For første gang har Volkswagen presentert en R-utgave av sin mellomstore SUV Tiguan – den raskeste Tiguan noensinne. Det skjer omtrent samtidig med EU-vedtaket som i praksis betyr farvel til fossile drivlinjer om tretten og et halvt år.
For et gammel bensinhue ble møtet med denne praktfulle bilen derfor mest av alt nostalgisk; et farvel til en teknologigenerasjon som har gitt så mye glede!
Av Frank Williksen
Mest av alt, derfor, en takk for muligheten til å oppleve denne herlige bilen med en drivlinje som ikke lenger bare er utryddingstruet, men i praksis konkret utryddingsvedtatt! Snart suser vi alle av gårde lydløst, bare med mer eller mindre hørbare doser av et lydbilde vi tidligere bare opplevde når vi gikk forbi en transformatorstasjon eller passerte høyspentledninger…
Forfra er det mest grovere luftinntak og en stilisert R i grillen som advarer om at her er det dugelig med krefter!
På vei ut…
Men det er som kjent en tid for alt, klodens klimautfordringer krever innsats – og det raskt.
Derfor vil også utvalget av de mest motorsterke bensinbilene vannes ut ganske raskt i tiden som kommer, og det gir ikke store odds å spå at salgstallene for biler med fossil drivlinje vil synke som en stein i årene fremover.
Mitt møte med VW Tiguan R fikk derfor en litt spesiell ramme; en nærkontakt med en teknologi vi om relativt få år ikke lenger vil få oppleve.
Imponerende ytelser
Tidenes mest motorsterke Tiguan byr på hele 320 hk (235 kW) og et dreiemoment på solide 420 Nm. Firehjulsdrift (4Motion) og 7-trinns DSG automatgir er standard. Bilen sparker unna 0-100 km/t på spreke 4,9 sekunder, mens toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t.
Førerplassen er av godt VW-merke: Nøktern og velredigert uten unødig glitter og fjas.
Også i VW Tiguan R kan mange funksjoner styres fra rattet. Heller det, enn å ha for mye på skjermen midt på dashbordet.
Avansert firehjulstrekk
Samtidig som den leverer ytelser på sportsbilnivå, er Tiguan R en fullverdig familiebil med gode plassforhold til både passasjerer og bagasje – og den er godkjent for å trekke tilhenger på opptil 2.200 kg.
Firehjulstrekket i Tiguan R er en nyutviklet versjon av 4Motion – R-Performance Torque Vectoring. I dette ligger at den nye drivenheten ved bakhjulene ikke bare fordeler kreftene mellom for- og bakaksel, men også mellom bakhjulene. Opptil hundre prosent av dreiemomentet som går bakover kan ledes til et enkelt hjul.
Rikelig med beinplass og god takhøyde i baksetet.
Masse kjøreglede
Det siste er en styrke for bilens sportslige egenskaper, spesielt ved kjøring i svinger. Sammen med senket understell og progressiv styring leverer Tiguan R nemlig kjøreglede på høyt nivå. Firehjulsdriften, sammen med andre dynamiske systemer som elektronisk differensialbrems og adaptivt understell, gir i sum bilen glimrende veigrep uansett underlag, og nøytrale kjøreegenskaper.
Velger man kjøreprogrammet Race, er alle systemer innstilt på maksimal ytelse – og bilen leverer desidert deretter. Noe av leveransen er en motorlyd av det virkelig heftige slaget. Riktig nok er det ikke det sultne brølet fra en V8-motor, men det er absolutt mye gromlåt å hente fra en høyytelses rekkefirer også!
Bagasjerommet er stort og lett å utnytte, og det finnes hverken hybridbatterier eller omfangsrike ladekabler å dele plassen med…
…men det koster!
Hva mer? Jo, Tiguan R er en svært komplett utstyrt bil. I tillegg til full pakke av avanserte sikkerhetssystemer, har bilen blant annet adaptiv cruise kontroll. IQ-Light LED Matrix dynamiske hovedlys, Innovision cockpit med navigasjonssystem, sportsseter i R-design, oppvarmet ratt og baksete, 3-sone klimaanlegg og 20 tommers felger med 255/40 R20 dekk – for å ha nevnt noe.
Som all annen moro, er også denne moroa relativt kostbar. Norsk pris på Tiguan R er fra 743.800 kroner. Sluttsummen avgjøres av hvor mye du krysser av for på lista over tilleggsutstyr…
Heller ikke bakfra er det mye som sladrer om rå kraft, men de to doble eksoshalene og den stiliserte R-en under VW-emblemet gir klare hint.
Kort om VW Tiguan R:
Motor: 4 sylindre i rekke, 1.984 cc. 320 hk (235 kW), maks. dreiemoment 420 Nm.
Drivverk: 4Motion firehjulsdrift R-Performance Torque Vectoring, 7-trinns DSG automatgir. Full pakke av førerassistansesystemer.
Lengde x bredde x høyde: 4,51 x 1,96 x 1,68 m
Akselavstand: 2,68 m
Bakkeklaring: 190 – 200 mm
Bagasjeromvolum: 615-520/1.655 liter
Egenvekt: 1.671 kg
Tillatt totalvekt: 2.260 kg
Tilhenger m/brems: 2.200 kg
Akselerasjon, 0-100 km/t: 4,9 sek.
Toppfart: 250 km/t (elektronisk begrenset)
Drivstofforbruk, blandet kjøring: 0,99 l/mil (oppgitt)
CO2-utslipp: 225 g/km.
Pris: Fra kr. 743.800,-