Fete dekk er fint – men gir økt rullemotstand

Jag_I-PACE_21MY_Eiger_Grey_Portrait_160321_0565c
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Fete dekk – bredere dekk enn angitt i bilens instruksjonsbok – gir økt rullemotstand, og økt fare for vannplaning, spesielt sammen med slitt mønster.

Med riktig lufttrykk, fabrikkens anbefalte dekk og dypt mønster kjører du trygt enda en sommer – men husk at det er mønsteret som sikrer deg og dine mot vannplaning på våt vei.  (Foto: Jaguar)

Av Stein Bekkevold

Økt rullemotstand kommer av lavt dekktrykk, type gummi og dekkoppbygning – og økt anleggsflate mot underlaget (dekkbredde), mens økt vannplaning kommer av at bilens vekt er fordelt over et større antall cm2, med lavere friksjonstrykk som resultat. Og enda verre blir det om dekket er slitt, og ikke lenger pumper vekk like mye vann.

Rullemotstanden kommer nesten i sin helhet av at dekket eltes mot veien. Jo mindre luft du har i dekket, desto kraftigere elting – og desto høyere rullemotstand. Kombinerer du lavt trykk med brede dekk har du tapt.

Her noen tall som viser hva vi snakker om: Radialdekk har normalt en (målt) koeffisient CR for rullemotstand på ca 0,015, mens eldre diagonaldekk gjerne lå opp mot 0,019. Dette gjelder kjøring på fast underlag, altså tørr asfalt og betong. På grusvei og oljegrus stiger CRkanskje til 0,025. Det snodige er at koeffisienten ligger flat i hele fartsregisteret.

Men har det noe å si? For forbruket og slitasjen?

For forbruket? Nei, bare i sjeldne tilfeller kan dårlige dekk øke forbruket i noen grad, kanskje med en kvart desiliter på mila. Men dekkslitasjen øker dramatisk med kombinasjonen lavt trykk og høy fart.

Tester hos bl.a. Continental har vist at du kan risikere å bruke opp dine sommerdekk på halve tiden om du har bare 70-80 prosent av anbefalt trykk i dekket.

Det er altså viktig – av flere årsaker – å passe på at du har riktig trykk. Sjekk håndboken.Der står også dekkdimensjonen, og følg boken! Fete dekk kan være tøft, men glem ikke at de har sin pris. Husk å sjekke mønsterdybden; er denne under fire millimeter, risikerer du vannplaning når de kraftige sommerbygene kommer, og vannet bygger seg opp før det renner av veien.

Vannplaning forsterkes selvsagt av to ting: Slitte dekk har dårligere utpumpingsevne og større skliflate; det er mer gummi å vannplane med – og grunnere mønster for utpumping.

Om du lurer på forbruket: Formelen for rullemotstand er FR = f ganger G. G er bilens masse i newton (N), si to tusen kg ganger g som er 9,814. Og CR er selvsagt koeffisienten. Da blir rullemotstanden 2000 ganger 9,814 ganger 0,015, altså 294 N. Ikke noe å bry seg om, så lenge alt er normalt med hensyn til dekktrykket – og dekkenes tilstand… Luftmotstanden er for eksempel flere titalls ganger høyere, særlig i hastigheter over 70 km/t eller 20 m/sekund. Og 294 N er rundt 28 kg.

Les også: Stadig bedre sommerdekk

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com