Skal du kjøpe elbil? Her får du noen gode råd!

Audi-AI-ME_Concept-2019-1600-04-edited-1
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Flere og flere kjøper elbil. Men sjekker de alt de bør sjekke? Kanskje ikke. Se her!

Bildet øverst: Et nydelig Audi-konsept, kanskje arven etter A3? (Foto: Audi)

Av Stein Bekkevold

Det er mye å tenke på når du vurderer elbil: Bilen bør selvsagt ha nok plass til bagasje og fire voksne. Den må ha god sikkerhet (sjekk euroncap.com). Du må klare å komme deg trygt rundt også på kalde dager – og du bør ha en batteripakke på minst 70-80 kWh brutto. Og det er enda bedre med 100.

100 kWh på to tonn elbil (som Jaguar) blir 50 kWh per tonn. Så i en elbil på 1600 kg bør du altså ha 50 x 1,6 = 80 kWh. Brutto. Basta. Veier bilen 1500 kg bør pakken ligge på 75 kWh. Derfor kan alt under 70-80 kWh bli en gambling med trygghet og rekkevidde. Dette er viktige tall å huske.

Rekkevidde

Bekreftet forbruk ved normal sommerkjøring på vanlig landevei bør ikke ligge særlig over 1,3 kWh/mil om bilen er mellomstor og lettbygd (men altså sikker). Vinterstid: 1,5 kWh/mil. Sjekk dette grundig for å unngå stygge overraskelser.

Effekt

Du bør ikke ha mindre enn 100 kW motoreffekt. Og det tilsvarer altså 136 (gamle) hestekrefter (100 hk er lik 74 kW). Moment over 250 Nm er fint. 350 er enda bedre.

OBS

Pass på at SOC/tid (SOC: State of Charge) er gunstig, du bør ha fått 80 % batteriopplading på en halv time eller mindre. Også dette kan du presse forhandler eller importør på. Ikke gi deg! Og hva skal laderen levere? Helst 80 kW opp til halvt ladet batteri.

Sjekk oppgitt kuldefølsomhet! Forvarming MÅ nok til. Pass på å investere i en skikkelig hjemme-lader, ellers må bilen stå og lade i timevis. Skaff ordentlig kabel (type 2) om ikke bilen kom med en. Spør forhandler! Bor du i borettslag, så snakk med styret om lader!

Viktig på tur

Det er lurt å lade opp til MINST 60% – om dette holder helt hjem. REGN UT! Bruk forbrukstallet 1,5 kWh/mil. Gang dette med 1,3 om det er kaldere enn minus 5 grader. Husk at en stor elbil med mange hundre kW motor gjerne har forbruk på 2 kWh/mil eller mer.

Kjører du pent kan du presse ut 45+ mil i rekkevidde – med en klype salt.

Om du først vil orientere deg i markedet bør du gå inn på elbilforeningen.no og sjekke tester og oversikter over dagens og morgendagens modeller. Sjekk vinterdata også! Lurt å ringe dem, de har peiling! Og så kan jo alle som ønsker seg smartere elbil, sjekke når *tørrstoffbatteriene kommer …

Nissan Ariya utmerker seg med høy ladeeffektivitet, ifølge Euro NCAP (Green NCAP).

Behov

Hvor skal du kjøre, hvor ofte – og MÅ du? Og hva MÅ du ha med deg i bilen; må du ha en Tesla eller holder det med en mellomstor a la Nissan Leaf? Eller en pent brukt Audi A3? Alt nå finner du noen store og mange mindre – og noen veldig små, alt fra Audi og BMW via Fords e-Mustang og så videre, pløy deg gjennom hele alfabetet fra A til X så finner du smått og stort, nytt og rart.

Har du et favorittmerke så har vel også de begynt med elbil. Hyundai har, Nissan har, Kia har EV6 og Niro, Kina har en hel haug – men ta også en titt på Nissan Leaf, den må da være helt uten barnesykdommer nå… De gjorde noe rart da de lanserte den med to batteripakker: en liten på 40 kWh og en litt mer norsk på 62. Selv den er i minste laget, i sprengkulde. Les mer på elbilforeningen.no.

Hvor grønne er de grønne?

I en oversikt der Euro NCAP (GreenNcap) gransket tilbudet av hybrider og en hydrogenbilfor totalutslipp, viser det seg at de «grønne» ikke alltid er så grønne.

Best i 2022 var for eksempel Hyundai NEXO (hydrogen) og VW ID.3 med 5 stjerner, og Toyota Prius med 4. Tre modeller fikk da 3 ½ – Kia Niro, Skoda Octavia og Toyota Yaris, og noen lå på tre – Audi A3, Citroën C3, Seat Leon, Skoda Fabia og VW Golf. Resten svevde rundt 2-tallet. Det hele var finansiert av EU´s Green Vehicle Index.

Det aller siste fra GreenCap

  1. april 2023 kom seks nye vurderinger: Nissan Ariya og Renault Austral, Volkswagen T-Roc, Volvo XC40, Ford Fiesta og Hyundai Staria.

VW T-Roc fikk høyeste poeng for ren-luftindeks blant de bensin- og dieselbiler som er gransket til nå. Elektriske Nissan Ariya skiller seg ut med sin høye ladeeffektivitet. Den er jo neste generasjon elbil fra Nissan. Det store batteriet (i den to-tonns bilen) gjør at den klarer over 500 km (WLTP), selv om rekkevidden synker (til 300 km) i kaldt vær (testet i -7°C) og på motorvei.

Green NCAP oppfordrer nå alle bilprodusenter til å lage bedre ladesystemer. Ariya er svært god sånn. Den ble 96 % godkjent, og fikk 5 grønne stjerner

Og: Det kan – som du skjønner – være lurt å bli medlem i Norsk Elbilforening.

*Tørrstoff-batterier. Et poeng ved elbilbatterienes økende utfordringer er behovet for nikkel, som ofte glemmes fordi fokuset er på litium og kobolt. Ifølge fagfolk går det med 66 kilo nikkel for hver 100 kWh elbilbatteri. Med 100% elbildekning – usannsynlig før 2040-årene, vil verden trenge 5,8 millioner tonn nikkel årlig. Årlig produksjon nå er 2,7…

Dette krever omlegging til nikkelfattige batterier, og omfattende resirkulering av dagens. Ikke noe av dette står klart. Industrien jobber med å ta tak i det, og her kommer tørrstoffbatteriet inn i bildet. Les mer i arkivet på bilstoff.no. Klikk deg inn på kontakt og bla videre.

Les også: Elbil og batterier: Enorme utfordringer i vente

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com