Suzuki A-Cross: Denne har mange Suzuki-eiere ventet på

Suzuki A-Cross 4
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Suzuki har savnet en større SUV etter at Grand Vitara og XL7 ble borte for flere år siden. At savnet har vært stort, tyder interessen for den nye Suzuki A-Cross på. Rav4-klonen har truffet Suzuki-kundene i hjerterota, og alt tyder på at målet om å selge 800 biler ut året blir nådd lett. Registreringstakten er høy, og det samme gjelder kontraktsinngangen.

Av Frank Williksen (tekst & foto)

Suzuki A-Cross er i all hovedsak identisk med Toyota-suksessen Rav4. Bare endret front og noen detaljer skiller de to bilene, som går rett inn i et av de heteste segmentene på det norske bilmarkedet nå – stor og rommelig plug-in SUV med firehjulsdrift og automatgir.

Bilen er 4,64 m lang, 1,86 m bred og høyden er gode 1,69 m. Akselavstanden er 2,69 m, så det er ingen store overheng hverken foran eller bak. Egenvekten er 1.940 kg, og den kan trekke tilhenger på 1.500 kg. Bagasjerom på 500 liter er blant de største, og er med på å gjøre Suzuki A-Cross til en veldig brukervennlig og praktisk bil.

Ekstra trygghet

Det er i det hele tatt mye som stemmer godt for den nye modellen. Jeg har allerede nevnt automatgir og firehjulsdrift. Det første velger nesten alle som kjøper ny bil i Norge nå, uansett drivlinjealternativ, og det andre øker også sterkt i popularitet. For mange handler nok valget av firehjulsdrift mer om den ekstra trygghetsfølelsen man får, enn at man nødvendigvis har virkelig bruk for drift på alle fire hjul særlig ofte. At drivverket kan betjenes med fire forskjellige kjøremodus skal også nevnes.

Med bilfører på 1,80 m blir bakseteplassen meget bra. 

Tilsvarer 306 hk

Direkte imponerende er el-rekkevidden. Med 75 km WLTP er Suzuki A-Cross klasseledende her, og med ren by-syklus øker dette til hele 98 km. Dette åpner for atskillig høyere grad av utslippsfri kjøring enn de fleste andre ladbare hybrider kan tilby.

I tetsjiktet er bilen også på effekt og ytelser. Med 2,5 liter bensinmotor på 136 kW og elmotor på 40 kW får bilen samlet effekt som tilsvarer 306 hk. Dette betyr et reelt kraftoverskudd, og det betyr friske ytelser. Suzuki A-Cross akselererer fra 0 til 100 km/t på rundt seks sekunder, og toppfarten er oppgitt til 180 km/t.

Førerplassen i Suzuki A-Cross er funksjonell og god, med alt greit tilgjengelig. Instrumenteringen skiller seg en del fra det tradisjonelle opplegget i en fossil bil, men fungerer godt når det gjelder informasjon.

Kampanjepakke

Også på sikkerhetssiden står det bra til. Bilen har kollisjonsvern med autobrems, adaptiv cruise kontroll,skiltgjenkjenning, varsel om kryssende trafikk ved rygging, parkeringssensorer foran og bak, blindsonevarsler og filkontroll, for å nevne det meste. Et godt ryggekamera hører også til.

Av utstyr for øvrig, nevner jeg elektrisk parkeringsbrems, elektrisk bakluke med kickåpning, varme i frontrute og gode LED hovedlys. I kampanjepakken som ble tilbud A-Cross kjøpere fra starten, inngikk dessuten sort skinninteriør, mørke ruter bak, el. justerbart førersete og oppvarmet ratt og baksete.

Kampanjepakken hadde en verdi på 45.000 kroner. Den var fra starten av inkludert i bilprisen på kr. 549.900,-, som allerede i utgangspunktet måtte sies å være en gunstig pris for denne bilen.

A-Cross er i tet i klassen på bagasjerom, med plass under gulvet til ladekabel.

Suzukis nye bestselger

Suzuki A-Cross har mye å by på for den som er på jakt etter en rommelig SUV med firehjulsdrift og automatgir, og prisen er absolutt konkurransedyktig. At utgangspunktet er stor-suksessen Toyota Rav4 har bidratt sterkt til å gi A-Cross en flying start i markedet, med sterke sider som klasseledende el-rekkevidde, høy effekt og gode ytelser, og meget gode plassforhold. Selv om Toyota har beholdt noen finesser for seg selv, så er likheten mellom bilene slående, både i design, teknikk og kjøreopplevelse. Regn med at A-Cross er Suzukis nye bestselger i Norge en tid fremover.

Kort om Suzuki A-Cross:

Motor: 2,5 liter 4-sylindret bensinmotor med 136 kW og 227 Nm. Elmotor på 40 kW med 121 Nm. Samlet effekt 225 kW (306 hk).

Drivverk: E-Four firehjulsdrift. E-CVT automatgir. En rekke førerstøttesystemer.

Lengde x bredde x høyde: 4,64 x 1,86 x 1,69 m

Akselavstand: 2,69 m

Bakkeklaring: 190 mm

Bagasjerom: 500 – 1.604 l

Tilhengervekt m/brems: 1.500 kg

Batteri: 18,1 kWh

El. rekkevidde: 75 km WLTP (bysyklus 98 km)

Akselerasjon, 0-100 km/t: 6 sek.

Toppfart: 180 km/t

Bensinforbruk: 0,12 l/mil

Pris: Fra kr. 549.900,-.

Les også: Rett og slett en super bybil!

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com