Czinger 21C er en hybrid «sportsbil» utviklet via 3D-printing av amerikanske Czinger Vehicles. Produksjonen startet i 2021, opprinnelig med planlagt produksjon på 80 enheter fra første kvartal 2023. Herligheten er designet, utviklet og bygget i Los Angeles, og er et nytt bilmerke – grunnlegger er far og sønn Kevin og Lukas Czinger.
Av Stein Bekkevold
Bilen skulle presenteres på bilutstillingen i Genève i mars 2020, men dette ble avlyst på grunn av COVID-19. Den ble i stedet presentert i mars 2020 i London i en egen visning. De skulle bare bygge 80 enheter i to utgaver: en for vei og en for bane – den siste ble kalt “Lightweight, Track”.
V8 og to elmotorer
Modell 21C – noe måtte den jo hete – har førersetet i midten og et tandem passasjersete bak, dette gir smal kabin. I en ellers bred bil. Det hele minner om Formel 1. Bremsekalipere og opphengs-komponenter er samlet i en enhet kalt Brake Node.
Bilen drives av en hekkmontert dobbelturbo V8 på 2,88 liter, pluss av to elektriske motorer – av et litium-titanat batteri. Dette gir samlet effekt 932 kW (1 250 hk) ved 10.500 o/min overført til bakhjulene via en syv-trinns sekvensiell transaksel med hydraulisk aktivert flere-plateclutch.
Uten trykk
Hele greia er utviklet i et Californiaselskap kalt Divergent Technologies Inc, divergent betyr avvikende. Vi bør vel betrakte denne bilen som et innslag i heftig PR for skriverteknologien, snarere enn som en egentlig bil.
Det tekniske folk lurer på, er hvordan de får noen styrke i metalldeler som produseres uten trykk, for det er det dårlig med i en 3D-skriver. De fleste deksler i dagens biler er jo høytrykkstøpt av aluminium og/eller magnesium.
Plast eller lettmetall
Men dette er nok ikke poenget, poenget er nok at nesten hele bilen – aluminium og plast – er skrevet ut i selskapets egen, flere meter høye 3D-skriver, noe selskapet påstår vil revolusjonere bilindustrien. Det vil nå tiden vise, da …
Bilbildet er hentet fra Divergent Tech. Det andre bildet viser data-generert modell (en opphengsdetalj) som sendes til skriveren og bygges lag for lag på en plate av et stoff som så må herde, oftest plast eller lettmetall.