Elektrifiseringen er kommet skikkelig i gang også i PSA-gruppen. Hittil har DS-modeller, Peugeot 3008 ladbar hybrid, e-208 og Citroen C5 Aircross vært mest synlig. Nå satser gruppen med to modeller i et segment som er nytt for elbiler, nemlig store personbiler med opptil ni seter.
PSA kommer nå med Peugeot e-Traveller og Citroën ë-SpaceTourer; begge er biler som løser transportkravene for storfamilier elegant. Samtidig er dette biler som passer glimrende til bruk for hoteller, taxi, skoler, VIP-bil og lignende.
«Mot slutten av året»
Lansering blir nesten samtidig. Hos Peugeot melder Rune Hensel, direktør for Peugeot Norge, at bilen vil være tilgjengelig fra oktober i år. Citroën for sin del «kommer til Norge mot slutten av året», ifølge Ole S. Nedenes, merkesjef for Citroën hos Bertel O. Steen.
Slik tar førerplassen seg ut i Peugeot e-Traveller
Opptil ni personer
Peugeot e-Traveller og Citroën ë-SpaceTourer kommer begge i tre lengder, 4,60, 4,95 og 5,30 meter. Dermed har man valget mellom flere setekombinasjoner fra fem til ni seter. Alle modeller har elektrisk drevne skyvedører på begge sider. Høyden er begrenset til 1,90 m, slik at bilene lett går inn i parkeringshus.
I den lengste versjonen kan bilene transportere ni personer og opptil 1.500 liter bagasje, eller fem personer og 3.000 liter. Skulle plassbehovene bli virkelig store, kan man også bygge om til to-seter. Med hengerfeste åpnes også muligheten for tilhenger med opptil 1.000 kg vekt.
Fleksible biler
På denne måten blir dette svært fleksible biler med mange bruksområder. Toppmodeller kan leveres med skinninteriør, tresone klimaanlegg og muligheten for at passasjerer på andre og tredje seterad sitter ansikt til ansikt.
Motoren er den samme elmotoren på 136 hk som sitter i Peugeot e-208. Den er giret om til en toppfart på 130 km/t for å takle den høyere vekten i de to store flerbruksbil-modellene. Akselerasjonen 0-100 vil være mellom 10,8 og 13,3 sekunder, avhengig av karosseri- og batteristørrelse.
Appstyring
Det blir tilbudt to batteripakker, 50 kWh eller 75 kWh. Dette gir rekkevidde på henholdsvis 230 og 330 km WLTP. På 100 kW hurtiglader kan det minste batteriet lades til 80 prosent på 30 minutter, mens 75 kWh-batteriet krever 45 minutter.
Begge modeller er bygget på PSA-gruppens EMP2-plattform. Dette betyr full dekning av dagens aktuelle sikkerhetssystemer, foruten app-styring av en rekke funksjoner. Begge biler har infotainmentsystem som støtter både Apple CarPlay og Android Auto.