Abt i Kempten i Sør-Tyskland, ved foten av Alpene, er et navn vel verdt å merke seg for den som vil ha det lille ekstra på sin Audi eller VW. Familiefirmaet har god klang i tuning-kretser, og samarbeidet med VAG er både langvarig og solid. At Abt kan sine ting, har jeg tidligere fortalt litt om fra et møte med en videreforedlet Audi RS3. Den var en liten håndfull av lykke for en bilentusiast!
Nå har man pisket opp rasedyret Audi S8 ytterligere, så det er håp for dem som synes 571 hk og et dreiemoment på 800 Nm blir for smått. I Abt Sportsline-utgaven er effekten øket til massive 700 hk, mens dreiemomentet er jekket ytterligere opp til 880 Nm!
Imponerte voldsomt
For dem som vil ha sportsbilytelser, men uten å forsake luksus og komfort, var Audi S8 en innertier da modellen så dagens lys i 1996. På akselerasjon kunne den godt måle seg mot datidens Porsche 911, noe som imponerte voldsomt. Det imponerte også meg da jeg prøvekjørte bilen i Tyskland et par år senere, og blant annet klokket 60 kilometer kjørt på eksakt 15 minutter.
Det var da, det…
Vakker også bakfra. Og stort mer diskret kan knapt en spoiler gjøres!
Starter på 1,6 mill.
Dagens Audi S8 er videreforedlet i flere runder siden den første modellen, og med sin V8 bi-turbo bensinmotor med 571 hk gjør S8 i standard utgave 0-100 på smått utrolige 3,8 sekunder. Ikke verst for det vi må kalle en stor familie-limousin! Toppfarten er samtidig 250 km/t, og vil du kjøpe en sånn bil her i landet, starter prislappen på knappe 1,6 millioner.
Du får mye bil, da. Her er det permanent firehjulsdrift med selvsperrende midtdifferensial og 8-trinns Tiptronic automatgir. Dynamisk firehjulsstyring er standard. Egenvekten er 2.305 kg, og tillatt totalvekt 2.835 kg. Når hageavfallet skal bort, kan den trekke henger på opptil 2.300 kg. Bensinforbruk ved blandet kjøring er oppgitt til 1,16 l/mil. S8 er 5,18 m lang og i overkant av 1,90 m bred.
0-100 på 3,4 sek.!
Det er altså denne kraftpakken Abt har videreutviklet en smule. I deres versjon er effekten altså plusset på til 700 hk med et maks dreiemoment på 880 Nm. Resultatet er at 0-100 går unna på råkjappe 3,4 sekunder, desidert sportsbilnivå. Utstyrt med Abt Power og keramiske bremser er toppfart 270 km/t tilgjengelig.
Et finavstemt understell får litt ekstra støtte av et kamera som kontinuerlig «ser» de neste 15 meter, slik at opphengene kan kompensere for mulige ujevnheter.
Typisk for Abt-tuning er at det er sparsomt med prangende ytre effekter. På denne bilen har man stort sett nøyd seg med en diskret hekkspoiler i karbonfiber, foruten Abt-hjul (GR eller FR) på 20 eller 21 tommer.