Auburn Automobile Co ble fort kjent for lekre luksusbiler, og holdt seg flytende helt til folks sug etter billigere biler vant. Auburn (og Packard, Cord, Hudson og Duesenberg) hadde høy kvalitet og lekkert design, men det hjalp lite da folk heller ville ha noe enkelt og billig…
Bildet øverst: Bildet er fra Wikipedia og viser en flott, Art Deco Auburn fra mellomkrigsårene. Lekkert, ikke sant?
Av Stein Bekkevold
Auburn Automobile Co vokste ut fra vognbygger Eckhart Carriage Co, som startet 1874 i Auburn, Indiana, av Charles Eckhart (1841–1915). Sønnene Frank og Morris bygget motordrevne vogner før sånne ble tatt inn i selskapet for alvor. Da kjøpte gutta to andre lokale bilbyggere og flyttet inn i et større anlegg, i 1909. Alle skulle plutselig bygge motoriserte kjerrer…
Kjøkkenskap og vasker
Det hele gikk sånn passe til materialmangel under 1. verdenskrig tvang fabrikken til å stenge. I 1919 solgte brødrene selskapet til en gruppe Chicago-investorer. De nye eierne restartet fabrikken – men den var fortsatt ulønnsom.
I 1924 ga de E. L. Cord, en ytterst dynamisk bilselger, tilbud om å drive selskapet. Cord svarte med et motbud: Han ville kjøpe det. Han solgte selskapets inventar svært aggressivt og fullførte kjøpet i 1925.
Etter det ulykksalige børskrakket i 1929, ble Auburns eksklusive biler for dyre for depresjonsmarkedet – til tross for avansert konstruksjon og aggressiv formgivning. I 1935 begynte derfor Auburn å produsere kjøkkenskap og vasker.
Ingen biler etter 1937
Mr. Cord var i overkant kreativ: Ulovlig aksjetriksing tvang ham til å gi opp selskapet, som nå omfattet de enda dyrere Cord-modellene, og Rolls-Royce-prisede høyytelses, fantastiske Duesenberg.
Han måtte også selge sitt Central Manufacturing Co., en enhet fra 1896, som også bygget metallkarosserier for andre fabrikker. Etter påbud fra myndighetene om å avholde seg fra lovbrudd, solgte Cord sine aksjer.
I 1937 ble det slutt på produksjonen av de tre merkene. Men etter en konkurs-reorganisering i 1940, fusjonerte Auburn Automobile og Central Manufacturing Companies inn i Auburn Central Manufacturing /(ACM) Corp.
Under 2. verdenskrig, og helt til 1948, laget ACM en halv million jeep-karosserier på kontrakt med Willys Overland. I tillegg laget de trailere og flydeler. I mars 1942 skiftet de navn til American Central Manufacturing. Etter krigen ble kjøkkenvasker, hvitevarer og skap ansett å være det beste markedet for ACMs produksjonsanlegg. Dette ble deres kjerneprodukt. Men ingen biler etter 1937…
Så der har du sagaen om tre av USA aller flotteste bilmerker – som selvsagt var altfor flotte og altfor dyre når USA skulle settes på hjul.