DS er prestisjemerket til det franske PSA-konsernet. Hittil er det Peugeot og Citroën som har vært mest kjent fra den kanten, og de siste årene også Opel, etter at PSA kjøpte det tyske merket fra GM i 2017. Med på kjøpet fulgte også Vauxhall, som var eid av Opel.
DS startet som premiummodeller fra Citroën fra 2009, men ble i 2014 skilt ut som eget selvstendig bilmerke under PSA-paraplyen.
Så langt har DS høstet atskillig skryt for modeller som DS3 Crossback og elbilen Crossback e-tense, foruten den store SUV-modellen DS7 Crossback.
Nå topper luksusprodusenten produktutvalget med det nye flaggskipet DS9. Den vil her på berget bli solgt som ladbar hybrid, DS9 E-Tense. Den nye modellen er en stor luksussedan, og blir både motorisert og utstyrt deretter.
Luksuriøs kjøreopplevelse
Bilen får en lengde på 4,93 meter og en akselavstand på 2,9 meter. Det bør bety maksimalt med plass og komfort til passasjerer både foran og bak. Designspråket er veldig gjenkjennelig DS, og bilen er spekket med sofistikert utstyr. DS 9 har dessuten designdetaljer som bringer tankene til den legendariske DS-lanseringen i 1955. Blant annet har DS 9 fått blinklys øverst på C-stolpen slik som den første DS-modellen hadde.
– Vi ser frem til å delta i markedet for luksussedaner. DS 9 vil med kraftige ladbare drivlinjer og 4×4 appellere til kunder som ønsker seg en luksuriøs kjøreopplevelse sammen med et eksklusivt DS kundeprogram, sier Thomas Christensen, direktør for DS Automobiles i Norge hos Bertel O. Steen.
– Hybridsystemet betyr helelektrisk daglig kjøring, masse kraft, firehjulsdrift og bekymringsfri langkjøring, legger han til.
Begge motoriseringene til DS9 vil bestå av bensinmotor med støtte fra en eller to elektriske motorer. Grunnmodellen får forhjulsdrift og totalt 225 hk, mens toppmodellen får en samlet effekt på 360 hk og firehjulsdrift.
Firehjulsdrift
Bensinmotoren er en 1,6-liters turbomotor koblet sammen med en 8-trinns automatgirkasse.
Helelektrisk toppfart er 135 km/t. Elektrisk rekkevidde er foreløpig oppgitt til mellom 40 og 50 kilometer (WLTP), avhengig av utstyr og modell.
Toppmodellen med 360 hk kan også kjøres helelektrisk med firehjulsdrift. Fremdriftsbatteriet har en kapasitet på 11,9 kWh. DS 9 har også funksjonen E-Save, som gjør det mulig å reservere et bestemt nivå på batteriet til bruk ved bykjøring.
Ombordladeren har en kapasitet på 7,4 kW, og gjør at batteriet kan lades på halvannen time fra veggboks.
E-Tense Sportmodus tilbyr den mest intense kjøreopplevelsen, med kraftigere gassrespons, raskere girskift, tyngre styring og oppstramming av den aktive fjæringen.
Les også: DS 3 E-Tense: Elbil-luksus i lommeformat
DS Lounge
Kupéen i DS 9 kalles DS Lounge. Dette betyr ifølge produsenten at komforten skal være like god foran og bak. Loungen er romslig, og eksklusive materialer preger interiøret. Dashbordet er trukket i nappa skinn, knappene er krystallformede, og tak og solskjermer er trukket i alcantara. Dørhåndtakene i skinn er håndsydd…
Baksetet har varme, kjøling og massasje. Armlenet mellom baksetepassasjerene har oppbevaringsrom, USB-porter, knappestyring av baksetefunksjonene og fargestyring av velkomstlys.
DS inspirasjoner
I likhet med DS 3 Crossback og DS 7 Crossback kommer DS 9 med ytterligere muligheter for individualisering. Med unntak av Performance Line, som har fokus på det sportslige, er de andre inspirasjonene navngitt etter kjente steder i Paris – Bastille, Rivoli og Opera.
Bastille og Rivoli er utstyrt med fullnarvet skinn, mens Performance Line kommer med sort alcantara. Opera har Art Rubis nappa skinn med det ikoniske klokkeremmønsteret i setene. Rattet, inkludert senter, er trukket i skinn. Alt er sydd med perlesøm. BRM-klokke er også på plass.
Lyd
DS har utviklet vinduer med akustiske egenskaper, noe som sørger for minimalt med støy og vibrasjoner. Det som finnes av lyd bestemmer man selv via et kraftig stereoanlegg fra det franske high-end merket Focal.
Kjøresystemer – og litt til
– DS Active Scan Suspension består av et kamera og flere sensorer som blant annet overvåker fart, nivåforskjeller i veien, akselerasjon og bremsing. Dette gjør det mulig å tilpasse dempingen av hvert enkelt hjul.
– DS Drive Assist tilbyr selvkjøring på nivå 2.
– DS Park Assist finner parkeringsplasser som passer til bilen. Hvis farten er under 30 km/t sier bilen fra om plassen er stor nok, og det eneste du trenger å gjøre er å velge om du skal lukeparkere eller parallellparkere. Ratt, gir og gass styres automatisk.
– DS Night Vision består av et infrarødt kamera som ser fotgjengere, syklister og dyr på 100 meters avstand. Fører får opp et bilde i skjermen og blir tydelig varslet.
– DS Active LED Vision er frontlys med fem lysinnstillinger. Bilen velger selv riktig innstilling. Det er egen lyssetting for parkering, by, landevei, motorvei og tåke.
– DS Smart Access gjør at man ikke trenger å tenke på nøkkelen, men legger inn bilen på en smarttelefon. Flush-håndtakene kommer automatisk ut av dørene når bilen låses opp med telefonen. Det er mulig med fem brukere av bilen. Det er også mulig å gi adgang til bilen til en annen person innenfor en gitt tidsramme. Alt dette styres i My DS app.