Audi A3 har vært en suksessmodell helt siden den kom. Den blir garantert ikke mindre populær med den nye modellen som nå såvidt er i salg. Bilen har blitt litt større og enda mer premium i sitt segment. Lengde og bredde er øket med noen centimetre, mens høyde og akselavstand er som på utgående modell.
Nye A3 er 4,34 m lang, 1,82 m bred og 1,43 m høy. Akselavstanden er 2,64 m. Bagasjerommet tar opptil 380 liter, noe som økes til 1.200 liter når baksetet felles ned.
Bestselger med ledning
Den modellen som sikkert blir bestselger i Norge, den ladbare hybriden A3 TFSIe, kommer som trinn to litt etter hovedlanseringen. Da kommer de elektrifiserte utgavene og quattro-versjoner.
– Vi forventer særlig stor etterspørsel etter nye A3 TFSIe, bekrefter Elin Sinervo, direktør for Audi Norge.
– Vi har fornyet hele modellporteføljen vår, samtidig som utvalget av elektrifiserte biler øker raskt. Vi forventer at 2020 blir tidenes beste år for Audi i Norge, legger hun til.
Fossile først
Audi A3 Sportback er en femdørs kompaktbil med klart sportslig design. Bilen har teknologi fra høyere hyller i Audi-sortimentet, både på infotainment, understell og førerassistansesystemer.
Fra starten av må vi altså «nøye oss med» tre fossile motorvarianter:
1,5 TFSI med 150 hk, og 2,0 TDI med enten 116 eller 150 hk. «Nøye oss med» er satt i gåseøyne med vilje, for dette er virkelig fine motorer. Alle kjennetegnes av høyt dreiemoment og – som vanlig er fra den kanten – kultivert gange og gode forbrukstall. Felles for lanseringsmodellene er dessuten sekstrinns manuell girkasse eller syvtrinns S-tronic dobbeltclutchgirkasse.
Alt veldig bra, men her blir det den ladbare hybriden som blir storselgeren, så fort den dukker opp.
Les også: Audi Q3 – her stemmer det meste
Digitale instrumenter
Audi har sterke tradisjoner på lys, og nye A3 er ikke noe unntak. Den kommer med LED-matrix, naturligvis, med lysautomatikk.
Interiørdesignet står på ingen måte tilbake for bilens ytre. Her er det dekorelementer av aluminium eller karbon og instrumenter med «black panel»-utseende. Fabrikken benytter for første gang setetrekk av resirkulerte PET-flasker med kontrastsømmer.
Alle Audi A3-modeller får digitalt instrumentpanel, med mulighet for stor kartvisning rett foran rattet. I Plus-utgaven er størrelsen 12,3 tommer, og instrumentene har tre forskjellige visninger. Dette inkluderer også en ekstra sportslig variant. Det er en 10,1 tommers berøringsskjerm sentralt i midtkonsollen. Systemet har håndskriftgjenkjenning, gir akustisk tilbakemelding, og kan talestyres. Head-up display kan leveres som ekstra utstyr.
Datakraft
Infotainmentsystemet har ti ganger mer datakraft enn i utgående modell. Systemet håndterer alle «connectivity»-funksjonene, for eksempel telefoni og «Audi Connect»-tjenester, og har også integrert WLAN-aksesspunkt.
Personlige innstillinger kan lagres i brukerprofiler – alt fra klimatisering til seteposisjon, navigasjonsmål og foretrukne medievalg. Ruteveiledning er både mer fleksibel og enklere: Navigasjonssystemet kan varsle om kommende trafikkutvikling, og har høyoppløste satellittbilder fra Google Earth, inkludert detaljerte 3D-modeller av mange europeiske storbyer.
«Car-to-X»-tjenester er også en del av de digitale tjenestene. Basert på sanntidsinformasjon får sjåføren for eksempel hjelp til å finne ledige parkeringsplasser.
Sportsunderstell
Audi A3 har alltid kjørt svært bra, og det er neppe grunn til å tvile på den nye utgavens kapasitet på dette området heller. For den kresne kan det bestilles et 10 mm lavere understell med adaptive støtdempere. Dette betyr at hver demper tilpasser seg veistandard og kjøresituasjon, og de innstillingene som er gjort i Audi Drive Select. Med S-Line eksteriør har bilen et eget sportsunderstell med strammere oppsett og 15 mm senket karosseri.
Sikkerhetsutrustning og førerassistansesystemer holder godt nivå, og det som ikke er standard kan legges til fra utstyrslisten. Det siste gjelder for eksempel filassistent, varsel for kryssende trafikk og systemer for parkeringshjelp.
Adaptiv cruise kontroll er naturligvis på plass. Den gir ikke bare riktig avstand til forankjørende bil, men gir i tillegg myke styreinngrep fpr å holde bilen på rett plass i kjørefeltet.