Du husker Borgward? Ikke?

1920px-2005-08-26_Borgward_Isabella_(bearbeitet)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Tyske Borgward lagde fine biler i mange år, men ble drevet til konkurs i 1963. Og det var det mye hvisking om. En av de fineste bilene var Isabella.

Bildet øverst: Borgward Isabella, en flott bil som vi seniorer husker godt. Og det andre bildet viser etterfølgeren P100, som var enda flottere – og enda dyrere. (Begge fotos: Borgward)

Av Stein Bekkevold

Mye av bakgrunnen til Europas bilindustri er den industrielle revolusjon, den kraftige industrialiseringen i Europa fra slutten av 1700-tallet.

«Revolusjonen» gjelder særlig utviklingen i England rundt starten på 1800-tallet. Det varingen skarp overgang fra landsbyhåndverk, men en langsom omlegging til nye produksjons- og samfunnsforhold. Og så kom jernbane, kanaler og dampskip – mye fordi fagfolk nå mestret foredling av smedens jern til jernlegeringen stål.

Mange varer, også sykler, kjerrer, og så biler, ble snart så rimelige at mange kunne kjøpe dem. Slik startet bilindustrien, også med Borgward. Alle skulle lage sykler, og så skulle alle lage biler.

Hansa Lloyd

Det første kjøretøyet den tyske ingeniør Carl Borgward (1890-1963) laget på sin radiatorfabrikk,(!) var Goliath-Blitzkarren (Lyn-kjerra) i 1924, en trehjulet sak med tohesters motor.

Kjerra ble en suksess: Beskjedne kjøpmenn brukte den til levering av varer, og Deutsche Post kjørte ut post med den. I 1929 hadde Borgward tjent godt, og kjøpte bilfabrikken Hansa Lloyd AG, der han hadde vært underleverandør. Der styrte han utviklingen av den nye Hansa Konsul.

Isabella

De laget deretter fire ulike bilmerker – Borgward, Hansa, Goliath og Lloyd. Borgward Isabella var en populær tysk bil på 1950-tallet, og en tidlig pongtong-versjon, mens Lloyds Alexander/Lloyd 600-modell passet for de mer beskjedne.

Produksjonen av Isabella begynte i 1954. Bilen var midt i blinken for mange også i Norge, og ble deres mest populære – de bygget den så lenge fabrikken var i drift. I 1959 kom den litt større og enda mer luksuriøse Borgward P100, med hydropneumatisk fjæring a la Citroën.

Så kom Isabella

I februar 1937 hadde Carl B. lansert Hansa Borgward 2000, fra 1939 bare kalt Borgward 2000. Den ble fulgt av Borgward 2300, som ble bygget helt til 1942, da Hitler krevde sitt.

Etter krigen kom Hansa 1500 – også den tegnet av Borgward, og så kom suksessen  Isabella i 1954 – i Biltilsynet sjekket vi i 1960-årene en drøss bruktimporterte – og det var flotte biler. I 1959 kom så Borgward P100 med sitt spesialoppheng, like etter at Citroën lanserte det i DS 17.

Litt av et kupp

I 1961 ble Borgward tvunget til konkurs – selv om en gransking viste at de hadde over 4,5 millioner DM i boet. To år senere døde grunnleggeren, og produksjonsutstyret for Isabella og P100 ble solgt til Mexico, der de ble bygget helt til 1970. Litt av et kupp for noen, altså. En ikke uvanlig saga i bilbransjen.

Og Hansa? De var en betydelig handelsgruppe som grodde opp fra Lübeck fra 1159.

Les også: NSU – MC og Wankel

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com