Los Angeles-baserte Czinger (uttales zinger, stum c) viste for kort tid siden firmaets første produksjonsmodell – Czinger 21C. Czinger-navnet kommer fra grunnleggeren, Kevin Czinger, som startet firmaet i 2019.
Betegnelsen 21C er valgt for å markere at dette er et kjøretøy for det 21. århundre. Og her tar man ikke hardt i. Versting er en altfor mild beskrivelse av denne toseteren, der passasjeren sitter bak føreren. Selv villskap holder ikke – jeg går for galskap…
Czinger 21C er rett og slett en helt eventyrlig superbil, som det etter planen skal bygges 21 eksemplarer av. Men produsenten antyder mer, «21C er den første i en serie eksklusive høyytelsesbiler.»
1 hk pr. kilo
Alle komponenter i bilen er konstruert ved bruk av den mest avanserte datateknologi som er tilgjengelig, og optimalisert for vekt, effektivitet og ytelse. Utstrakt bruk av lette materialer har gitt 21C en egenvekt på 1.183 kg, hvorav understellet veier bare 120 kg!
Vekten fordeler seg med 55 prosent bak, 45 prosent foran – og med 1.250 hk har bilen et vekt/effekt-forhold på fantastiske 1 : 1 – altså en hk pr. kg vekt!
Czinger 21C har selvsagt drift på alle fire hjul, og bak den voldsomme effekten skjuler det seg en hybrid drivlinje. Sentralt i denne sitter en egenutviklet midtplassert V8 twin turbo bensinmotor på 2,9 liter, rødmerket fra 11.000 omdreininger, som driver bakhjulene. Hvert forhjul drives av en elmotor på litt over 200 hk, og med dreiemoment 370 Nm.
0 – 400 km/t: 29 sekunder!
Kreftene distribueres via en ultralett og kompakt syvtrinns automatisk girkasse i to utgaver – full race-effekt eller en med mykere «gateskift».
Til sammen leverer altså dette oppsettet totalt 1.250 hk med et samlet dreiemoment på 850 Nm. Så det er neppe tvil om at denne river skinnet av de fleste pølser – lynraskt.
Ytelsene er da også formidable. Akselerasjon 0-100 km/t oppgis til 1,9 sekunder, 0-300 går på 15 sekunder – og fra stillstand til 400 km/t trenger denne knallharde markkryperen bare 29 sekunder!
Bare for de få
Da bilen ble lansert i London nylig, ble det også vist en lettvekts banevariant i tillegg til standard 21C – begge med samme drivlinje og med det samme konseptet med passasjer bak føreren i stedet for ved siden av.
Som sagt: Eventyrlig – og et spennende eksempel på hva moderne teknologi muliggjør, både med hensyn til vektoptimalisering og ytelser!
Hvem som kjøper en slik bil? Aner ikke, men noe sier meg at du finner de fleste potensielle kundene på Forbes liste over verdens rikeste…
Les også: Volvo V60 T8 Twin Engine R-design: Ellevill familiebil