PSA elbil trapper opp satsingen, i likhet med de fleste andre. I løpet av perioden 2020 – 2025 vil konsernet gå fra to plattformer som støtter flere drivlinjer, til to rene elbilplattformer som skal styrke selskapets videre utvikling av elektrisk mobilitet.
Den nye eVMP-plattformen vil danne basis for en rekke elektriske biler i C- og D-segmentet. Den vil støtte høye ytelser, med opptil 650 kilometer rekkevidde (WLTP) – og setter en ny standard med en batterikapasitet på 50 kWh per meter innenfor akselavstanden.
Mye nytt fra 2023
PSA vil fra 2023 lansere en stor portefølje i C- og D-segmentet fra sedaner til SUVer i ulike markeder. Bilene skal bygges på den nye plattformen eVMP – Electric Vehicle Modular Platform.
eVMP vil ha batterier på mellom 60 og 100 kWh i en optimalisert arkitektur som utnytter plassen under gulvet. Gjennom å kunne plassere så mye som 50 kWh per meter innenfor akselavstanden, blir man i stand til å produsere biler med rekkevidde fra 400 km til 650 km (WLTP), avhengig av karosseri og biltype.
For å kunne levere løsninger tilpasset markeder over hele verden, vil også hybridløsninger bli tilgjengelig, basert på den elektriske plattformen.
Leting etter synergier
I tillegg til høye tekniske ytelser, bidrar eVMP-plattformen til å redusere kostnadene til utvikling og produksjon. Den industrielle prosessen har blitt studert nøye for å finne synergier som gjør at man kan unytte fabrikkene bedre – og redusere investeringsbehovene. Av samme grunn vil man bruke sine egne elektriske komponenter, og hele plattformen bygger på komponenter som er utviklet og produsert av PSA, eller som en del av et joint venture.
– Den nye plattformen vil gjøre det mulig å lansere en bred portefølje av biler som er miljøvennlige, og samtidig møter de endrede forventingene fra kundene, sier Nicolas Morel, Research and Development Director hos PSA.
Mange nye modeller
Det er bare et snaut årsiden PSA lanserte eCMP-plattformen som danner grunnlaget for biler som Peugeot e-208 og e-2008, DS 3 Crossback E-Tense og Opel Corsa-e – samt kommende modeller som Opel Mokka-e og Citroën ë-C4.
Denne høsten kommer også varebilene Citroën ë-Jumpy, Peugeot e-Expert og Opel Vivaro-e, samt de romslige flerbruksbilene Citroën ë-Spacetourer, Peugeot e-Traveller, Opel Zafira Life-e. Alle med batteripakker på 50 eller 75 kWt, og en rekkevidde på opptil 330 kilometer.
– Den nye eVMP-plattformen vil selvsagt være svært viktig for å fortsette å levere biler som norske bilkjøpere ønsker seg, og vil bidra til å komplettere produktporteføljen hos alle våre fire merker, sier Simen Heggestad Nilsen, konserndirektør for PSA Norge hos Bertel O. Steen.
Les også: PSA satser med to alternativer i nytt elbil-segment