Antenner: Vet du hvor mange bilen din faktisk har?

In-tune-with-the-future_01_HQ
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Antenner, ja. Vet du hvor mange slike bilen din faktisk har? Sjansen er stor for at de fleste vil svare én; den for radioen. Men dette er svært langt unna sannheten i moderne biler. Antenner spiller en viktig rolle for bilens kommunikasjon med omverdenen, noe de fleste bilførere tenker lite på.

Seat, for eksempel, har interessante opplysninger om dette. Nye Leon er deres første modell som er permanent tilkoblet nett. Dette krever hele 16 antenner for å sikre alle aktuelle funksjoner. Antennene skal motta og overføre radiofrekvenser, GPS, WiFi og 4G internett telefonsignaler, og ha derfor direkte påvirkning på både komfort og sikkerhet.

Antenner er viktige

Selv om dette er komponenter som vanligvis får svært lite oppmerksomhet, spiller de en vesentlig rolle for dagens biler – og enda viktigere vil de bli i fremtiden, skal vi tro Seat.

– Bilen må kontinuerlig motta og sende informasjon gjennom luften, og det er dette som er antennenes funksjon, sier César de Marco, som er antennesjef i Seat.

Bare for å ta inn AM, FM eller DAB kanaler trengs det flere antenner. I tillegg har bilen flere antenner til andre forskjellige funksjoner, som alle er viktige. 4G telefonantenne er der for tilkoblede tjenester, for sikkerhetsfunksjoner som nødsamtaler og for å sikre mobildekning for de som befinner seg i bilen. I tillegg er det antenner for navigasjon og posisjonering av kjøretøyet (GPS), Bluetooth og WiFi. Andre antenner brukes for å styre tilgang til kjøretøyet og for fjernbetjening av for eksempel oppvarming av kupéen.

Nye Seat Leon har 16 antenner. Her ser du hvor de er plassert. 

Egne designere

Vi vet alle hvor irriterende det er når forstyrrelser ødelegger radiomottak eller sending blir helt borte. Samtidig vet vi hvor viktig det er å få med seg trafikkvarslinger. Antenner har kort og godt direkte påvirkning på både komfort og sikkerhet. Derfor har Seat egne team som utvikler og designer antenner som sikrer optimal kommunikasjonskvalitet til enhver tid.

Utfordringen er langt fra enkel. Bilen er i bevegelse, og kjører ofte gjennom områder med vanskelige forhold som eksempelvis dårlige mottaksforhold.

Det blir viktigere og viktigere for trafikksikkerheten at biler kan “snakke sammen”.

Minst 10 antenner

– For å maksimere mottaksforholdene jobber vi derfor med et diversifiseringssystem. Dette består av flere antenner med samme funksjon for å kunne velge den ene som tilbyr det beste signalet, sier César.

Antallet antenner varierer fra bil til bil, men i dag har ingen færre enn 10. Nye Seat Leon, fjerde generasjon av modellen, er fabrikkens første permanent tilkoblede bil og har altså 16 i tallet.

Ikke bare i taket

– Taket er den beste plasseringen for antenner, rett og slett fordi det er det høyeste punktet på bilen. Dette er årsaken til at så mye som fire funksjoner – GPS, 4G telefoni, WiFi og fjernstyring av enkelte funksjoner i bilen, er integrert i haifinneantennen. Men dette er ikke nok.

Antallet antenner vi er nødt til å montere tvinger oss til å lete etter andre plasseringer. Alle ikke-metalliske elementer er her muligheter, fra støtfangere til dørhåndtak, sier han videre.

Her diskuterer designerne antenneplasseringer i en ny bilmodell.

Kravene vil øke

– Selv om det er svært viktig å sikre kommunikasjon i dag, vil det bli enda mer avgjørende i fremtiden. Med selvkjørende biler med 5G teknologi, vil utveksling av data på brøkdeler av sekund innebære antenner som garanterer 120 prosent kontakt med omgivelsene, sier César.

Han venter at vi i løpet av noen få år vil ha fått enda et titall antenner i moderne biler. Antallet vil øke blant annet på grunn av behov for flere underholdnings- og informasjonstjenester, sikrere GPS-posisjonering og for flere tilknyttede servicetjenester.

– Prøv å forestille deg den signalnøyaktigheten som bilens software må motta for å kunne analysere omgivelsene og – for eksempel – bremse bilen for å unngå kjøre på en fotgjenger.

Antennene er nøkkelen som låser opp dørene til fremtidens mobilitet, sier Mareike Gross, som er leder av Seats avdeling for elektriske systemer og cyber-sikkerhet til slutt.

Les også: Ja, nå bruker også jeg mobilen som bilnøkkel

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com