonen, vil rattet automatisk trekke bilen tilbake for å unngå et eventuelt sammenstøt
  • Adaptiv Cruise Control med køassistent, trafikkskiltgjenkjenning og filsentrering (level 2 selvkjørende egenskaper)
  • Selvkjørende parkeringsassistent
  • Head-up-display
  • Unnamanøver-assistent
  • Blindsonevarsler med varsel om kryssende trafikk og automatisk bremsing
  • 180 graders vidvinkelkamera foran og bak
  • Fords adaptive LED-lys med et avansert kamerasystem.

De kommende dagene får du vite mer om hva andre merker har å by på fremover av spennende ladbare hybrider – og litt til.

Les også: Ford Mondeo Hybrid – deilig bil, med noen begrensninger 

Les også: Ford Fiesta ST-Line – liten bil, stor moro!

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com