DS7 Crossback E-Tense: Ladbar PSA-luksus

DS7 ladbar hyb 6
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

DS, PSA-gruppens prestisjemerke, har kommet med en ny ladbar hybrid-variant av SUV-modellen DS7, Crossback E-Tense. Nyheten blir den nye grunnmodellen i DS7-serien med en pris på 539.900 kroner. For denne summen får man en svært velutstyrt bil med 55 km elektrisk rekkevidde.

Av Frank Williksen

I den nye E-Tense-varianten er det en bensinmotor med 132 kW (180 hk), og en el-motor med 81 kW (110 hk) som samarbeider om å gi en systemeffekt på 225 hk og et dreiemoment på 360 Nm. Bilen har forhjulsdrift, men de som ønsker en slik bil med firehjulsdrift har allerede et godt alternativ tilgjengelig med DS7 Crossback E-Tense 4×4. Prislappen for den lyder på 599.900 kroner.

Ikke noe jåleri her – rene, greie SUV-linjer uten unødig staffasje.

55 kilometer

DS7 Crossback E-Tense føyer seg pent inn i rekken av elektrifiserte modeller fra DS. I tillegg til de to som er nevnt, finnes også DS3 Crossback E-Tense og flaggskipet DS9 E-Tense – og til høsten ruller DS4 E-Tense inn på markedet.

Batteriet i den nye ladbare hybriden fra DS ligger under baksetene, og har en kapasitet på 13,2 kWh. Dette rekker altså til en el-rekkevidde på 55 km for bilen, som alltid starter i elektrisk modus, og som kan nå en toppfart på 135 km/t ved ren elektrisk drift.

Bakseteplassen er svært bra. Høyre forsete er her i bakerste stilling – da rekker ikke den som sitter i setet frem til dørken helt foran.

Lades raskt

– I tillegg til lading ved bremsing og ved å slippe opp gasspedalen, kan batteriet også lades av motoren ved hjelp av funksjonen e-Save. Denne funksjonen gjør det enklere å planlegge elektrisk fremdrift, ifølge Thomas Christensen, direktør for DS hos importøren, Bertel O. Steen.

Bilen har mode 3-kabel som standard, og med veggboks kan batteriet fullades fra 0 på 1 time og 45 minutter.

Oppgitt forbrukstall for bilen som lanseres i Norge er 0,14 l/mil, med CO2-utslipp på 32 g/km. Lading og forvarming av kupé styres fra skjermen i bilen eller fra en DS-app.

Igjen er det all grunn til å minne om at det oppgitte forbrukstallet forutsetter en del ting – blant annet god ladedisiplin og ikke alt for lange kjøreturer uten påfyll. På langtur med tomt hybridbatteri og hovedsakelig drift med bensinmotoren, blir forbrukstallene ganske annerledes.

Likevel skjer det mye interessant med ladbare hybrider for tiden, og noen av dem lader så effektivt at man selv med tomt batteri kan kjøre store deler av turen på strøm – og med hyggelig lave forbrukstall.

Jeg har vært på både lange og litt kortere turer med DS7, og dette er et førermiljø jeg har trivdes godt i.

Fullutstyrt

DS kompromisser ikke på utstyrsnivå, og DS7 Crossback E-Tense er absolutt ikke noe unntak her. Denne varianten kommer til Norge med utstyrsnivået Grand Chic, noe som betyr at hele listen er med i prisen. Den har for eksempel en 12,3 tommers skjerm i midtkonsollen med navigasjon, fullt skinninteriør, elektrisk justerbare forseter med minne og elektrisk justerbar bakseterygg, fjæring som skanner veien foran bilen og tilpasser seg forholdene, laminerte sideruter, takrails, LED frontlys med fem lysmodus som justerer seg automatisk, en rekke kjøreassistanse- og sikkerhetssystemer, selvkjøring nivå 2 og 19-tommers felger.

Med 539.900 kroner på prislappen, må dette sies å være mye bil for pengene.

En firkant som står på spissen er et gjennomgangstema i dashborddsignet – også når det gjelder instrumentene.

Kort om DS7 Crossback E-Tense 4×2 Rivoli:

Motor: 1,6 liter 4-sylindret bensinmotor, 165 kW /(225 hk) og el-motor 81 kW (110 hk) – systemeffekt 165 kW (225 hk). Maks. dreiemoment 360 Nm.

Drivverk: Forhjulsdrift. 8-trinns automatgirkasse. ESP, ASR. Fotgjengergjenkjenning. Nødbremssystem. DS Connect Pilot for autonom kjøring. Aktiv filskifte og blindsonevarsler.

Egenvekt: 1.760 kg.

Tillatt totalvekt: 2.350 kg.

Tilhengervekt m/brems: 1.250 kg.

Bagasjerom: 555 – 1.752 liter.

Lengde x bredde x høyde: 4,57 x 1,91 x 1,62 cm.

Akselavstand: 2,74 m.

Bakkeklaring: 22 cm.

Batteri: 13,2 kWh

Lading: Mode 2 vanlig stikkontakt – 7 t 30 min., Mode 3 normallading 32A ca. 1 t 45 min.

El. rekkevidde: 55 km

Akselerasjon, 0-100 km/t: 8,9 sekunder.

Toppfart: 225 km/t.

Drivstofforbruk, blandet kjøring: 0,14 -0,16 l/mil (oppgitt).

CO2-utslipp: 30 – 36 g/km.

Pris, prøvebil som beskrevet: Kr. 539.900,-. DS7 Crosback e-Tense 4×4 Rivoli eller Performance Line kr. 599.900,-.

Les også: DS3 Crossback e-tense: Elbil-luksus i lommeformat

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com