X5 fra BMW har holdt stand som en av de mest populære valgene blant store premium SUV-modeller helt siden den kom. I sist oppgraderte versjon holder bilen fortsatt koken godt, og er selve drømmevalget for mange. Ikke minst er interessen stor for den nye ladbare hybriden BMW X5 xDrive 45e, som jeg forleden kjørte i M Sport-versjon.
Av Frank Williksen
Ladbar hybrid er ikke den aller heftigste utgaven av X5. Verstingen heter fortsatt X5M, og har bensinmotor med 600 hk. Prøvebilen BMW X5 topper BMW-utvalget av ladbare hybrider, med en systemeffekt på 290 kW, som tilsvarer 394 hk – nok for de fleste, skulle jeg tro! Maks dreiemoment på 600 Nm tilfredsstiller fullt ut også de mest krevende BMW-kjøperne. Kraftkildene er en 6-sylindret bensin rekkemotor på 3,0 liter med 210 kW (286 hk), og en el-motor på 83 kW (113 hk).
Noen glimt for å illustrere en super førerplass. Foto: Frank Williksen)
Suveren girkasse
BMWs nydelige 8-trinns Steptronic automatgirkasse distribuerer kreftene, og med en 0-100 km/t ytelse på hyggelige 5,6 sekunder klager ikke vi på akselerasjonsressursene. Automatgir fra BMW må få skryt hver gang – virkelig kremklasse!
Den velkjente eksplosive spark i ryggen-opplevelse som kjennetegner motorsterke BMW-er er høyst til stede, og bilen imponerer i tillegg med et heftig og jevnt drag helt fra bunnen og opp mot toppfarten på 235 km/t.
Bilen velger selv
BMW X5 xDrive leverer meget bra el-rekkevidde, med hele 86 – 97 km. Batterikapasiteten er da også netto 20,9 kWh. Og her snakker vi om virkelig intelligent kjøring for høyest mulig energieffektivitet. Hvis man skal kjøre en litt lengre tur, og legger inn destinasjonen i navi-systemet, så vil bilen selv bestemme når den skal kjøre på bensin – og når det er gunstigst å velge strøm avhengig av topografi mm. På denne måten minimeres forbruket, samtidig som bilen regenererer maksimalt i hybrid-auto modus.
Et baksete i toppklasse! (Foto: Frank Williksen)
Konge på veien
På norske veier er det ikke mulig å teste hvordan bilen oppfører seg i virkelig i høye hastigheter, men kjøreegenskapene gir – som vanlig fra BMW et særdeles godt inntrykk. Luftfjæringen med automatisk nivåregulering overbeviser fremdeles så det holder. Om du lurer på komforten i BMW X5 xDrive, så kan jeg bekrefte at også den i høyeste grad er vel ivaretatt.
X5 er fortsatt en av tidens virkelige konger på veien!
Flott HUD-løsning
Førermiljøet – ikke minst selve førerplassen – er forbilledlig på alle måter. Det starter med et glimrende sete med alle tenkelige justeringsmuligheter og idealminne, som sammen med det justerbare rattet gjør det til en lek å finne sin ideelle kjøreposisjon.
I en SUV som X5 sitter du dessuten høyt, noe som både gjør underverker for sikten, og generelt gir en sterkere følelse av kontroll. Bilen har dessuten en helt super head-up display-løsning, som virkelig viser alt man trenger av hurtig-info under kjøring.
Forbilledlig er også det fantastiske navigasjonsanlegget – her har BMW vært i tet lenge, selv om enkelte konkurrenter nærmer seg sterkt. Jeg synes fortsatt denne løsningen er en ener, spesielt etter at man fikk skikk på i-Drive betjeningen. I dag er løsningen rett og slett glimrende.
Her er det bra med plass til bagasjen, selv om man må ofre litt til ladekabler. (Foto: Frank Williksen)
Her er det plass
Gitt bilens rause dimensjoner, sier det seg litt selv at det er hyggelige plassforhold også for baksetepassasjerer, som virkelig kan breie seg her.
Bagasjerommet på BMW X5 xDrive er rommelig, også i den ladbare hybriden. Stort batteri krever likevel noe ekstra plass, så volumet er mindre enn i en konvensjonell fossil modell (640 liter). Med 500 liter burde det likevel være tilstrekkelig for de fleste. Den todelte bakluken byr på ekstra fordeler, for eksempel når bæreposer og lignende skal settes inn.
Mye penger – mye bil
BMW X5 er – som vi innledet med – en svært populær modell i sin klasse. For X5 xDrive45e starter prisen nå på 894.600 kroner. Prøvebilen, slik den var utstyrt endte altså på like under 1,2 mill. kroner.
Mye penger, men så er det også svært mye bil man får, og med et utstyrsnivå som gjør at jeg på stående fot ikke kan komme på noe jeg faktisk savner. Til bilens virkelig sterke side hører ellers den rause elektriske rekkevidden, de høye ytelsene og den suverene luftfjæringen.
Så da er det vel bare å begynne å spare…
BMW X5 tar seg ut til sin fordel også med sin bakdel… (Foto: Christer Williksen)
Kort om BMW X5 xDrive45e:
Motor: Bensinmotor, 6 sylindre i rekke 2998 cc. Twin turbo 210 kW (286 hk) v/5.000-6.000 o/min. Maks dreiemoment 450 Nm v/1.500-3.500 o/min. El-motor 83 kW (113 hk), dreiemoment 265 Nm. Systemeffekt 290 kW (394 hk), 600 Nm.
Drivverk: 8-trinns BMW Steptronic automatgir. Firehjulsdrift. Hele rekken av bokstavforkortelser for førerassistansesystemer.
CO2-utslipp, g/km: 47 – 39
Lengde x bredde x høyde: 4.922 x 2.004 x 1.745 mm
Akselavstand: 2.975 mm
Egenvekt/tillatt totalvekt: 2.510/3.150 kg
Tilhengervekt m/brems: 2.700 kg
Bagasjerom, liter (uten/med nedfelt baksete): 500/1.720 l
Tankvolum: 85 l
Aks., 0-100 km/t: 5,6 sek.
Toppfart: 235 km/t
Oppgitt forbruk, blandet kjøring: 0,20 – 0,17 l/mil
Pris: Startpris eDrive M Sport er 989.900,- kroner
Pris, testbil: Ca 1.198.764 kroner, inkludert ekstra utstyr.