BMW har gjort det skarpt med ladbare hybrider en god stund allerede, og fortsetter elektrifiseringen av produktprogrammet. Nå handler det om nye BMW 330e xDrive Touring. Denne spennende nyheten skulle egentlig fått sin debut på bilutstillingen i Geneve forrige måned, men slik ble det som kjent ikke.
BMW 3-serie kom som ladbar hybrid første gang i 2015. I fjor ble den nye generasjonen lansert, og som ventet kom da en ladbar hybrid, BMW 330e Sedan, som raskt ble veldig populær. Nå utvides det ladbare utvalget med BMW 330e xDrive Sedan, BMW 330e Touring og BMW 330e xDrive Touring. Dette er for øvrig første gang BMW lanserer en ladbar hybrid som stasjonsvogn – og xDrive firehjulsdrift på ladbare modeller i 3-serien.
– Vi har et av markedets største utvalg av ladbare hybrider. Med lanseringen av nye BMW 330e xDrive Touring kan vi tilby et skikkelig kinderegg – en ladbar stasjonsvogn med solid elektrisk rekkevidde, firehjulsdrift og tilhengerfeste, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby.
Begge karosserialternativer på vei. Ikke veldig vanskelig å se at dette er BMW 3-serie.
Effektiv og sportslig drivlinje
Felles for alle variantene er motoriseringen. Under panseret sitter en to-liters firesylindret TwinPower turbo bensinmotor som yter 184 hk. Den er koblet sammen med en elektrisk motor som yter 113 hk. Samlet systemeffekt på de to motorene er 252 hk, med et dreiemoment på 420 Nm.
Med den nye standardfunksjonen XtraBoost, hvor det lagres ekstra energi i høyspenningsbatteriet på 12 kWh, kan effekten økes med ytterligere 30 kW/40 hk for kortere perioder. XtraBoost-funksjonen aktiveres når bilen settes i sport-modus, og kan brukes helt til minimumsnivået på batteriet er nådd. XtraBoost aktiveres også ved kickdown.
Dette er en stasjonsvogn jeg tror vil få svært mange liebhabere!
Firehjulsdrift og tilhengerfeste
Modellene BMW 330e xDrive Touring og BMW 330e xDrive Sedan har BMWs velkjente firehjulsdriftsystem. Dette har permanent kraftoverføring mellom akslene, uavhengig av om bilen kjøres helt elektrisk eller på bensinmotoren. Modellene med xDrive firehjulsdrift har samme bagasjeromvolum som de andre modellene. Det betyr 410 liter for stasjonsvognen og 375 liter for sedanen.
BMW 330e Sedan tilbys allerede med tilhengerfeste. Med lanseringen av de tre nye ladbare hybridene i 3-serie-familien endres de tekniske egenskapene. Fra sommeren 2020 vil alle de ladbare variantene av BMW 3-serie kunne leveres med tilhengerfeste med en kapasitet på 1.500 kg.
Slik tar de seg ut bakfra. Nærmeste sedan-modellen.
Ladetid og tekniske data
Høyspenningsbatteriet (12 kWh brutto, 10,8 kWh netto) lades fra 0 til 80 prosent på 2,6 timer i en ladestasjon med 3,7 kW-kapasitet. Fra 0 til 100 prosent er ladetiden 3,7 timer med samme effekt. Gjennom en vanlig 220 V stikkontakt (nødlading), er ladetiden 4,3 timer til 80 prosent og 5,9 timer til 100 prosent.
Bilene har en elektrisk rekkevidde på opptil 59 km (sedan) og opptil 54 km (stasjonsvogn). I god BMW-tradisjon er ytelsene glimrende. Sedanen klarer 0-100 km/t på spenstige 5,8 sekunder (xDrive), og stasjonsvognen er nesten like kjapp – 6,1 sekunder. Bilene har en toppfart på henholdsvis 230 km/t og 220 km/t, mens den elektriske toppfarten er 140 km/t.
Norsk standardutstyr inkluderer blant annet BMW Live Cockpit Professional med navigasjon og Apple CarPlay. Som andre nye BMW ladbare hybrider har modellen også akustisk fotgjengervarsling som standard. Ved ren elektrisk kjøring gir bilen fra seg en diskret summetone i hastigheter opp til 30 km/t.
Foreløpige priser var i utgangspunktet oppgitt til å starte på ca. 474.300 kroner (330e Touring og 330 Sedan xDrive) og 496.000 (330e Touring xDrive), men det er vel fare for at det blir noe mer med tanke på valutautviklingen siden korona-tiltakene ble satt i verk.
De tre nye ladbare hybridene i 3-serien lanseres til sommeren. Norske forhandlere vil åpne for bestilling mot slutten av mai.