Toyota er ikke alltid blant de første til å lansere nye løsninger, men når de først kommer, så kommer de som regel knallsterkt. Den nye RAV4 Plug-in Hybrid som er underveis er et godt eksempel på dette. Levering av bilen vil starte kommende høst, og forhåndsbestillingene hagler allerede inn.
Ikke rart, med priser som starter på 461.000 kroner for grunnmodellen Life. Aller dyrest er Executive Bitone Panorama til 557.000. For min del tror jeg tyngden av kjøperne vil velge Active Tech Panorama JBL, som er på gata for ca. 517.000 kroner. Denne modellen har det meste av utstyr, og drivverket er jo uansett det samme.
Toyota C-HR: 2020-modellen vil friste enda flere
Toyota KAN hybrid
Ladbare hybrider har hittil vært mer unntak enn regel fra Toyota, men det spørs om ikke dette er i ferd med å endre seg nå, og her spiller suksessmodellen RAV4 en veldig viktig rolle. Siden dagens generasjon av denne SUV-modellen ble lansert i 2019, har flere enn 130.000 kjøpere gjort den til en av Europas mest populære biler i sin klasse.
Selv om Toyota har vært blant de siste til å komme med ladbare hybrider, så har konsernet en lengre historie med hybridteknologi-utvikling enn noen andre, så det teknologiske grunnlaget å bygge videre på er absolutt det beste!
29 g/km
RAV4 Plug-in Hybrid plasserer seg helt i tet i sin klasse. Med en samlet effekt på 306 hk, og en elektrisk rekkevidde som foreløpig er oppgitt til over 65 kilometer (WLTP) stiller den knallsterkt. Akselerasjon 0-100 på 6,2 sekunder tilsier ytelser som bør gi grunnlag for atskillig kjøreglede også! Bilen kan kjøres i opptil 135 km/t uten at bensinmotoren slår inn, avhengig av valgt kjøremodus.
Utslippsmessig er fasit så langt interessant: Toyotas egne tester antyder et CO2-utslipp under 29 g/km WLTP, noe som i så fall blir best i klassen for D-segment SUVer med plug-in teknologi og firehjulsdrift også på dette området.
Toyota Corolla: Comeback som sier seks!
Store forventninger
Utstyrsomfanget er selvsagt omfattende, og fullt på høyde med konkurrentene. Avhengig av modell, kan man få bilen med for eksempel 19-tommers aluminiumsfelger, oppvarmede for- og bakseter, et 230-volt uttak i kupeen, tofarget eksteriør, elektrisk bakluke med sensor under bakfangeren, panoramatak, head-up display, nitommers skjerm i midtkonsollen og den nyeste multimediapakken til Toyota, med Apple CarPlay og Android Auto smarttelefonintegrasjon.
I sum er forventningen at plug-in modellen skal løfte RAV4-salget fra 5.000 til 6.000 biler i 2020.