Km/t er da avleggs?

Nokian_Tyres_Testing_in_Ivalo_2
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

I våre dager måles alt i meter, kilogram og sekund. Altså bør vi vel ikke måle fart i noe så enormt avleggs som kilometer i timen, km/t – men heller i meter per sekund. Å ja?

Bildet øverst: På så glatt vinterføre har du kjørt femti, seksti eller kanskje sytti meter før du får stans på bilen, i lovlig hastighet – som ofte er litt over 20 meter i sekundet der det står 70 på skiltet. Og det selv om du har gode vinterdekk. For det har du jo? (Foto: Nokian)

Av Stein Bekkevold

Det er mest gammel vane – og bekvemmelighet – som gjør at vi snakker om 50 km/t. Alt annet beveger seg i meter per sekund. Vind, raketter, jagerfly.

Det samme gjelder jo dette med hk, som vi stadig terper på: Denne måleenheten er høyst unøyaktig, og har ikke vært tillatt siden tidlig i 1970-årene. Det internasjonalt godkjente målesystemet baseres som sagt på meter, sekund og kilogram. Punktum.

Så da blir det hoderegning å gjøre om km/t til m/s. Uff da. Men en enkel huskeregel er lur: 10 m/s er 36 km/t. 20 m/s er 72 km/t. Og 30 m/s er 108 km/t. De franske lyntogene ble oppkalt etter farten: Ett het TGV 100 og gikk 100 m/s som er 360 km/t. Lysets hastighet er helt oppunder 300 000 km/s mens lydhastigheten vanligvis ligger rundt 330 m/s eller litt mer – eller mindre, avhengig av hvor tett det er mellom luftmolekylene Å? Ja, for lyd forplantes via dem. I vakuum høres ingen lyd.

Det er mulig at det ikke bare er vitenskapelig korrekt å måle fart i meter per sekund men også smartere for oss stakkars mennesker; vår reaksjonstid er jo alt fra et drøyt sekund til flere av samme slaget, så om du kjører i noe du tror er bedagelig fart – kanskje i 72 km/t fordi det står 70 på det gamle skiltet, og fru Elg midt i svingen galopperer langbeint ut foran deg fulgt av to årskalver hun prøver å bli kvitt, så har du kjørt hvor langt før du i det hele tatt begynner bremse?

Hva var det vi sa – jo, 72 km/t er faktisk hele 20 meter, før du tråkker på pedalen, ABS slår inn og bremsene tar tak. Og så trenger du på vinterføre ytterligere 30 meter – minst – før noen effektiv oppbremsing er i gang. Så fru Elg med avkom har liten sjansen til å berge seg selv og ungene over i den andre skogteigen før du treffer en eller flere av dem. Derfor.

Men det er lett å tenke seg hvilken enorm revolusjon det måtte bli i bilbransjen og hos de stakkars veimyndighetene før en milliard veiskilt og hastighetsmålere skulle kunne gå over til m/s. Men som tankeøvelser er det kanskje nyttig å tenke litt på hva 10 og 20 og 30 m/s er i km/t? Det er altså 36, 72 og 108 km/t.

Bare så du vet det …

Les også: Bedre bil med teknisk plast

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com