Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

Derfor er hybrider nå et vinnerkonsept

Hyundai Ioniq Plug-in lades
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

De siste månedene har vi sett en klart økende interesse for ladbare hybrider. Samtidig er interessen for Toyotas selvladende hybrider ganske stabil. Til sammen står nå disse to drivlinjealternativene for i alle fall rundt 30 prosent av nybilmarkedet.

Jeg tror denne andelen vil øke. Spesielt tror jeg interessen for ladbare hybrider vil skyte i været i takt med et vell av nye, spennende modeller med denne teknologien rett rundt hjørnet. Dette omfatter biler i alle segmenter og prisklasser, så det blir store muligheter for å finne «riktig» bil, uansett hva man ser etter.

Også Mercedes setter opp farten på utviklingen av ladbare hybrider. Disse er her straks – A-Klasse-varianter for enhver smak.

Ja takk, begge deler

De nærmeste dagene skal jeg fortelle litt mer om hva som er på vei til å dukke opp fremover. Men aller først: Hvorfor tror jeg på vekst for dette konseptet?

Det er flere årsaker til dette, men den aller viktigste er den grunnleggende genistreken med en ladbar hybrid. Den gjør det mulig for deg å kjøre helt utslippsfritt lokalt og i tettsteder, samtidig som du har all den rekkevidden du trenger. Og når du behøver påfyll av energi, så er dette gjort på 2-3 minutter.

Les også: RAV4 – Toyota-bestselger blir enda mer attraktiv

Renessanse med hybrider

Det er grunn til å tro at korona-pandemien vil endre en del av våre gamle vaner. En iøynefallende forandring tror jeg vil bli at interessen for Norge som ferieland vil øke ganske kraftig. Samtidig tror jeg at sannsynligheten er stor for at flyprisene vil stige relativt merkbart. Veldig mange av oss vil utvikle sterk lyst til å unngå større sammenstimlinger og kødannelser – slik det ofte er på for eksempel flyplasser.

Summen av dette kan gi bilen en kraftig renessanse som transportmiddel til egne fritidsbehov. Dette vil for mange gjelde også i yrkesmessige sammenhenger. Bilen hjelper oss effektivt med å holde avstand til andre. Den er kostnadseffektiv (spesielt når flere reiser sammen). Og den tilbyr fortsatt den samme suverene fleksibiliteten som den alltid har hatt. Fra dør til dør når det passer oss selv, og med stort sett det vi måtte ønske å ta med av bagasje.

Resultatet er sannsynligvis en mye høyere andel lengre turer enn hittil. Med dette følger også andre krav til rekkevidde enn hva elbilen foreløpig kan tilby. Det er mange som synes det er lite tilfredsstillende å måtte vente 30-40 minutter mens bilen lades – og så få bare 10-12 mil økning av rekkevidden.

Etter nærmere tre år med Hyundai Ioniq plug-in er våre erfaringer med ladbar hybrid svært gode. 

Hybrider gir muligheter

Både ladbare og selvladende hybrider er svært gode alternativer i så måte.

Toyota-teknologien har alltid vært en veldig «ærlig» løsning.  Når jeg kjører en Corolla eller Rav4 hybrid, så vet jeg at snittforbruket mitt havner rundt regnet et par desiliter lavere enn med tilsvarende bil i rent fossil versjon ved sammenlignbar kjørestil.

De ladbare hybridene hadde fra starten ganske kort elektrisk rekkevidde, noe som bremset interessen en god del. Dette forandrer seg nå kraftig, og det kommer nå ladbare hybrider med rent elektrisk rekkevidde på opp til 80 – 90 kilometer (WLTP). Da snakker vi! Det betyr i praksis at all daglig gjennomsnittskjøring kan foregå elektrisk, og at man senker langturforbruket merkbart når man starter med toppladet batteri.

Mange aktuelle modeller har også store prisfordeler på grunn av den økte el-kjørelengden, så det åpner seg interessante muligheter!

Rekkevidde blir aldri feil!

Fint med rekkevidde

Selv har vi hatt en ladbar hybrid i snart tre år, en Hyundai Ioniq plug-in. Den har gått mye på daglige kjørelengder på opptil 50 – 90 kilometer, og så har den hatt en langtur i måneden på totalt ca 500 kilometer tur/retur. Vi har vært svært påpasselige med lading, og vi har ført nøye oversikt over forbruket. Hittil har bilen hatt et gjennomsnittlig bensinforbruk på ca. 0,27 l/mil, og da må det gå an å si at hensikten også miljømessig er oppnådd.

Så er det også hyggelig at når både batteriet er ladet og tanken er full, så viser rekkeviddeindikatoren at vi har nærmere 1.200 kilometer tilgjengelig!

Med strømløs hytte 22 mil hjemmefra, og med andre månedlige langturer, blir det nok ladbar hybrid igjen, ja…

Akkurat der tror jeg altså vi vil få følge av stadig flere, av årsaker som er nevnt foran.

Les også: Peugeot 3008 GT Hybrid4: Råsterk, 4×4 og god el-rekkevidde

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com