Ihuga elbilens entusiaster hevder gjerne at deres løsning er den mest effektive. Det er en sannhet med modifikasjoner. La oss se.
Bildet øverst:
Totalt sett spørs det fortsatt hvor effektiv dagens elbil er – særlig om du legger inn i regnestykket hva som må skje med batteriet – som her ligger godt pakket inn i stålet i en Nissan Leaf. (Foto: Nissan)
Av Stein Bekkevold
Først må vi spørre: Hvilken effektivitet? Den totale, driftsmessige? Den lokale (i bilen, på tur)? Eller den økonomiske? Og la oss ta med den miljømessige. Da skulle vi ha dekket det meste.
Driftsmessig sett er en elektrisk bil med asynkron motor faktisk ganske effektiv, men: Batterier kan bare lagre likestrøm; denne går rett frem gjennom tråden uten noe surr. Men saken er at den effektive asynkronmotoren er en vekselstrømsmaskin. Altså må noe skje med strømmen underveis, fra batteri til motor – veksel-retting. Og likeretting skjer med vekselstrømmen som tas ned fra nettet og lagres i batteriet. Så må batteristrømmen hakkes opp til vekselstrøm for å drive motoren.
Allerede der har du ganske effektive hindre for glatt levering av elektrisk energi fra strømnett til motor. Og alle hindre gir tap, her i form av motstand som gir varme og varme er lik energi. Tapt energi.
Ekstra trinn
Om vi ser på forbrenningsmotoren, er energistrømmen der ganske glatt, fra det øyeblikk råoljen kommer inn i destillasjonstårnet for å bli bensin og dieselolje, og annet. Med en viktig forskjell: Diesel tas rett ut av destillasjonen, mikses med nødvendige tilsettinger og sendes rundt i landet med tankbil. Bensin må innom et ekstra trinn der den gjøres om (crackes) til det dagens bensinbil trenger, før også den tilsettes saker og ting.
Nå ser du at det er noen ekstra trinn i effektiviteten til forbrenningsmotoren. Allerede der ligger den litt etter. Men det tar den igjen med rekkevidden med full «tank», for der ligger elbilen fortsatt et godt stykke bak.
Til Mo i Rana
Saken er at fossilt drivstoff er så mye mer energitett per enhet. Du klarer bare å trykke så og så mange kilowatt elektrisk energi ned i dagens ganske primitive batteri – det er jo derfor skarpe hjerner kloden rundt forsker på langt mer effektive lagringsenheter.
Om jeg fyller min gode C5 med 80 liter diesel kommer jeg uten videre helt til Mo i Rana uten påfyll. Det gjør ingen elbil med fullt batteri. Tidsmessig sett er en fossildreven bil foreløpig langt mer effektiv isolert sett. Sånn er det med den saken.
Diesel med AdBlue
Men om vi tar hele verdikjeden inn i bildet blir det mer nyansert. Hvor kommer strømmen fra? Hvor henter vi råoljen? Hva koster systemene? Alt som må fraktes hit og dit koster energi, faktisk er energitapet i lange overføringsnett for høyspent vekselstrøm ganske formidabelt, på grunn av ohmsk motstand i lederne.
Det å kjøre tankbiler landet rundt koster jo også en hel del. Det var energitransporten, så var det selve utvinningen: Så lenge strømmen tas rett ut fra et (nedbetalt) vannkraftverk er den billig og effektiv. Og så lenge råoljen pumpes opp fra et nedbetalt reservoar er heller ikke den så dyr, men den må jo inn til raffineriet.
Her ser du at en rekke variabler ligger i systemet. Altså er det ikke godt å si hva som er den mest effektive teknikken, samlet sett. Inntil videre kan man sannsynligvis heise flagget for en godt renset dieselbil, en med AdBlue.
Og dett var dett …