Peugeot 3008 SUV: Får alt for lite oppmerksomhet

Peugeot 3008 SUV er et glimrende eksempel på hvor galt det kan bli når det beste blir det godes fiende – til de grader. Dagens utgave av denne franskmannen er en av en lang rekke fine fossil-modeller som knapt får oppmerksomhet, og som nesten ikke er salgbare.

Dette til tross for at både nye bensin- og dieselmodeller i dag er renere enn noen gang; Euro 6 diesel med AdBlue er også kvitt de skadelige nærutslippene som var et så sterkt ankepunkt. Likevel – interessen er laber.

Peugeot 3008-designet har fått mye skryt – og med rette. 

Halvert fossil-marked

Årsaken er den voldsomme og intensivstyrte elbil-hypen som de siste årene har fått nesten alt fokus. Ikke så rart – premien bilkjøperne får er uimotståelig for de fleste. Det er fritak for engangsavgift og moms, tilgang til kollektivfelt og fri passering i bomring – for å ha nevnt det viktigste. Dette har ført til lange ventelister på elbilmodeller, og mer og mindre en halvering av tilgjengelig marked for fossile modeller.

Synd, for aldri har det vært så mange fine bensin- og dieselmodeller på markedet som i dag. Deres problem er selvsagt at de ikke er utslippsfrie, og det er åpenbart en egenskap som trumfer alt i dag. Selv om det kanskje burde vært mye høyere oppmerksomhet på hva som faktisk er det totale CO2-avtrykket for den enkelte bilmodellen. Det er jo ikke støpt i jern at dette regnestykket alltid har en elbil som vinner, uten at jeg sitter med den endelige fasiten.

Det er også lurt å huske at vi kommer til å kjøre fossile biler i lang tid fremover ennå, mange av oss…

Ikke helt SUV

Men altså, Peugeot 3008 GT Line, som jeg nettopp tilbragte noen dager sammen med. Dette er en bil som skiller seg godt ut i mengden med både design og løsninger mange er svake for. Men med dagens regime blir elbilenes enorme prisfordel en uoverstigelig hindring for mange som nok gjerne kunne ha tenkt seg bilen som sådan.

Selv kaller Peugeot sin 3008 en SUV. Det er jeg ikke uten videre helt enig i. Den har riktig nok god bakkeklaring og høyden som skal til, og dermed komfortabel inn- og utstigning. For meg har likevel en ekte SUV firehjulsdrift. Og ja, Peugeot har sine egne triks for ekstra fremkommelighet, og disse er slett ikke uten virkning – men firehjulsdrift er det ikke.

I-Cockpit er en av bilens desidert sterkeste sider – genial løsning.

Geniale i-Cockpit

I størrelse plasserer bilen seg godt over C-segmentet, med bra innvendig plass for fem. Bagasjerommet er såpass stort som 520 liter (VDA), noe som med nedfelt baksete kan økes til knappe 1.500 liter. Da får man med seg litt.

Peugeots i-Cockpit løsning for førerplassen er en genistrek, og funker glimrende. Man har rett og slett løftet de viktigste instrumentene høyt opp i synsfeltet OVER rattringen. Dette gir super oversikt uten å ta øynene vekk fra veien – og det eliminerer behovet for Head-up display (HUD).

Førerplass og interiør i bilen – med delskinn setetrekk – gir jeg generelt god karakter. Her stemmer både planløsning og kvalitet, med kjempefin finish. I prøvebilen hadde begge forseter el-justering (med minne for førerplass) og forlengelse av sitteputen på begge seter. Det siste fjerner effektivt den tradisjonelle klagen på for kort sittepute.

Les også: Lekker ny Peugeot 508 SW – også som plug-in hybrid

Holder bra for bilen

Prøvebilen hadde 1.2 liter tresylindret turbo bensinmotor med 130 hk og såpass bra dreiemoment som 230 Nm som innfant seg ved 1.750 omdreininger, og ga bilen bra fraspark. Den spesielle 3-sylinder-brummingen var godt hørbar ved akselerasjon, men tyst og fraværende i marsjfart.

Med den lille bensinmotoren har Peugeot 3008 GT Line en toppfart på knappe 190 km/t, og den klarer 0-100 på 10,5 sekunder. Begge deler er forholdsvis midt på treet, og godt «innafor» de fleste potensielle kjøperes forventninger.

Girkassen var en fin 8-trinns automat som jeg synes fungerte godt sammen med bensinturbo-motoren.

Peugeots påståtte snittforbruk ved blandet kjøring – 0,52 l/mil – klarte jeg ikke å matche, men jeg mener at også mitt oppnådde tall på 0,59 l/mil absolutt er godkjent for bilen.

Peugeot har lange tradisjoner for å levere store bagasjerom. 3008 SUV er ikke noe unntak.

Peugeot 3008 SUV: Mye utstyr

Ellers er det vel verdt å nevne bilens høye utstyrsnivå. For min del ville jeg nok foretrekke GT Line-nivået foran Allure, men det handler mest om smak og behag. Begge har det meste man ønsker seg. Til de viktigste detaljene på prøvebilen hørte full LED frontlykter, adaptiv cruise kontroll, parkeringssensorer både foran og bak, digitalt instrumentbord med alternative visninger og Multidrive Sport Pack. Noe av dette er ekstra utstyr, som i alt utgjorde drøyt 51.000 kroner av bilprisen.

Standard er ellers en omfattende sikkerhetspakke.

Jeg slutter der jeg begynte. Peugeot 3008 SUV er – i likhet med flere andre av dagens fossile modeller – en bil som får ufortjent lite oppmerksomhet. Den leverer bra på alle områder, med et ekstra lite pluss for Peugeots tradisjonelt høye kjørekomfort. Utslippsmessig har den aldri vært renere, men på et marked der elbilene har fått alle fordelene er dette altså ikke nok – dessverre…

Instrumenter over rattringen eliminerer ethvert behov for head-up display.

Peugeot 3008 SUV GT Line 1,2 PureTech automat – noen tall:

Motor: 3-sylindre, 1,2 liter volum, turbo. 130 hk, maks dreiemoment 230 Nm v/1.750 o/min.

Drivverk: Forhjulsdrift, 8-trinns automatgir. Alt som hører med av førerassistansesystemer.

Lengde x bredde x høyde: 445 x 190 (med innfelte speil) x 162 cm.

Akselavstand: 2.675 mm

Bakkeklaring: 219 mm

Bagasjerom: 520/1.482 liter

Egenvekt: 1.320 kg

Tillatt totalvekt: 1.940 kg

Tilhenger m/brems: 1.150 kg

Toppfart: 188 km/t

Akselerasjon, 0-100 km/t: 10,5 sek.

Bensinforbruk, blandet kjøring: 0,52 l/mil (oppgitt). 0,59 l/mil (oppnådd)

CO2-utslipp: 120 g/km

Pris: Prøvebil som beskrevet kr. 447.400,- (3008 GT Line fra kr. 396.000,-).

Les også: Høst-nyhet som vil vinne nye venner for Peugeot

Følg og lik oss:

Legg igjen en kommentar