Nylig gikk jeg fra Jaguars store, lynraske og luksuriøse elbil I-Pace til den langt mindre, moderat motoriserte – men også litt luksuriøse – DS3 Crossback e-tense. Denne elbilen er en av PSA-konsernets nyeste tilvekster i klassen for alternative drivlinjer, og jeg tar like godt litt av konkusjonen med en gang: Den overrasket kraftig positivt.
Flere ting imponerte:
– Veldig lavt forbruk
– Spennende design, både inn- og utvendig
– Mye utstyr
– Fine veiegenskaper.
Les også: DS7 Crossback: Fransk innertier
Hvordan ser den ut?
Supert utvendig design, med mange fine og annerledes detaljer – lett å se at DS har sprunget ut av Citroën opprinnelig, bilen skiller seg absolutt ut i mengden. Småsinna front, som like godt kunne sittet på en fossil modell.
Også innvendig er designet veldig bra, med flott finish i detaljene. DS-bruken av en firkant stående på spissen som et bærende element i designet er veldig spesielt, og gir stort sett bare to reaksjoner: Enten elsker man det – eller man hater det.
Tiltalende ytre, med et klart hint av design-gen fra Citroën.
Hvordan er plassen?
DS3 Crossback e-tense er ingen stor bil. Lengden er bare 4,12 meter, bredden 1,79 meter og dermed er den i nedre del av C-segmentet. Meget god høyde – 1,54 meter – gir nesten SUV-aktig inn- og utstigning, veldig bra for dem av oss som synes det er kjekt å slippe å falle inn i en bil og hale seg ut av den igjen.
Bilen er blant de mindre femseterne, med et baksete som selvfølgelig preges av de kompakte ytre målene. Her vil nok barnebarn trives bedre enn godt voksne!
Bagasjerom på 350 liter er heller ikke all verden, men det selvsagt ikke som stor og fullverdig familiebil denne modellen først og fremst blir vurdert.
Bilens egenvekt er 1.523 kg, og noen tilhengervekt er ikke oppgitt.
DS3 Crossback er ikke noen stor bil, og det synes også i baksetet.
Luksuriøse DS3 – hvordan kjører den?
Jo takk, bare bra – for å si det enkelt. Bilen er nydelig på veien, med vekt på komfort. Til de gode veiegenskapene bidrar selvsagt elbil-konseptet, med tunge batterier lavt i bilen og lavt tyngdepunkt. Når hjulene i tillegg sitter godt ut mot hjørnene, blir resultatet gjerne veldig bra.
Noe hjul/veistøy er det, men ikke i sjenerende grad. I en elbil er det ingen «vanlig» motorstøy til å kamuflere andre lyder, så derfor legger man ekstra godt merke til det som kommer fra andre kilder.
Bagasjerommet er ikke blant de største i klassen, og ladekabler tar mye plass.
Hvordan er det med kreftene?
Bilen har en moderat motoreffekt på 136 hk, og dreiemomentet er på 260 Nm. Dette gir bra ytelser – 0-100 går på 9 sekunder, mens toppfarten oppgis til 150 km/t.
Energien kommer fra en 50 kWh batteripakke, og forbruket er en av biens sterkeste sider. Fabrikken oppgir 1,47 kW på mila, og dette er en av de elbilene jeg har kjørt som kommer nærmest opp til den rekkevidden som er oppgitt, i dette tilfellet 320 km WLTP. En morsom opplevelse var det jo at jeg etter å ha kjørt 113 km bare hadde fått redusert gjenværende rekkevidde med ca 60 km.
Akkurat rekkeviddeindikatoren kunne jeg ønsket i en litt mer presis utgave. Denne målte bare hver 10. km, og det hoppet og spratt noen ganger mellom 130 og 160 km (eller omvendt) på bare kort kjøring.
Med hurtiglading 100 kW skal det klare seg med 30 minutter fra 0 til 80 prosent, mens ladetiden ved AC/7,4 kW oppgis til 8 timer.
Det var ikke vanskelig å trives her, men man må like det spesielle interiør-designet.
Førerplass og utstyr
Jeg er en av dem som liker det spesielle DS-designet innvendig, der et kvadrat stående på spissen er gjennomgangstema på dashbord og instrumentering. Digital løsning gir valg mellom flere mulige visninger, og det hele fungerer godt informasjonsmessig. Førerplassen kan ellers enkelt oppsummeres slik: Godkjent.
DS3 Crossback e-tense byr på en imponerende pakke av standard utstyr; den er det ikke mange i dette segmentet som slår, men så presenterer bilen seg også som en luksusmodell. Her er det dørhåndtak som spretter ut når man nærmer seg bilen, den har varmepumpe og aktiv kjøling – og karbonfilter for ren kupéluft. På den lange lista står det også nøkkelfri start, LED MATRIX hovedlys, ryggekamera, delskinn, appstyring av varmer/lading, og en meget omfattende pakke av passivt sikkerhetsutstyr og førerassistansesystemer.
Når alle faktorer tas i betraktning, synes jeg ikke en startpris på 319.900 kroner er spesielt høy for denne bilen. Da får man grunnmodellen So Chic. Plusser man på 30.000, får man Grand Chic, som var min prøvebil. Det som skiller på de to, er utstyrsomfanget.
Stor og lettbetjent skjerm høyt på dashbordet. Bryterne under illustrerer det spesielle designelementet godt!
Hva synes jeg?
Det spørs på behovene. En bil barnefamilier går glatt forbi, kan være det helt riktige valget for eksempelvis et barnløst par. Et annet behov som må vurderes ved valget, er eget kjøremønster. Kjører man gjennomsnitts-norsk – altså stort sett bare korte turer – og har tilgang til en god hjemmelader, så er luksuriøse DS3 Crossback e-tense et glimrende valg.
Men: Er man blant dem (15-20 prosent av bilkundene) som kjører ofte langt, og som har behov for å komme raskt frem, da er ikke dette bilen. Til det bidrar i høy grad også prisene ved ekstern lading, som vanligvis er på et utrivelig nivå.
Jeg ladet bilen en gang på en av Fortums 50 kW hurtigladere(?), og så sjelden som jeg har behov for å lade elbil, så ble det sms-lading. Det ga meg 60 km rekkevidde i løpet av 42 minutter til en pris av småpene 168 kroner. Selv med ladebrikke ville prisen vært høy, 84 kroner for 60 km synes jeg er rådyrt.