Elbillading kan bli dyrt på offentlige ladestasjoner

IMG_5616
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Det er ingen tvil om at det er billig å kjøre elbil om du kan klare deg med å bruke hjemmelader. Men for dem som ikke har en slik boks på veggen, er elbillading en helt annen historie. Da blir man mer eller mindre  flådd, med en kWh-pris som i noen tilfeller nærmer seg sju kroner. Da krymper den positive forskjellen i driftskostnader i forhold til bensin eller diesel kraftig.

Av Frank Williksen

NAF har nylig presentert en oversikt over priser for elbillading eksternt, både for hurtiglading inntil 50 kW, og lynlading inntil 350 kW. Slik ser tallenes tale ut:

Hurtiglading

Dette koster det å hurtiglade hos de største ladeoperatørene i landet per 6. mars 2024.

Circle K – Dropp inn 6,59 kr
Circle K – Registrert i Circle K Extra 6,19 kr
E.on 4 kr
Eviny 5,49 kr
Ishavsveien 4,25 kr
Kople 5,89 kr
Kople – med Kople app/RFID. 5,79
Mer 6,39 kr
Recharge 5,99 kr

Det kan forekomme lokale variasjoner. Sjekk gjerne ladeoperatørens app for oppdaterte priser.

(Tabell: NAF)

Lynlading

Dette koster det å lynlade hos de største ladeoperatørene i landet. Sist oppdatert 4. januar 2024.

Circle K / Dropp inn 6,89 kr
Circle K / Registrert kunde 6,49 kr
E.on / Alle 5 kr
Eviny / Alle 5,49 kr
Ionity / Dropp inn 5,99 kr
Ishavsveien / Alle 4,75 kr
Kople / Dropp inn 6,59 kr
Kople / Kople app/RFID 6,49 kr
Mer / Alle 6,39 kr
Recharge 6,49 kr
Tesla Supercharger – andre merker uten abo. 3,05 – 5,85 kr
Tesla Supercharger – for Tesla-eiere eller med abo. 2,00 – 4,45 kr
 

Det kan forekomme lokale variasjoner. Sjekk gjerne ladeoperatørens app for oppdaterte priser.

(Tabell: NAF)

– Vår siste gjennomgang av ladeoperatørenes priser viser at Tesla fortsatt er billigst på elbillading, og særlig for Tesla-eiere eller de med Tesla-abonnement. Men også for andre bilmerker vil Teslas ladestasjoner ofte være det billigste alternativet, skriver NAF i en kommentar til prisoversikten.

– Teslas priser varierer ulike steder i landet og avhenger også av om du kjører Tesla eller ikke, og om du har abonnement om du ikke kjører Tesla.

Lynlading hos Tesla koster mellom 2,00 og 4,45 kroner per kWh for Tesla-eiere eller de med abonnement, og mellom 3,05 og 5,85 kroner per kWh for andre bilmerker uten abonnement.

Pris hos Uno-X, oppgitt i masta, var på samme tid kr. 5,00 pr. kWh. (red. anm.), helt klart blant de gunstigste på slik elbillading.

Laderabatter, apper og egne prisavtaler

NAFs prisoversikt er spesielt rettet mot elbileiere som ikke har inngått ladeavtaler eller abonnement på lading.

– Mange aktører tilbyr prisavtaler eller rabattavtaler som gjør elbillading rimeligere. Dette skjer enten i form av volumrabatter som blir større jo mer man lader, eller en gitt prosentvis rabatt eller egne priser.

Mange bilimportører tilbyr også ladeavtaler til sine kunder. Bilmerker som BMW, Audi og Ford, for å nevne noen, tilbyr ladeavtaler som kan lønne seg for den som lader mye.

Det er også flere tjenesteleverandører som lar deg starte lading via sine tjenester, eksempelvis Elton, EasyPark eller Plugsurfing. Disse kan også ha egne priser.

Ulik pris på hurtig- og lynlading

Hos mange av ladeoperatørene er det dyrere å lade på en lynlader, som kan gi opptil 350 kW, enn å lade på en hurtiglader, som kun gir inntil 50 kW.

Derfor er det lurt å sette seg inn i hvilken effekt din bil lader med, så du ikke betaler for lynlading dersom bilen din ikke støtter det.

Tidligere hadde de fleste ladeoperatørene en prismodell hvor det lønte seg mye å være registrert kunde før du ladet. Nå er det imidlertid kun Circle K som har denne modellen – med bare 10 øre forskjell per kWh mellom dropp inn og registrert kunde, ifølge NAF.

Les også: Metanol = gift på tanken?

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com