De Soto – hvem, og hva – var det?

1961_DeSoto_Fireflite
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

De Soto Motor Co ble startet med beskjeden kapital i 1912, men ble etter hvert et anerkjent amerikansk bilmerke. Fra 1928 til merket ble borte i 1961, var De Soto en del av Chrysler Corporation.

Av Stein Bekkevold

I Auburn i november 1912 startet L. M. Field, Hayes Fry og Glenn Fry fra Iowa City, og V. H. Van Sickle og H. J. Clark fra Des Moines, noe de kalte De Soto Motor Car Co – som datter av Zimmerman Manufacturing Co på 440 North Indiana Avenue – fra 1908 til 1915. Zimmerman startet i 1886 som produsent av hestevogner – som hundre andre håpefulle bilfabrikanter. De tok opp bilproduksjon i 1908 med en serie såkalte høyhjulsbiler, og 1912-1916 med «lette høyhjulsbiler», men gikk over til vanligere biler og lastebiler da de ble kjøpt av Auburn Automobile Co.

Chrysler tok over

De Soto Motor Co ble startet med 20 000 dollar i kapital og lagde to modeller. De Soto Six var en omdøpt Zimmerman, og ble solgt for 2.185 dollar – mye dyrere enn modellen den var basert på. Den hadde elektriske lys og trykkluft motorstarter.

Fra 1914 ble De Soto Six bygget samtidig med en tosylinders motorsykkelvogn med to passasjerer i tandem, eller fører foran og passasjer bak; dette var eksperimentenes tiår.

Det var planer om å flytte produksjonen til Fort Wayne i 1915 og døpe selskapet Motorette, men da det ble dødsfall i Zimmerman-familien ble de i stedet kjøpt av Auburn Automobile Co. – og så ble det Walter Chrysler (tysker innvandret som Kreisler) som tok over.

To millioner biler

Og navnet de Soto? Hernando de Soto var en spansk oppdager og conquistador involvert i ekspedisjoner i Nicaragua og på Yucatan-halvøya. Han spilte en viktig rolle i Pizarros blodige erobring av inkariket, men er mer kjent som leder av den første europeiske ekspedisjonen inn i det som ble Florida, Georgia, Alabama, Mississippi og Arkansas.

Han er den første europeer som vi vet krysset Mississippi-elven. De Sotos ekspedisjon var et enormt foretak. Det ble drevet gjennom hele det som nå er det sørøstlige USA, både på jakt etter gull – og en passasje til Kina eller Stillehavskysten.

Eventyreren de Soto ga altså navn til et amerikansk bilmerke som ble produsert og markedsført av DeSoto-divisjonen til Chrysler Corp fra 1928 til 1961. Mer enn to millioner personbiler og lastebiler har båret navnet.

Og borte ble de – de også …

Bildene er fra Chrysler, og viser en de Soto «strømlinjet» Airflow fra 1936 – nærmest en kopi av en Chrysler med samme navn – og et typisk amerikansk flak fra 1961, en Fireflite – intet mindre.

Les også: Hvem var Mr. Buick?

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com