BMW X3: Kvalitet, ytelser og utstyr på høyt nivå

BMW X3 plug-in 9
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

BMW X3 tok det litt tid for meg å akseptere som en «ekte» BMW da første generasjon kom i 2003. Dette var ikke fordi den ble bygd i Østerrike, og kvaliteten var det ingen grunn til å sette spørsmålstegn ved. Men vi var nok, mange av oss, fortsatt litt svimeslåtte av det imponerende flaggskipet X5, som kom fire år tidligere.

De første X3-årgangene var også litt kantete og mindre elegante i linjeføringen enn storebror. Dette har forandret seg. Nylig kjørte jeg dagens BMW X3 som ladbar hybrid, og en hel masse har skjedd. X3 har modnet og blitt voksen, og er i dag vel så mye «ekte» BMW som noen andre modeller i programmet.

BMW X3 byr på bra med plass både i baksetet og bagasjerommet. Og ja, de plasskrevende ladekablene finnes det alternativ plassering for.

Verdig «Kronprins»

Rett nok kan jeg forstå de som uansett velger X5, som etter min mening fortsatt er kongen på SUV-haugen. Men notér med det samme at X3 er blitt en særdeles verdig kronprins!

Samtidig fyller dagens X3 rollen som stor SUV like godt som gårsdagens X5. Hvis vi ser på tallene for første generasjon X5 mot dagens X3, så er sistnevnte faktisk størst: 4 cm lengre, 2 cm bredere og med 4 cm lengre akselavstand.

Mye større

Bilen har dermed vokst kraftig siden lanseringen av første generasjon i 2003. Dagens X3 er hele 14 cm lengre og 4 cm bredere enn stamfaren, og akselavstanden er øket med 6 cm.

Bilen har mykere og rundere former enn forrige generasjon, og i sum et mer harmonisk design. Fronten formelig oser av krefter, slik inntrykket ofte er av en BMW, og fasaden lyver ikke.

X3 leveres med bensinmotorer fra 184 til 360 hk, dieselmotorer fra mildhybrid på 190+11 hk til 326 hk. Så krefter mangler man ikke, uansett versjon.

En førerplass det er lett å forelske seg i.

Mye penger – og mye bil

Selv prøvekjørte jeg den ladbare hybriden BMW X3 xDrive30e. Den har en systemeffekt på 292 hk og et maks. dreiemoment på gode 420 Nm. Med en elektrisk rekkevidde som oppgis til 46 – 41 km, blir avgiftsnivået hyggelig – og prisen deretter.

Et valutabetinget prishopp i april førte dessverre grunnprisen for modellen opp til 650.700 kroner, og med tilleggsutstyr i raust omfang endte prislappen for prøvebilen totalt opp noe over 850.000. Det er mye penger, ja – men det er mye bil også!

Les også: BMW X1 xDrive25e: Familiens minste er større enn du tror

God plass

Det gir en god porsjon god-følelse å sitte bak rattet i en BMW. Slik opplever jeg det absolutt i X3 også, der den økte høyden og gode sikten gir ekstra pluss.

Interiøret holder god BMW-standard. Lekkert dashbord-design, vinklet mot føreren, og materialvalg av høy kvalitet. Det er godt med plass også for baksetepassasjerene, og et bagasjerom på 450 liter gjør sin del av jobben. Kniper det her, kan man med nedfelte bakseter få inn opptil 1.500 liter. Kniper det enda mer, orker X3 en tilhengervekt på 2.000 kg.

BMW X3 har blitt voksen med årene, og designet er betydelig videreforedlet.

To ekstra sterke sider

Føreren har gode arbeidsforhold i denne bilen. Fra et utmerket førersete har man god oversikt og god kontroll. Det hele er gjennomtenkt til minste detalj, og for presis manøvrering vrimler det av sensorer og kameraer som gir personen bak rattet nøyaktig posisjonering av bilen til enhver tid. Så gjelder det bare å venne seg til å stole på den avanserte elektronikken!

To ting nevner jeg spesielt. Fortsatt har jeg vanskelig for å se noen som slår BMW på navigasjon. Løsningen med dreiehjul og taster på midtkonsollen for betjening av mange funksjoner er bedre enn noen sinne. Og den har vært særdeles god lenge.

Alternativt instrumentbord i den ladbare hybriden.

Her er en av BMW-ens sterke sider – funksjonshjulet med supplerende taster.

Gunstig forbruk

Som ladbar hybrid leverer BMW X3 gode 292 hk systemeffekt. Dette kommer fra en turboladet bensin rekkefirer på 2,0 liter med 184 hk, og en elmotor som leverer 109 hk. Resultatet er en akselerasjon fra stillstand til 100 km/t på pene 6,1 sekunder, mens toppfarten er oppgitt til 210 km/t. En silkemyk 8-trinns Steptronic automatgirkasse står for distribusjon av kreftene. BMW xDrive fordeler trekkraften automatisk mellom de fire hjulene.

Selv oppgir BMW et snittforbruk ved blandet kjøring på 0,24 – 0,21 l/mil. Mine erfaringer tyder på at dette er oppnåelig, forutsatt at man er flink med batteriladingen og har en noen lunde normal kjøresyklus uten alt for mange langturer.

Fire kjøremodus

Selv om BMW X3 xDrive30e har en egenvekt på 1.990 kg er det altså krefter mer enn nok til friske ytelser, slik tallene viser. På veien oppleves da også bilen som svært spenstig i frasparket. Kraftoverskuddet er nesten til å ta og føle på, og det eneste jeg egentlig savnet fra en klassisk BMW V8-motor, var faktisk den gode gromlyden.

BMWs fine kjøreegenskaper er på plass også i X3. Med fire kjøremodus kan man velge kjørekarakteristikk litt etter omgivelser og humør. Valgene er Eco Pro, Comfort, Sport og Sport+. Eco Pro-modus gir klart mest økonomisk kjøring med prioritet på komfort. Sport øker pulsen litt – og det er jo litt typisk BMW at man har hengt på et Sport+ modus, der man får opptil 40 hk ekstra med typisk sportslig understellsinnstilling.

Den store infotainmentskjermen har lenge vært et kjennetegn ved BMW.

På ønskelisten

BMW X3 xDrive30e er en bil det er veldig lett å sette på ønskelisten. Her er det kvalitet, ytelser og utstyr på høyt nivå. Når det gjelder sikkerhet og førerstøttesystemer kan jeg ikke se hva som skulle mangle her.

Min prøvebil hadde mye ekstra utstyr, blant annet M Sport-pakke som så klart løfter bilen et ekstra hakk. Men den er ikke noe must, og jeg vil tro at man har en meget bra X3 ladbar hybrid når totalen runder 720.000 – 730.000.

Design som holder også på hekken.

Kort om BMW X3 xDrive30e:

Motor: Ladbar hybrid – bensinturbo på 2,0 liter/184 hk, elmotor 109 hk. Systemeffekt 292 hk. Maks. dreiemoment 420 Nm.

Drivverk: BMW xDrive firehjulsdrift. 8-trinns Steptronic automatgir. Fullt hus av førerstøttesystemer.

Lengde x bredde x høyde: 4,71 x 1,89 x 1,68 m

Akselavstand 2,86 m

Bakkeklaring: 204 mm

Egenvekt: 1.990 kg

Tillatt totalvekt: 2.620 kg

Maks. tilhengervekt m/brems: 2.000 kg

Bagasjerom: 450 – 1.500 liter

Batteri: 12 kWh

El. rekkevidde: 46 – 41 km

Akselerasjon, 0-100 km/t: 6,1 sek.

Toppfart 210 km/t

El. toppfart: 135 km/t

Forbruk, blandet kjøring: 0,24 – 0,21 l/mil

CO2-utslipp: 54 – 49 g/km

Pris: Fra kr. 650.700,-. Prøvebilen: I overkant av 850.000,- med ekstra utstyr.

Les også: BMW X2: Da er det bare å begynne sparingen

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com