Ikke klar for elbil ennå? Det finnes fortsatt fossile alternativer

Mazda cx-60 2
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Det er fortsatt ikke alle som vil, eller kan, kjøpe elbil – men vil ha fossile alternativer. Spørreundersøkelser tyder på at dette gjelder rundt 10 prosent av bilkjøperne. Årsakene kan være litt forskjellige, men en gjenganger er jobb med mye langkjøring – og bosted med lange avstander til nærmeste hurtiglader. Ofte handler det om en kombinasjon av rekkevidde- og ladeangst.

Hel- eller delvis fossile alternativer finnes, men det blir stadig færre av dem. Her får du vite litt om denne delen av markedet. Fortsatt er det mange slike biler tilgjengelig, og en del av disse har vi allerede omtalt. Du finner artikkelen her: https://bilstoff.no/vil-du-ikke-ha-elbil-er-det-fortsatt-mye-a-velge-i/.

Her ser vi nærmere på noe av det som finnes av andre alternativer.

Bildet øverst: Mazda byr fortsatt på flere fossile alternativer, som den store og rommelige nye SUV-modellen CX-60. (Foto: Frank Williksen)

Av Frank Williksen

Vi nærmer oss raskt 2025, året det er politisk enighet om at det bare skal selges utslippsfrie biler i Norge. Men dersom dette skal la seg realisere i praksis, er det nødvendig å «omvende» de siste ti prosentene som ikke vil ha elbil. Og den jobben ser ut til å kunne bli veldig tung…

I hovedsak er det hybrider, både ladbare og selvladende, som er alternativet for de som ennå ikke er klare for elbil. Rene diesel- og bensinbiler finnes også, men i stadig smalere utvalg.

Hybrider, derimot, er det fortsatt en god del av – selv om politikerne sørget for en skikkelig prisøkning for disse fra siste årsskifte. For sikkerhets skyld sørget den nye vektavgiften, og til dels momsen, for et godt prishopp også for elbiler. Hvordan dette stemmer med en politikk som har som mål salg av kun utslippsfrie biler i 2025, må du kanskje være politiker for å forstå??

Den siste statistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) omfatter 59 bilmerker. Av disse er det 15 rene elbilmerker. Av de 20 største merkene etter de første fem månedene i år, er det fire som kun leverer batterielektriske biler – resten har flere alternativer. Hva har de så å by på for elbil-skeptikere?

Her tar vi en titt på de gjenstående merkene blant 20 på topp, med opplysninger fra importørenes egne hjemmesider – og egne inntrykk.

 

Audi har flere lekre alternativer fortsatt, som elegante A6 Avant (øverst) og Q3. 

Audi:

Audi er Volkswagen og Skodas premium-fetter, med et stort utvalg av lekre og motorsterke sedaner og stasjonsvogner. Men også her krymper utvalgsbredden for fossil-kjøperne raskt – og Audi selger allerede i all hovedsak rene elbiler.

Alternativer finnes imidlertid, fra lille A3 og RS3 til store og ruvende S8 og Q7/Q8. For ikke å snakke om RS-verstinger som RS6 Avant og RS6 Avant Performance og RS Q8. Fellesnevneren er at dyrt er det, nesten uansett hva du velger fra denne lista. Se bare på eksemplene her:

A3 Sportback TFSI e – fra 495.000,-

RS3 Sportback – pris ikke oppgitt

RS4 Avant – fra 1.241.500,-

A6 Avant TFSI e – fra 885.100,-

A6 Allroad Quattro – fra 829.300,-

RS6 Avant – fra 1.862.300,-

RS6 Avant Performance – fra 1.948.900,-

A8 – fra 1.416.400,-

A8 TFSI e – fra 1.399.200,-

A8 L – fra 1.456.500,-

A8 L TFSI e – fra 1.440.200,-

S8 TFSI – fra 1.951.600,-

RS Q3 – fra 1.056.200,-

RS Q3 Sportback – fra 1.074.000,-

Q7 – fra 1.240.300,-

Q8 – fra 1.244.200,-

RS Q8 – fra 2.042.100,-

Ford Kuga er en vellykket og praktisk ledbar hybrid.

Ford

Også hos Ford går elektrifiseringen med raske skritt, men noen modeller er fortsatt bare delelektriske. Her finnes det både mindre modeller, mellomstore og store biler – mildhybrider og ladbare hybrider.

Dette er dagens muligheter:

Puma mildhybrid fra kr. 386.200,-

Kuga mildhybrid eller ladbar hybrid fra kr. 542.500,-

Explorer ladbar hybrid fra kr. 1.080.500,-

Bronco fra kr. 1.900.400,-

Et gløtt inn på førerplassen i nye Peugeot e-3008  – lekkert!

Peugeot

Også hos Peugeot skyter nå elektrifiseringen stadig mer fart, og flere nyheter nærmer seg – i tillegg til oppgraderinger av de første e-208 og e-2008. Fortsatt finnes det likevel både mellomstore og større hybridmodeller, og noen få diesel-versjoner.

Den siste runden med avgiftsøkninger sendte også her prisene et godt hakk oppover, og selv den aller rimeligste 308 5-dørs kombi legger seg bare såvidt under 450.000. Min personlige favoritt i modellpaletten er 3008 SUV, men som ladbar hybrid starter prisene her nå på hele 539.900 kroner – og det er dyrt.

308 kombi Hybrid fra kr. 448.900,-

308 SW Hybrid fra kr. 486.900,-

3008 SUV Hybrid fra kr. 539.900,-

3008 SUV HDI fra kr. 563.900,-

508 Hybrid fra kr. 533.900,-

508 SW Hybrid fra kr. 553.900,-

508 Peugeot Sport Engineered Hybrid 4×4 fra kr. 787.900,-

508 Peugeot Sport Engineered SW Hybrid 4×4 fra kr. 807.900,-

5008 SUV HDI fra kr. 607.900,-

Kia har fornyet tradisjonsrike travere som Sportage (bildene) og Niro. Foryngelsen har vært til det beste, uten tvil! (Foto: Frank Williksen)

Kia

Ikke mange kan by på relativt prisgunstige del-elektriske mellomklassemodeller lengre, men Kia har hele tre av dem – Ceed stasjonsvogn, Xceed og Niro, alle under 400.000 kroner. En annen aktuell modell fra denne kanten, er nye Sportage – og vil man bruke trekvart million, eller nesten millionen, på en Kia, så er det også mulig med den store SUV-en Sorento.

Egen erfaring:

Jeg har kjørt både den nye ladbare hybriden i Niro-serien og nye Sportage med tilsvarende teknologi, og mener begge disse er aktuelle alternativer i hvert sitt segment.

Design er et spørsmål om smak og behag og subjektive oppfatninger, men for min del er det ingen tvil om at nye Niro har fått et mer tiltalende ytre enn forgjengeren – noe som forsåvidt også gjelder for nye Sportage. Både Niro og Sportage har fått et renere ytre med skarpe og klare linjer, og fremstår klart mer moderne i uttrykksformen enn forrige modell.

Ka Niro PHEV har en oppgitt elektrisk kjørelengde på 65 kilometer. El-driften kombineres med en 1,6 liters bensinmotor, og summen blir en systemeffekt på 183 hk med et maks dreiemoment på 265 Nm – altså bra med krefter. Distribusjon av kraften sørger en 6-trinns automatgirkasse for på en helt utmerket måte.

Kia oppgir en toppfart på 168 km/t, og akselerasjon 0-100 km/t på 9,7 sekunder. Med kun elektrisk drift er toppfarten 134 km/t. Bensinforbruket er oppgitt til 0,1 l/mil. Dette er selvsagt teoretisk mulig, men i daglig bruk av bilen skal det veldig mye til for å komme ned på et slikt forbrukstall – det vil i det minste kreve en usedvanlig godt spisset ladedisiplin!

Bilen er 4,42 m lang og 1,83 m bred, mens akselavstanden er 2,72 m. En høyde på 1,54 m bekrefter crossover-identiteten. Selv om den har et lite stykke igjen til elbilens vekt, er også en PHEV relativt tung. For Niro betyr det en egenvekt på 1.519 kg, og en tillatt totalvekt på 2.060 kg. Summen er en nyttelast på 541 kg, men at høyde for at dette er tall som kan variere litt med modell og utstyr.

Tilhengervekt med brems er 1.300 kg, og som vanlig fra Kia er listen over standardutstyr lang – uansett modell.

Kia Niro PHEV er også kraftig fornyet, med blant annet et mer moderne og tidsriktig design. (Foto: Frank Williksen)

Sportage er Kias mellomklasse-SUV, og en modell som i periode rhar hatt svært godt salg. De senere årene har relativt høye priser begrenset kjøpernes interesse en god del. Modellen er nok relativt sett mer konkurransedyktig på pris nå enn på lenge.

Også her snakker vi ladbar hybrid (PHEV), her med opptil 70 km elektrisk rekkevidde. Med en systemeffekt på pene 265 hk, og et maks dreiemoment på 350 Nm flatt fra 1.500 til 4.500 omdreininger er Sportage betydelig raskere og kvikkere enn Niro. Dette bekrefter også en 0-100 akselerasjon på bare litt over 8 sekunder. Toppfarten er også mye høyere – 191 km/t.

For Sportage som for Niro oppgir Kia et snittforbruk på ca. 0,11 l/mil. Som tidligere ment: Dette er nok oppnåelig, men jeg tror veldig få vil oppleve slike tall som hverdagstypiske for bilen. Med hyppig lading er det likevel ingen tvil om at man kan få et veldig hyggelig bensinbudsjett.

På veien er Sportage – og Niro, for den saks skyld – et behagelig bekjentskap. Behagelig i betydningen komfortabelt, for selv om Sportage virker hakket stivere enn Niro, så er komfortpotensialet veldig bra – og lange turer med denne er en hyggelig opplevelse.

Også som for Niro byr Sportage på høyt utstyrsnivå, noe som har preget Kias modeller nesten helt siden de første bilene dukket opp her på berget.

Kia Sportage PHEV er ellers 4,52 m lang og 1,87 m bred. Høyden er på greit SUV-nivå med 1,65 m, og akselavstanden er 2,68 m. Bilen b yr poå et stort bagasjerom, med 540 liter som kan utvides til 1.715 liter med nedfelte bakseter. Egenvekten er 1.830 kg, og tillatt totalvekt 2.415 kg. Nyttelast på 585 kg lar seg absolutt høre.

Som for andre Kia-modeller leveres også Niro PHEV og Sportage PHEV med 7 år/150.000 km garanti.

Ceed stasjonsvogn Plug-in fra kr. 374.900,-

Xceed Plug-in Hybrid fra kr. 379.900,-

Niro Plug-in Hybrid fra kr. 399.900,-

Sportage Plug-in Hybrid fra kr. 534.900,-

Sorento Plug-in Hybrid fra kr. 729.900,-

Sorento diesel fra kr. 924.900,-

En av Opels nyeste tilskudd er Astra Sports Tourer ladbar hybrid.

Opel

Det krymper raskt på fossil-utvalget også fra Opel her i landet. Nå handler det om et begrenset utvalg av Astra- og Grandland-modeller. For sistnevnte er det dessuten begrenset til lagerbiler.

Astra Plug-in Hybrid fra kr. 447.900,-

Astra GSE Plug-in Hybrid fra kr. 589.900,-

Astra Sports Tourer Plug-in Hybrid fra kr. 477.900,-

Astra Sports Tourer GSE Plug-in Hybrid – ikke oppgitt

Grandland Plug-in Hybrid (kun som lagerbil) fra kr. 599.900,-

Grandland Plug-in Hybrid GSE (kun som lagerbil) fra kr. 689.900,-

 

Ikke mange aktuelle modeller fra Citroën, men disse to bør vekke interesse: C5 AirCross øverst og C5 X.

Citroën

Om utvalget av del-fossile biler fra Opel er beskjedent, er det minst like beskjedent fra Citroën. Også her handler det om bare to modeller – den praktiske og rommelige SUV/Crossover-modellen C5 og fantastisk komfortable C5 X – begge som ladbare hybrider.

C5 Aircross Hybrid fra kr. 549.900,-

C5 X Plug-in Hybrid fra kr. 579.900,-

 

Lexus

Det er gode grunner til at Lexus igjen og igjen kommer best ut i kundeundersøkelser. Det japanske luksusmerket byr på skyhøy kvalitet og kundebehandling som står i stil, og er Toyotas kraftfulle svar til dem som ikke synes de mer folkelige Toyota-modellene er nok.

Som for moder-merket tilbyr også Lexus fortsatt et bredt utvalg av modeller, i alt vesentlig med hybrid drift. Prisnivået er høyt; kvalitet koster…

NX 450h+ fra kr. 763.800,-

ES 300h fra kr. 712.300,-

RX 450h+/RX500h fra kr. 1.001.800,-/1.489.600,-

LS 500h fra kr. 1.469.100,-

LC 500h fra kr. 1.474.600,-

LC 500 CV fra kr. 2.037.400,-

RC F fra kr. 1.500.700,-

Mazda har et attraktivt alternativ for dem som trenger mye plass – men kan også by på denne spennende småbilen. (Foto: Frank Williksen)

Mazda

Elektrifiseringen er i gang hos Mazda også, om enn foreløpig i moderat tempo. Hybrider finnes i bra utvalg, fra lille Mazda2 til store og rommelige CX-60. Den kompakte mildhybrid crossover-modellen CX-30 lever også videre med en forholdsvis folkelig prislapp.

Spennende er den nye plug-in utgaven av elbilen MX-30, som på sitt vis kombinerer det beste fra to verdener. Den drives av en elmotor, som får strøm fra en batteripakke som lades av en liten wankelmotor, om mine opplysninger stemmer. Og som for andre Mazda-modeller, har fabrikken lagt mye innsats og omtanke i å skape et premium-inntrykk – ikke minst innvendig.

De som vil ha en sportslig variant, kan fortsatt glede seg over MX-5 i et par forskjellige utgaver.

Mazda2 Hybrid fra kr. 321.400,-

MX-5 fra kr. 413.700,-

MX-5 RF fra kr. 439.200,-

CX-30 fra kr. 436.000,-

MX 30 R-EV Plug-in fra kr. 391.200,-

CX-60 Plug-in fra kr. 630.200,-

SUV og crossover er viktige begreper hos Suzuki – her med ACross øverst og S-Cross under. (Foto: Frank Williksen)

Suzuki

Alt I alt er nok Suzuki det bilmerket som mest trofast har holdt seg til fossile modeller, selv om elektrifiseringen er i gang her også med forskjellige hybrid-versjoner – både mildhybrid og ladbar. Sistnevnte gjelder spesielt Suzuki-utgaven av Toyota Rav4, ACross, som du kan lese mer om her: https://bilstoff.no/suzuki-a-cross-denne-har-mange-suzuki-eiere-ventet-pa/

Men selv om ACross er en bestselger for tiden, har Suzuki mye mer å by på. Det handler om modeller som har rullet og gått år etter år etter år, og solgt jevnt og trutt. Gode eksempler på dette er både Swift, Vitara og S-Cross. Fellesnevneren er automatgir og firehjulsdrift i ukompliserte og driftssikre biler som gir eierne lite problemer.

Både Vitara og S-Cross er SUV-modeller i den kompakte enden av størrelsesskalaen, til priser få kan konkurrere med. Mine erfaringer med disse modellene er at de utvilsomt fortjener mer oppmerksomhet enn de får.

Det er greit nok at de ikke er spesielt store og rommelige, men de er like fullt store nok for mange. Likevel: Vitara har bare 289 liter bagasjerom med baksetet i bruk, og tilsvarende for S-Cross er 293 liter. Det er med andre ord et godt stykke igjen til familiebilnivå, men har man ikke slike behov er dette biler som er vel verdt å se nærmere på.

Velkjente omgivelser for alle som har kjørt bil en stund i Suzuki S-Cross. Ikke veldig spennende og fremtidsrettet – men det funker. (Foto: Frank Williksen)

 

I sum kan vi altså slå fast at de ikke er størst – men store nok for mange. De er heller ikke imponerende motorsterke, men har krefter nok til å levere greie ytelser. Infotainment-systemet er langt fra det mest avanserte, men leverer bra på de fleste punkter. Listen over standard utstyr er lang og omfattende for begge modeller, og også på sikkerhet og førerstøttesystemer leverer Vitara og S-Cross gjennomsnittlig bra.

Verkstedkilder kan melde om biler det er lite tull og problemer med, og det er nok gode grunner til at mange velger Suzuki om igjen. Som en fornøyd Suzuki-eier sa til meg en gang: – Suzuki er ikke de mest spennende bilene, det kan vi være enige om. Men for den som er mer opptatt av driftssikkerhet og bra driftsøknomi enn status og avansert teknologi, er dette gode og fornuftige bilvalg.

Her er alternativene:

Ignis Offroad 4×4 Hybrid fra kr. 275.900,-

Swift 4×4 Hybrid fra kr. 291.800,-

Vitara 4×4 Fullhybrid fra kr. 432.900,-

S-Cross 4×4 Fullhybrid fra kr. 439.900,-

ACross 4×4 Plug-in Hybrid fra kr. 616.900,-

…og det var det meste

Men ja, det finnes jo flere når vi fortsetter nedover listen over markedsandeler fra 20.plass. Et drøyt titalls merker i tillegg til de som allerede er nevnt, leverer fortsatt fossile og delvis fossile biler – for det meste forskjellige hybrider. Her snakker vi virkelig små antall, men vi snakker også om mye edel vare – for eksempel rådyre drømmebiler fra Porsche, Land Rover og Jaguar. Og noen spennende, men relativt lite etterspurte modeller fra Alfa Romeo, DS, Mini og Jeep.

Alternativer til rent batterielektriske biler finnes det altså fortsatt, for dem som helst vil ha slikt.

Lykke til med jakten på drømmebilen!

Les også: Radio – et fysikkmysterium

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com