BMW X1 har vært i produksjon siden 2009, og er den minste SUV-modellen fra fabrikken. Det betyr likevel ikke at bilen er spesielt liten, noe bagasjevolum på 450 – 1.470 liter sladrer om. Nå er den også å få som ladbar hybrid med firehjulsdrift og BMWs berømte kjørefølelse intakt.
Ladbar hybrid er et helt tidsriktig drivlinjealternativ på det norske markedet, og med en el-rekkevidde oppgitt til 52 km WLTP kommer bilen gunstig ut prismessig. Jeg vil tro at akkurat denne modellen kan komme til å bli populær fremover. Bilen jeg prøvekjørte for litt siden, var altså en BMW X1 xDrive25e. Startprisen for denne var (i midten av april) 460.300 kroner, men med eDrive M Sport Edition pakke og litt annet ekstra snadder endte sluttsummen på 638.400 kroner for dette eksemplaret.
Les også: BMW X2 – da er det bare å starte sparingen
Store forandringer
Mye penger, ja, men min mening er at du har en helt kurant X1 utstyrsmessig til noe rundt 520.000 kroner. Dit kommer du allerede med å plukke av M Sport Edition-pakken. Så spørs det litt på hva du prioriterer – og hvor mye du vil spandere. Bilen holder godt mål i utgangspunktet uansett.
For meg som ikke hadde kjørt X1 siden aller første generasjon kom i 2009, var møtet med dagens ladbare hybrid en stor positiv overraskelse. Denne modellen har det virkelig skjedd noe med i løpet av den tiden som er gått siden lanseringen.
Hekken har også fått et vellykket designløft.
Mer harmonisk
At den har vokst en del, som alle andre fornyelser, er en ting, men mer iøynefallende er det jeg best kan kalle et mer helstøpt design, både inn- og utvendig. Enkelt sagt er premium-preget nå mye tydeligere enn da første generasjon kom.
Utvendig er designet strammet opp og foredlet både foran og bak. Jeg synes X1 fremstår langt mer harmonisk i utvendig design enn tidligere utgaver.
Glimrende arbeidsforhold
Likevel er det innvendig forandringene er aller størst til det bedre. Særlig gjelder dette dashbordet, som har en helt annen schwung nå. Også lillebror har en utmerket skjermløsning – noe BMW har hatt fantastisk drag på i en årrekke – og som vanlig er arbeidsforholdene for føreren glimrende. Skal jeg fremheve noe spesielt her utover skjermen, så må det bli den intuitive og velfungerende iDrive-løsningen med dreiehjulet og tastene på midtkonsollen.
Jeg kunne godt nevne setene også, for også i denne disiplinen leverer bilen meget godt – her kanskje mest takket være M Sport-pakken. Setepute-forlengeren bidrar til forbilledlig lårstøtte, og sidestøtten er det heller ikke det minste å utsette på. Veldig bra, også fordi bilens fint avstemte kjøreegenskaper har lett for å invitere til litt mer inspirert kjøring der forholdene tillater dette.
Om førermiljøet i BMW X1 er det mye positivt å si. God ergonomi med gjennomtenkte løsninger preger det hele.
God komfort
Jeg har så vidt nevnt bagasjeplassen. Det bør tilføyes at bakseteplassen er bedre enn ventet. At høyden er god, ser vi allerede utenfra, men at det skulle være såpass bra med beinplass bak her var litt overraskende.
Med gjennomført bra støyisolasjon, og fjæringskomfort på godt nivå er dette en trivelig turkamerat på lengre turer. Og selvsagt har man valg mellom flere kjøremodus, der Sport er den barskeste. I dag, og i en ladbar hybrid der noe av idéen er økonomisk kjøring, vil jeg tro de fleste heller mot Normal eller Eco.
Rimelig god størrelse på bagasjerommet, og bakseteplassen er bedre enn ventet.
Gode ytelser
Drivlinjen omfatter en bensinmotor med 125 hk og en elmotor med 95 hk. BMW oppgir en systemeffekt på 220 hk og et dreiemoment på solide 385 Nm. Det er bare å si at dette rekker i massevis for bilen, selv om egenvekten er såpass høy som 1.830 kg. Dette hindrer ikke en akselerasjon fra null til hundre på noe under 7 sekunder og en toppfart på 193 km/t.
Ved blandet kjøring oppgir BMW et snittforbruk på rundt 0,2 l/mil. Dette høres veldig gunstig, men har du et nokså vanlig norsk kjøremønster, og er flink til å lade, så er det slett ikke helt urealistisk.
Elektrisk rekkevidde på opptil 52 km er bra, og du kan selv velge om du vil at bilen til enhver tid skal starte helelektrisk eller ikke.
Hybridløsningen stiller sine krav til plass, den også. Her har plasskrevende ladekabler fått eget rom under dørken.
Attraktiv pakke
BMW X1 er en attraktiv bil på de fleste måter. Den er rett nok ikke en fullstor familiebil når plassbehovene er store, men den er uten tvil stor nok for veldig mange. Den har SUV’ens fordeler med høyde og bakkeklaring, og en systemeffekt på 220 hk gir fine ytelser. Med BMWs anerkjente kjøreegenskaper på toppen av alt dette, blir det en riktig attraktiv pakke av det hele.
Med en startpris for BMW X1 xDrive25e på drøyt 460.000 kroner havner den også i et prissegment der veldig mange velger bil i dag.
Kort om BMW X1 xDrive25e:
Motor: Bensinmotor 1,5 liter, 125 hk. 220 Nm v/1.500 – 3.800 o/min. Elmotor 95 hk og 165 Nm, systemeffekt 220 hk – 385 Nm
Drivverk: Firehjulsdrift, automatgir.
Lengde x bredde x høyde: 4,45 x 1,82 x 1,60 m
Egenvekt: 1.820 kg
Tillatt totalvekt: 2.330
Tilhenger Maks 750 kg
Nyttelast: 585 kg
Tilhengervekt: 750 kg
Bagasjerom: 450 – 1.470 l
Toppfart: 193 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 6,9 sek.
Forbruk, blandet kjøring 0,21 – 0,19
CO2 v/blandet kjøring 48 – 43 g/km
El. rekkevidde: Opptil 52 km WLTP
Ladetid: 3,7 kW/16 A – 3,2 timer
Pris: Fra 460.300 kroner. Prøvebil som beskrevet, inkludert eDrive M Sport Edition og diverse annet ekstra utstyr, 638.400 kroner (priser i slutten av april).
Les også: I den syvende himmel – eller BMW 750i, som det også heter