Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Firehjulstrekk og god komfort

Eclipse Cross PHEV 1
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Med Eclipse Cross som arvtaker etter kjempesuksessen Outlander kjører Mitsubishi videre i Norge, til tross for tidligere rykter om at merket skulle ut av det norske markedet.

Av Frank Williksen

Den nye modellen møter et mye tøffere marked enn den suksessrike forgjengeren, ikke minst på grunn av flere nye attraktive el-SUVer å velge blant. Mot andre ladbare hybrider står modellen seg bedre, takket være firehjulsdriften. Mange andre i den ladbare hybrid-klassen nøyer seg med drift på to hjul, og i hytte- og SUV-landet Norge er firehjulsdrift et sterkt salgsargument.

Utslippsfritt i byen

Hvordan står så den nye modellen seg i forhold til forgjengeren? Spørsmålet er viktig, fordi det er ventet at mange av kundene vil være eksisterende eller tidligere Outlander-kunder. Drivlinjen vil, for det første, være gjenkjennelig, med elmotor både ved for- og bakaksel og dermed firehjulsdrift.

Resultatet er meget god fremkommelighet.

Løsningen sørger i praksis for at man kan kjøre utslippsfritt på el i by og nærmiljø, mens man slipper å gruble over rekkevidde på langtur. Til gjengjeld får man på lange turer uten lademulighet noe høyere forbruk. Vi endte med ca. 0,88 l/mil på en tur fra Drammen til Vest-Telemark med 0 på hybridbatteriet. Bilens egen lading sørget for at snittet ikke ble enda høyere – og 0,88 på en og annen langtur er til å leve med, når man i hverdagen ellers normalt kan kjøre nesten utelukkende på strøm.

Bak en sjåfør på ca. 1,80 ser det slik ut – ingen grunn til å klage på beinplassen.

Mindre enn Outlander

Det er med denne som med andre ladbare hybrider. Skal man komme ned mot de svært lave forbrukstallene som oppgis, kreves det to ting: God ladedisiplin og i all hovedsak ikke veldig lange kjørelengder daglig.

Outlander-eiere vil ellers fort oppdage at dette er en mindre bil. Den er riktig nok like bred som Outlander, men er hele 15 cm kortere. Høyden er redusert med tre centimeter, mens akselavstand og bakkeklaring er likt. Det som merkes best i praksis, er bagasjeplassen.

Selve bagasjerommet er 104 liter mindre enn på Outlander, og når bakseterygger felles ned blir forskjellen på tilgjengelig plass nærmere 500 liter. Neppe noe de fleste vil oppleve som spesielt sjenerende i hverdagen, men forskjellen er nå der.

Grei bagasjeplass – men klart mindre enn i Outlander, rimeligvis.

188 hk å fyre med

Ellers er det ikke tvil hos meg om at Eclipse Cross har fått et mer moderne og friskere designuttrykk enn Outlander. Den litt fallende taklinjen gir en mer coupépreget og iøynefallende hekk, og fronten er også strammere og tøffere.

Bilen har en systemeffekt på 188 hk, noe mindre enn Outlanders 236 hk. Bak tallene skjuler det seg en forbrenningsmotor på 2,4 liter med 98 hk, en elmotor foran med 82 hk og en elmotor bak med 95 hk. Samlet gir dette et dreiemoment på 300 Nm. Krefter er det altså nok av, men siden bilen er blitt knapt 100 kg tyngre enn den større forgjengeren er akselerasjonen litt dårligere – 0-100 på 10,9 sekunder mot Outlanders 10,5 sekunder. Toppfarten er dessuten redusert fra 170 til 162 km/t.

Fin komfort

Batterikapasiteten er 13,8 kWh, og elektrisk rekkevidde er oppgitt til 61 km. Outlander leverte her 54 km. Det kan velges mellom flere forskjellige kjøremodus.

Om firehjulsdriften er et spesielt godt argument for denne bilen, så opplevde jeg komforten som en god nummer to i den sammenhengen. På langturer med litt krevende veier får man gode svar på slikt, og her synes jeg Eclipse Cross leverer bra. Både demping, setekomfort og innvendig støy gir sine bidrag til at det er en trivelig bil å dra på tur med.

Ganske tradisjonell instrumentering og mange funksjoner kan betjenes fra rattet. Pluss til den stor skjermen som er plassert høyt og siktvennlig på dashbordet.

Førerplass

Med til det siste hører selvsagt en bra førerplass, og Eclipse Cross PHEV leverer til godkjent. Infotainmentskjermen har bra størrelse og er plassert godt opp i synsfeltet. Head-up display bør også nevnes. El. justerbart førersete er et absolutt pluss.

Heller ikke sikkerhetsmessig har bilen noe å skamme seg over. Her finnes 360 grader kameradekning, frontkollisjonsvarsler med bremseassistanse, kjørefeltvarsler, adaptiv cruise kontroll, fjernlysautomatikk, sensorbasert antikollisjonssystem, blindsonevarsler og varsel om kryssende trafikk bak.

Godt utstyrt

Min prøvebil hadde et lekkert panorama soltak, og var – Instyle+ – svært velutstyrt. Noen eksempler: Rattvarme, skiltgjenkjenning, regnsensor, bakkestartassistent, sotede glass, oppvarmet frontrute og nivåvelger for regenerativ bremsing.

Mitsubishi Eclipse Cross har en startpris på 449.900 kroner. For toppmodellen Instyle+ som jeg kjørte, blir det krevd 499.900 kroner. Når det er plusset på litt metallic lakk, vinterhjul mm havner sluttsummen godt over den halve millionen. Bilen faller med andre ord inn i et prissjikt der det er mer å velge blant enn kanskje noensinne. Ikke minst har det etter hvert blitt svært mange attraktive elbiler her -også med bra rekkevidde.

Eclipse Cross har fått et mer iøynefallende design enn Outlander.

Kjent for kvalitet

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV får mye å bryne seg på, men har flere gode argumenter å slå i bordet med. Firehjulsdriften er et av dem, den gode kjørekomforten er et annet. Bilen leverer dessuten veldig bra på førerplass og utstyr – og, ikke minst, kommer den fra en leverandør som har levert kvalitet over tid. Det siste er nok ikke det minst viktige for mange, i en tid der nye merker popper opp jevnt og trutt.

Smart detalj i bagasjerommet: Denne lille luka skjuler en god, gammeldags stikkontakt for uttak av opptil 1500 Watt. 

Noen tall, Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Instyle+:

Motor: 4 sylindre i rekke/bensinmotor på 2,4 liter, elmotor på foraksel og elmotor på bakaksel – systemeffekt 188 hk, dreiemoment 300 Nm.

Drivverk: Firehjulsdrift med fire valgbare kjøremodus, automatgir.

Batterikapasitet: 13,8 kWh

El rekkevidde: 61 km

Lengde x bredde x høyde: 4.545 x 1.805 x 1.685 mm

Akselavstand: 2.670 mm

Bakkeklaring: 191 mm

Tilhengervekt m/brems: 1.500 kg

Bagasjerom: 359/1.108 l

Taklast: 50 kg

Akselerasjon, 0-100 km/t: 10,9 sek.

Toppfart: 162 km/t

Forbruk, snitt – oppgitt: 0,20 l/mil WLTP

El.forbruk oppgitt: 2,42 kWh/mil

CO2-utslipp: 46 g/km

Pris, prøvebil som beskrevet: 499.900,-. Eclipse Cross fra 449.900,-.

Les også: Bensin-og dieselbiler vil dominere lenge ennå

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com