For Mazda-kunder som ville ha en SUV, var det lenge slik at CX-5 var for stor – og CX-3 var for liten. Dette dilemmaet gikk over i historien da CX-30 kom helt på slutten av fjoråret. Den nye SUV-modellen plasserer seg ganske så midt mellom CX-5 og CX-3 størrelsesmessig. Bilen er 12 cm lengre enn CX-3 og 15,5 cm kortere enn CX-5. Den er 3 cm bredere enn CX-3, og 4,5 cm smalere enn CX-5, og bakkeklaringen er nesten like god som CX-5.
Supert design – igjen
Mazdas designere har hatt en heldig hånd også med CX-30. Bilen var derfor blant de nominerte da årets beste bildesign skulle kåres. Her ble Mazda3 for øvrig vinneren, så design har Mazda forstand på!
Mazda CX-30 har et ytre med myke, rene linjer uten forstyrrende unødvendige staffasjer. Den fremstår helt klart som det de fleste vil kalle en «pen» bil.
Pent er det innvendig også, og umiskjennelig Mazda. Dette betyr blant annet en god tilrettelegging av førerplassen. El-justerbart førersete er en detalj jeg verdsetter, fordi det gjør det lettere å finne en best mulig kjørestilling. Og sitter du godt og har bra sikt, føles også de lange strekningene litt kortere.
Fører-sentrert
Mazda har vært flinke med dreiehjulet på midtkonsollen. Dette betjener flere funksjoner på en veldig intuitiv og enkel måte.
Hele interiøret har ellers tydelige slektskapstrekk til Mazda3. Gode materialvalg og nydelig finish gir en udiskutabel kvalitetsfølelse. Foran er alt sentrert rundt føreren, og head-up display og digitalt hovedinstrument er blant standardutstyret. På toppen av dashbordet sitter en høyoppløselig infotainmentskjerm på 8,8 tommer. Bilen jeg kjørte, var en Mazda CX-30 Cosmo. Det betyr blant annet et veldig bra Bose lydanlegg med 12 høyttalere.
Selvantenning
I Norge blir Mazda CX-30 bare levert med den nye Skyactiv-X bensinmotoren med 180 hk. Dette er den første masseproduserte bensinmotoren i verden med kompresjonstenning. Det siste betyr at luft/drivstoffblandingen selvantennes når den komprimeres av stemplene. Hemmeligheten er en forbrenningsmetode Mazda har utviklet – Spark Controlled Compression Ignition.
Et av kjennetegnene med Skyactiv-teknologien, er bensinmotorer med vesentlig høyere kompresjon enn tradisjonelt. For Skyactiv-X motoren med 180 hk betyr dette for eksempel kompresjonsforhold 16,3.
Les også: Mazda3 – verdens stiligste
Gode ytelser
Interessant er også mild-hybrid løsningen. Dette er et 24 Volt system som henter energi ved retardasjon/bremsing, og som hjelper bensinmotoren ved akselerasjon. Resultatet er et drivstofforbruk som er vesentlig lavere (ifølge Mazda -20 – 30 prosent) enn med en Skyactiv-G bensinmotor.
For min prøvebil, med 6-trinns automatgirkasse og forhjulsdrift, oppgir fabrikken forbruk ved blandet kjøring til 0,65 l/mil WLTP. Dette var ganske nær mitt opplevde forbruk i løpet av testdagene på 0,68 l/mil. Med en såpass potent motor er dette helt akseptabelt. Du får også gode ytelser – bilen klarer 0-100 på hyggelige 8,8 sekunder, mens toppfarten er 204 km/t.
Lettkjørt
På veien er CX-30 en lettkjørt og letthåndterlig opplevelse. Bilen er hendig og snill å manøvrere i trange parkeringshus, med god sensorhjelp og ryggekamera. Ute på veien er det komfortinntrykket som er sterkest, med bra støyisolasjon og gode seter. Dempingen ligger lett mot den faste/sportslige siden, men ikke så mye at det reduserer komforten merkbart. Det er likevel nok til at det går an å la seg friste til litt mer inspirert kjøring innimellom, på veier der dette passer.
Det meste er standard
På vanlig Mazda-vis holder standardutstyret høyt nivå. Her finnes det meste inkludert (Cosmo) – det er svart skinninteriør, minnefunksjon på det el-justerbare førersetet, varme i rattet, head-up display og navigasjon på 8,8 tommer senterskjerm. Adaptive LED-frontlys er også vel verdt å nevne, sammen med el. bakluke, parkeringssensorer foran og bak og 360 grader parkeringskamera.
På sikkerhetssiden tilbyr bilen full pakke av førerassistansesystemer – autobrems med fotgjengergjenkjenning, autobrems ved rygging og ved høy hastighet, blindsoneovervåking, varsel for kryssende trafikk, adaptiv cruise kontroll, køassistent, kjørefeltassistanse og tretthetsvarsler med førerkamera.
Prøvebilen slik den er beskrevet hadde en pris på 393.700 kroner da jeg kjørte den. Senere har det skjedd ganske radikale ting med kronekursen, og da jeg sjekket prisen nå, ser det ut til at den er steget til kr. 404.600,-
Alt tatt i betraktning, synes jeg likevel dette er et godt kjøp i dagens marked.
Kort om Mazda CX-30 Cosmo:
Motor: 2,0 Skyactiv-X selvtenner – 180 hk, maks dreiemoment 224 Nm v/3.000 o/min.
Drivverk: 6-trinns automatisk girkasse, forhjulsdrift.
Lengde x bredde x høyde: 4.395 x 1.795 x 1.540 mm
Akselavstand: 2.655 mm
Bakkeklaring: 175 mm
Egenvekt: 1.391 kg
Tilhengervekt m/brems: 1.300 kg
Bagasjerom: 430/1.406 l
Akselerasjon, 0-100 km/t: 8,8 sek.
Toppfart: 204 km/t
Drivstofforbruk, WLTP, blandet kjøring: Oppgitt 0,65 l/mil, oppnådd 0,68 l/mil.
CO2-utslipp WLTP: 146 g/km
Pris: 404.600 kroner.