Dolphin er minsten i elbilprogrammet fra BYD, og den klart rimeligste med priser som starter på knappe 300.000 kroner. Størrelsesmessig er bilen i den nedre delen av C-segmentet, med knappe 4,30 m lengde og 1,77 m bredde.
Av Frank Williksen
Bilen jeg prøvekjørte var den dyreste av to utstyrsnivåer, Design, med prislapp som starter på 309.900 kroner. Tofarget karosseri er det som først og fremst skiller de to utgavene fra hverandre, og det er ikke tvil om at dette grepet løfter det utvendige inntrykket.
Viktig informasjon er samlet rett foran sjåføren.
Design og finish
Ellers ser bilen bra ut, både ut- og innvendig. Jeg må likevel innrømme at jeg ikke helt klarer å se likheten med en hoppende delfin, som reklamen beskriver – men det utvendige designet står seg uansett bra. Ikke minst synes jeg hekken er vellykket.
Også innvendig er det gjort en skikkelig jobb, selv om det er et solid sprang opp til storebror Hans gjennomførte eleganse. Men finishen er god ned i detaljene, og viktigere er det selvsagt at den innvendige plassen er godt utnyttet. Baksetet overrasker desidert positivt i forhold til hva man forventer når man ser bilen utenfra.
Krevende form
Så har selvsagt også dette en pris, og i dette tilfellet har det gått noe ut over bagasjeplassen. Bagasjerommet er nok litt større enn du venter, men det har en form som kan gjøre det litt krevende å utnytte de 345 literne som skal kunne gå inn.
Tross alt fungerer det fortsatt bra også med betjening av forskjellige funksjoner med knapper og brytere.
Forståelig kåring
BYD Dolphin ble kåret til Årets beste bilkjøp i Europa 2024, noe som ikke er veldig overraskende når man ser på hva «pakken» BYD Dolphin inneholder. For den er ganske innholdsrik. Design og plass er allerede nevnt, men det er mye mer. Bilen leverer godt på kjørekomfort, og 150 kW effekt – som tilsvarer ca. 204 hk – gir gode ytelser med akselerasjon 0-100 km/t på småpene 7 sekunder. Det er selvfølgelig ikke spart på utstyrssiden heller. Legg til en rekkevidde på inntil 427 km og en svært hyggelig pris, og kåringen til beste bilkjøp er svært forståelig.
Omfangsrik meny
Jeg nevnte utstyr. I Design-utgaven leveres bilen med blant annet panoramatak og trådløs mobillader. Uansett versjon har den blant annet automatiske LED hovedlys, veganske skinnseter, el.justering av både førersete (6-veis) og passasjersete foran (4-veis), navigasjon, stemmestyring, internett (4G), to ladeporter foran og to bak, Android Auto og Apple CarPlay og en omfangsrik meny av sikkerhets- og førerassistansesystemer.
I baksetet er det bedre plass enn man venter når man ser bilen utenfra.
Hva er det med BYD og DAB?
Jeg vet ikke hva det er med BYD og DAB-radio, men også i denne modellen fungerte DAB bare sånn passe – det ble i meste laget av-og-på-radio, slik jeg også har opplevd det i andre BYD-modeller jeg har kjørt. Litt irriterende for en som heller vil lytte på tradisjonell radio enn å strømme musikk og podkast.
40 minutter
Dolphin har batteri på 60,4 kWt, og oppgitt rekkevidde er 427 km. Det stemmer bra med virkeligheten under sommerforhold. Min erfaring stemte også godt med oppgitt forbruk, som er 1,20 kWh/mil for urban kjøring og 1,59 kWt kombinert. Noen racer på hurtigladeren er den imidlertid ikke, med 88 kW som maks mottak DC. Dette betyr i alle fall 40 minutter for lading 10 – 80 prosent, og mer jo mer ugunstige forholdene er.
Mye positivt
Å kjøre er Dolphin et trivelig bekjentskap, med en førerplass det er lite å utsette på og gjennomgående god komfort. Den kompakte størrelsen gjør bilen veldig smidig og letthåndterlig også der det er trangt, så dersom den er stor nok kan den utvilsomt være et aktuelt valg for mange.
Noen mindre minuser er det naturligvis, men absolutt ikke mer enn hva som lett kan godtas når prisen er som den er. Litt radioplunder og relativt lang ladetid er det jeg la mest merke til, men konklusjonen må likevel bli at det er lett å forstå at den vant tittelen Europas beste bilkjøp 2024.
BYD Dolphin – noen tall:
Motor: 150 kW (204 hk), dreiemoment 310 Nm
Drift: Forhjul
Batteri: 60,4 kWt
Rekkevidde: Opp til 427 km WLTP
Oppgitt forbruk, urban/kombinert: 1,20/1,59 kWt/mil
Ladetid, DC: 10-80 prosent på 40 minutter (maks 88 kW)
Lengde x bredde x høyde: 4,29 x 1,77 x 1,57
Akselavstand: 2,70 m
Egenvekt: 1.658 kg
Tillatt totalvekt: 2.068 kg
Bagasjerom: 345/1.310 l
Akselerasjon, 0-100 km/t: 7 sek.
Toppfart: 160 km/t
Pris prøvebil, BYD Dolphin Design: Fra 309.900 kroner.
Les også: Nio ET5: – Bare slipp rattet, sa mannen i Budapest