Mazda3 ble tidligere i år utropt som vinner av den prestisjetunge prisen 2020 World Car Design of the Year. At akkurat denne bilen gikk til topps, er ikke så vanskelig å forstå. Her har Mazda-designerne hatt en veldig god dag – igjen. For Mazda har en historikk på bra design, noe som også tidligere har gitt flere priser.
Eksempelvis ble MX-5 kåret til både World Cr of the Year og World Car Design of the Year i 2016.
Mazda var for øvrig sterkt representert under årets World Car Awards. I tillegg til å vinne designprisen, var både Mazda3 og Mazda CX-30 nominert i hovedkategorien 2020 World Car of the Year.
Slik ser altså verdens beste bildesign 2020 ut.. i følge World Car Awards.
Hvor bra er den?
Da er det slått fast at Mazda3 ser veldig bra ut. Men hvor bra er bilen i daglig bruk? Jeg har kjørt topputgaven, Mazda3 Cosmo med 2,0 Skyactiv-X drivlinje. Det siste betyr 180 hk bensinmotor/mildhybrid, kombinert med 6-trinns automatgir.
Cosmo-betegnelsen forteller for sin del at dette er en bil som allerede har det meste du kan ønske deg av utstyr, og slik er det så absolutt. Min prøvebil hadde en prislapp på 372.800 kroner, og det eneste som var med av pristillegg var metallic lakk til kr. 6.000,- – alt i før-korona-priser.
Med dette utgangspunktet, er Mazda3 Cosmo et svært gunstig kjøp i C-segmentet. Her snakker vi virkelig mye bil for pengene!
Les også: Mazda2: Rimelig småbil som kjører bra – og billig
Enda bedre innvendig
Med designprisen i boks er det meste sagt om bilens ytre, og jeg gir gjerne min stemme med i laget. Dette er en bil som ser veldig bra ut, det tror jeg de fleste kan være enige i.
Noe av det morsomme med det første møtet med bilen, er at den faktisk ser enda bedre ut innvendig når du åpner døren og setter deg inn. Mazda har klart å skape sitt eget premium-uttrykk, noe som også er godt synlig i andre av merkets modeller. Den opplevde kvaliteten er god, detaljarbeidet helt supert – og materialvalgene står også godt til godkjent.
Førerplassen har Mazda lykkes veldig bra med, eksempelvis med flott plassering av infotainmentskjermen.
Ikke blant de største
Med lengde 4,46 m, bredde 1,80 m og høyde 1,44 m plasserer bilen seg sånn omtrent midt i klassen på ytre mål. For dem som tenker hytte, er bakkeklaring på 158 mm ganske bra. Akselavstand på 2,73 m gir fordeler for plassen i baksetet, som likevel ikke er mer enn det godt må være.
Heller ikke bagasjerommet er blant de største. 330 liter kan økes til 1.019 liter når baksetet er nedfelt.
Egenvekten er 1.349 kg, og bilen kan trekke tilhenger på 1.300 kg.
Innbydende baksetemiljø, men plassen er ikke mer enn den godt må være.
Hvordan er førermiljøet?
Bak rattet er det lett å finne seg til rette. Siktforholdene er bra, og med kompakte ytre mål er bilen lett å håndtere også der det er trangt. Det el-justerbare førersetet har minnefunksjon, en klar fordel når flere bruker bilen. Det er også lett å finne en god kjørestilling. Setet støtter bra der det skal støtte, men jeg kunne nok tenkt meg litt lengre setepute.
I Cosmo-utgave er det ingen mangel på utstyr. Bilen har selvsagt rattvarme, head-up display og lekkert skinninteriør. Viktige detaljer jeg har notert ellers, er gode LED-frontlys med adaptivt kurvelys og fjernlyskontroll, ryggekamera, tinefunksjon for vindusviskerne, parkeringssensorer både foran og bak, og et meget bra infotainmentsystem – som nok kunne ha fortjent en litt større skjerm.
Mazdas dreiehjulløsning på midtkonsollen synes jeg fortsatt er noe av det mest brukervennlige på markedet.
Mazdas dreiehjul betjener mange funksjoner på en forbilledlig måte. Smart også med volumknappen ved siden av.
På veien
Drivlinje (mildhybrid) med 180 hk gjør selvsagt bilen sprek. Mazda3 Cosmo gjør 0-100 km/t på 8,6 sekunder, og har en toppfart oppgitt til 216 km/t. Motoren er arbeidsvillig og fleksibel, og støyisoleringen virker også bra i bilen.
Drivstofforbruket oppgis ved blandet kjøring til 0,69 l/mil WLTP, noe som stemte veldig bra med det forbruket jeg oppnådde.
Veiegenskapene holder godt mål, med hovedvekt på komfort. Godt avstemt fjæring/demping og bra støyisolasjon gir gode forutsetninger for behagelige langturer.
Ikke av de største bagasjerom i segmentet, men form og åpning er bra.
Sikkerheten
Bilen har «full pakke» av førerassistansesystemer. Dette omfatter blant annet autobrems med fotgjengergjenkjenning, autobrems ved rygging og høy hastighet, og for kryssende trafikk ved rygging, adaptiv cruise kontroll, kjørefeltassistanse og tretthetsvarsler. I tillegg finnes selvsagt vanlig program av passivt sikkerhetsutstyr.
Mye for pengene
Mazda3 er en bra totalpakke, spesielt i Cosmo-utgave. Bilen tilbyr både gode ytelser, bra komfort og masse utstyr. Det gjør den til en pris jeg opplever som absolutt gunstig. Ingen tvil om at Mazda her leverer mye bil for pengene.
Les også: Mazda er 100 år – 60 av dem med bilproduksjon