Toyota Rav4 ladbar hybrid: Den leverer – hele veien

Toyota ladbar Rav4 1
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

I skogen av elbiler på toppen av registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), er det de siste årene stort sett bare Toyota Rav4 Plug-in Hybrid som har blandet seg inn av fossile modeller. Nå faller også den mer bakpå – men den hadde fortjent bedre.

Av Frank Williksen

Selv om mange ser ut til å mene at små elbiler med moderat rekkevidde kan klare seg for alle, finnes det faktisk fortsatt et langstrakt Norge utenfor de store byene. Et langstrakt land der avstandene er store – og lademulighetene for elbiler mangelfullt utbygd, eller helt manglende. Her finnes det – tro det eller ei – fortsatt en god del bilkjøpere som elbilen ennå ikke passer for. Ofte er dette folk som kjører langt i jobb, og som er avhengig av å komme frem noen lunde raskt og effektivt.

SUV-profilen er klar og tydelig.

Lang testrute

For denne kjøpergruppen er det i dag spesielt hybridene som peker seg ut som aktuelle valg, ikke minst de ladbare. Det er også disse som har det største sparepotensialet på forbruk og utslipp, gitt en rimelig god ladedisiplin.

Her har Toyotas ladbare Rav4-hybrid blitt et veldig populært valg, og noen dagers bekjentskap nylig bekreftet at den absolutt har mye å by på. Det ble en lang testrute: Drammen – Levanger via Gudbrandsdalen og Dovre, og retur gjennom Østerdalen.

God og funksjonell førerplass med gjennomtenkte løsninger.

Stort bagasjerom

Rav4 er en SUV i mellomklassen, men en av de rommeligste i segmentet. Bilen er 4,60 m lang, 1,86 m bred og 1,69 m høy, mens akselavstanden er 2,69 m. Bakkeklaring på 190 millimeter kan komme godt med på krevende hytteveier.

God høyde gir veldig bekvem inn- og utstigning, i tillegg til at en høy sitteposisjon også gir best oversikt. Den innvendige plassen er bra, også i baksetet, og bagasjerommet sluker 520 liter (VDA), noe som kan økes til 1.604 liter med bakseter nedfelt.

Bilen kan trekke tilhenger (med brems) på 1.500 kg.

Rav4 ladbar hybrid er et bra valg også for den som skal ha med seg litt av hvert i bagasjerommet.

Imponerende ytelser

Den ladbare hybriden er den sprekeste Rav4 hittil, med en samlet systemeffekt (el + bensin) på solide 306 hk. Basis er en 4-sylindret 2,5 liters bensinmotor med maks dreiemoment 227 Nm fra 3.200 til3.700 omdreininger. Forbruk ved blandet kjøring er oppgitt til 0,1 l/mil, og CO2-utslippet til 22 g/km. Elektrisk rekkevidde på 75 kilometer er det få andre som matcher – og da stort sett til en betydelig høyere pris.

Kraftoverføringen skjer med trinnløs automat (CVT), som jeg opplevde som langt mer balansert og mindre «jagende» enn enkelte tidligere CVT-utgaver.

Ytelsene er imponerende. Bilen klarer 0-100 km/t på 6 sekunder blank, noe som er ytterst respektabelt for en så typisk familiebil som dette. Toppfarten er for øvrig 180 km/t.

Bra med plass for baksetepassasjerer også.

Funksjonalitet

Bilen virker bra skjermet for hjul- og veistøy, og byr generelt på god komfort. Det siste er ikke minst viktig på lengre turer som min prøvekjøring, og bidro til at jeg kunne gjøre lange etapper uten å bli unødig sliten. Her gjorde også en god førerplass mye. Toyota er flinke også i denne disiplinen, og alt er godt tilrettelagt og fungerer upåklagelig. Her er det lagt prioritet på funksjonalitet – ikke luksus.

…og litt luksusfølelse

I Executive-utgave blir det litt luksusfølelse likevel, takket være det omfattende utstyret. Her finnes Toyota Touch 2 multimediasystem med navigasjon, JBL Premium lydanlegg, MyT Connected Services, nøkkelfri lås og start, lysautomatikk, regnsensor, elektrisk soltak, fotsensor for bagasjeluke, bakkelys på sidespeil, panorama glasstak, 12 V uttak både foran og i bagasjerom, 9-veis justerbart førersete med minnefunksjon, ryggekamera, trådløs lader av mobil, utmerket head-up display, ventilerte forseter og mye, mye mer.

Forståelig popularitet

Toyota ligger heller ikke på latsiden når det gjelder sikkerhet. Rav4 Plug-in har blant annet parkeringssensorer med autobrems både foran og bak, kollisjonsvernsystem med fotgjenger- og sykkeldetektor, avkjøringsvarsel med styrehjelp, lysautomatikk med Bi-LED prosjektor hovedlys, adaptiv cruise kontroll, blindsonevarsel, krysstrafikkvarsel bak, tilhengerskrenskontroll og filassistanse – for å ha nevnt det viktigste.

En prøvetur som totalt ble noe over 1.300 kilometer gir mange svar på viktige spørsmål. I dette tilfellet ga summen av inntrykk greie svar på hvorfor denne modellen har fått en så høy popularitet!

Les også: Ett er sikkert – den vil selge knallgodt

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com