EQC 400: Mercedes mener alvor – også denne gang

Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC, (BR N293) / Hightechsilber / Interior: Electric Art / Der neue Mercedes-Benz EQC - der erste Mercedes-Benz der Produkt- und Technologiemarke EQ. Mit seinem nahtlosen klaren Design ist der EQC ein Vorreiter einer avantgardistischen Elektro-Ästhetik mit wegweisenden Designdetails und markentypischen Farbakzenten außen wie innen.;Stromverbrauch kombiniert: 22,2 kWh/100 km; CO2 Emissionen kombiniert: 0 g/km, Angaben vorläufig*

Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC, (BR N293) / hightech silver / Interior: Electric Art / The new Mercedes-Benz EQC - the first Mercedes-Benz under the product and technology brand EQ. With its seamless, clear design, the EQC is a pioneer for an avant-garde electric look with trailblazing design details and colour highlights typical of the brand both inside and out.;combined power consumption: 22.2 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km, provisional figures*
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Vi er vant til at det som dukker opp er helstøpt når Mercedes-Benz lanserer nye produkter. Helstøpt er udiskutabelt også deres første alvorlige fremstøt på elbil-markedet, EQC 400. Jeg kjørte bilen for litt siden, og ble absolutt ikke skuffet!

Av Frank Williksen

Prøvebilens fulle navn var EQC 400 4Matic AMG. 4Matic på Mercedes-språk betyr som kjent firehjulsdrift. I tillegg til det, betyr bokstavene AMG et ikke uvesentlig løft både inn- og utvendig – og når det var plukket på enda litt mer ekstra utstyr, var resultatet at grunnprisen på 636.900 kroner også ble løftet – til 765.000,-.

Førerplassen i EQC er strøken, og informasjonstilgangen er nesten ubegrenset.

Ektefødt Mercedes-Benz

Hvor dyrt er så dette? Slett ikke skremmende, sammenlignet med andre større elbiler jeg har kjørt. I mine øyne har Mercedesen fått en høyst konkurransedyktig prisprofil, ikke minst når jeg tar i betraktning den imponerende kjøreopplevelsen. Også EQC fremstår nemlig som en ektefødt Mercedes-Benz på veien.

Bagasjerom på 500 liter er helt klart godkjent.

Rommelig bil

Ved første øyekast ser bilen egentlig litt mindre ut enn den faktisk er. EQC holder nemlig godt familiebil-mål, med en lengde på 4,76 m, bredde 1,88 og høyde 1,62 m. Vi snakker med andre ord SUV her, med de fordelene dette byr på for inn- og utstigning og sikt. Og selvsagt med de fordeler firehjulsdriften gir for fremkommeligheten på vanskelig føre.

Bruksegenskapene bør holde godt til å fylle rollen som familiens nr. 1-bil. Bagasjerommet er på 500 liter, som vi må kunne si er godkjent. Plassforholdene i baksetet er i tillegg svært gode. At bilen kan trekke tilhenger på opptil 1.800 kg er et stort ekstra pluss – og på en EQC er heller ikke taklast noe problem. Egenvekten er 2.495 kg, så det er en solid plugg vi har med å gjøre.

Setejusteringen synlig, oversiktlig og lett tilgjengelig på dørsiden i stedet for skjult på siden av setet ned mot gulvet. Veldig bra løsning.

Stemte bra

Mercedes EQC 400 har en elmotor som leverer hele 300 kW (408 hk) med et dreiemoment på saftige 760 Nm. Slikt blir det ytelser av. I dette tilfellet nærmere bestemt 5,1 sekunder fra stillstand til 100 km/t. Toppfarten er oppgitt til 180 km/t.

Mercedes oppgir selv forbruket til 2,2 – 2,5 kWh/mil, noe som stemte bra med mine erfaringer de dagene jeg hadde bilen. Rekkevidden er oppgitt til 404 km, og på dette punktet var avstanden mellom oppgitt og oppnådd atskillig mindre enn for enkelte andre elbiler jeg har kjørt. Det skal sies at det ikke var voldsom vinterkulde mens jeg hadde bilen – hovedsakelig varierte temperaturen med noen få grader over og under null.

Masse utstyr

Hurtiglading med CCS er oppgitt til 110 kW DC. Netto batterikapasitet, utnyttbart til kjøring, er 80 kWh.

Med seg som standard utstyr har bilen detaljer som parkeringspakke med ryggekamera, automatisk nødbrems, aktiv filholder, MBUX multimediasystem, Multibeam LED hovedlys og touchpad.

Så er denne pakken sukret videre med bl.a. AMG Line interiør og eksteriør, noe som inkluderer dashbord i kunstskinn og sportsratt i nappaskinn. PYO Premium Plus pakke sender i tillegg med bilen soltak, Burmester lydanlegg, trådløs mobillader, head-up display, 360 grader kamera og minne på forsetene. Utstyrslista slutter heller ikke der – vi finner også tilhengerfeste, oppvarmet ratt, kjøreassistentpakke og klimatiserte seter foran. Ja, og så 21 tommer AMG lettmetallfelger, da. Skjemmer ikke akkurat bilen, de heller…

Alt i alt blir dette en miks som desidert bygger opp til komfort og velvære ombord, både for fører og passasjerer.

Stilig – også bakfra.

Høyt nivå – god sikt

Førerplassen holder vanlig høyt Mercedes-nivå, med den lekre og funksjonelle skjermløsningen vi er blitt vant til etter hvert. Her kan man i alle fall ikke klage på mangel på informasjon – snarere er informasjonsmengden i overkant omfattende. Men heldigvis styrer man selv, via forskjellige alternativer, hvilken informasjon man til enhver tid ønsker.

Forseter og setereguleringsmuligheter i en EQC er også blant de beste. At knapper og brytere sitter som et eget panel høyt oppe på respektive fordører er en svært god løsning – og langt å foretrekke fremfor usynlige (om enn lettbetjente) kontroller nederst på siden av setet.

Som SUV-type bil er sikten fra førerplass god, og inn- og utstigning ligger godt på den komfortable siden.

Konklusjonen kan gjøres kortfattet: Dersom jeg skulle anskaffe elbil, er dette en av de modellene jeg ville hatt høyest på ønskelisten.

Mercedes-Benz fungerer utmerket også med energitilførsel  pr. ledning.

Kort om Mercedes-Benz EQC:

Motor: To el-motorer, 300 kW (408 hk). Dreiemoment 760 Nm.

Drivverk: 4Matic firehjulsdrift.

Lengde x bredde x høyde: 4,76 x 1,88 x 1,62 m

Akselavstand: 2,87 m

Bagasjerom: 500 l

Egenvekt: 2.495 kg

Tilhengervekt m/brems: 1.800 kg

Batteri: 80 kW

Lading: DC hurtiglading 10-80 prosent på ca 40 minutter (avhengig av forholdene).

Rekkevidde: 404 km WLTP

Oppgitt forbruk: 2,50 – 2,23 kWh/mil

Akselerasjon 0-100 km/t: 5,1 sek.

Toppfart: 180m km/t:

Pris: Fra kr. 636.900,-. Prøvebil som beskrevet kr. 765.000,-.

Les også: EQA – første kompakte el-SUV fra Mercedes-Benz

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com