Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

Stadig bedre sommerdekk

dl_img_launch2011_02-data
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

Seriøse dekkprodusenter bygger bedre og bedre sommerdekk: Våtgrepet økes, sidestabiliteten styrkes, samtidig synker rullemotstand og støynivå. Mønsteret er viktig, og det er også dekkets alder. Bildet øverst: Full fart gjennom pøsende vann i glatt-sonen; godt mønster og riktig gummi gir topp grep. (Foto: Conti)

Av Stein Bekkevold

Hjulene er det eneste som holder deg på veien; unna grøft, skog og fjell. Og andre veifarende. Mønsterdyp under 4-5 millimeter er derfor dumt. Og farlig. Nedbremsing fra 100 til 60 km/t med dårlig mønster gir fort 60 meter økt stopplengde på vått føre – lengden blir minst ti meter kortere med 7 millimeter mønster. Ti meter kan fort bety liv eller død. Grep gir også tryggere sving. Mønsteret er A og Å. Gummitypen gjør resten. Og husk at dekk er ferskvare. Gummi aldres.

Mønsteret

er viktig, da dette jo drenerer veibanen (rotasjonen får vekk vannet) og gir gummien kontakt med veien. Vannplaning er livsfarlig, særlig i sving, det innser alle. Adhesjon (vedheft) er det viktigste, og kommer av mønster og gummiblanding – derfor er unge dekk fra seriøse fabrikanter sikrest.

Ferske hjul? Sjekk de fire siste sifrene. Uke og år. 1215 betyr for eksempel at hjulet er bygget uke 12 i 2015. Dekk som er over 4-5 år gamle begynner å bli gamle. Sjekk dem godt! Og husk: Asymmetrisk mønster går stillere.

Dessuten: Om du kjøper nye dekk så skift alle! Best er det å la de proffe gjøre det. Da får du riktig lufttrykk også, og skikkelig trekking av mutterne, noe som er avgjørende for sikkerheten.

En ting til:

– Når du kjøper nye sommerdekk, så sjekk at dekket har godt våtgrep. Dette er angitt på EU-merkingen som følger med dekket, sier Kjetil Røssel i Nokian Norge. Ifølge loven må et sommerdekk ha en mønsterdybde på minst 1,6 millimeter, men du vil merke at grepet blir MYE dårligere når mønsterdybden synker under fire. Det er da du må kjøpe nye, for å være sikker! Dyrt – men livsviktig.

Hva står på dekket?

En repetisjon: 205/55 R 16 betyr 205 millimeter bredde og 55 viser høyde/breddeforhold, dekkets høyde er her 55 prosent av bredden. R betyr radialdekk, og 16 er felgdiameteren i tommer. Etter dette kan det stå 91V. Det betyr lastkode 91 = tillatt belastning 615 kg, mens V er hastighetskoden og betyr 240 km/t.

Står det SSR så betyr det punkteringsfritt, Self Supporting Runflat. E4 betyr at dekket er EU-godkjent (ECE forskrift). Tallet bak står i en sirkel og sier hvilket land dekket er bygget i, 4 er for eksempel Nederland. Hastighet: Dekk merket R er tillatt opp til 170 km/t mens S og T henholdsvis betyr 180 og 190. U, H og V er 200, 210 og altså 240 km/t. Bare så du vet det.

Middelvei

Selvsagt er dine gummihjul et kompromiss, vinter som sommer. Poenget med Continentals sommerdekk var alltid – i følge prof. dr. Burkhard Wies, som i årevis var deres tekniske sjef, å bake inn det beste fra to verdener, i ett og samme hjul: Han kalte kompromisset det friskt sportslige og det komfortabelt trygge. Noe måtte han jo si.

Wies hevdet en gang at poenget med det nye dekket de da lanserte – som fikk EUs A-klasse for gode egenskaper – var å heve sikkerheten enda et hakk.

Tiltakene hentet de fra Continentals sportsdekk. Der dette var stivt, myket de opp det nye med en annen teknikk i beltelagene. De endret gummiblandingen for å få økt grep, og så senket de rullemotstanden – og det gjorde de med beltestivheten. Den syntetiske gummien er ifølge Wies svært ofte styren-butadien av type SBR1 pluss SBR2, og skal øke riv-fastheten (senke slitasjen) slik at levetiden økes. Sålen er alltid litt stivere enn i de piggfrie vinterhjulene.

Her et glimt fra vår testing på prøvebanen, i en temmelig fresk Porsche! Det satt som spikret i svingene … (Foto: Conti)

SBR?

Ja, en stor del av den syntetiske gummien (en termoplast) i sommerdekk er SBR. Det betyr styrene-butadien gummi, en miks av styren og butadien, med god riv-fasthet og aldringsstabilitet om du baker inn lure additiver.

År om annet brukes rundt seks millioner tonn SBR globalt. Halvparten av alle bildekk for sommerbruk lages nå av SBR. Forholdet mellom de to gummiene avgjør hardheten, for økt mengde styren gjør den hardere og mindre gummiaktig. Balansen er hårfin, for du ønsker jo lang levetid (hard gummi) samtidig som du ønsker et dekk med godt grep også på vått føre (mykere gummi).

Teknisk sett finnes to hovedtyper SBR, de vanlige til bildekk, og en annen som kalles SBR Block Co-polymer, som brukes industrielt til mye annet. Slangeløse dekk tettes på innsiden av et solid lag butylgummi som erstatter slangen; det danner et to millimeter tykt, seigt sjikt.

Snodig innhold

I et vanlig sommerdekk kan det ellers være omtrent 65 deler SBR og 35 deler PBR (polybutadien). Dekket kan også inneholde rundt 67 deler sot (carbon black) som øker veigrepet og gir styrke/riv-fasthet, og 40 deler olje som gjør det mulig å kna gummien slik at fabrikken kan bygge dekkene.

Kjemikerne liker også å mikse inn silisiumoksider av ulike typer (silica) sammen med stearinsyre, akselerator, svovel, voks og antialdringsstoffer – og noe underlig som beskytter mot UV-lys. Som om ikke alt dette var nok finnes det også fabrikanter som stapper inn EPDM, polyklorfenoler, nitrilgummi og diverse silikoner ….

Utvikling

Utfordringen når et nytt sommerdekk lages er gjerne å redusere gapet mellom krav til høy komfort, og oppførselen til sporty spesialdekk. Særlig la prof. Wies og hans folk vekt på komfort, styrepresisjon, sikkerhet – spesielt ved krappe svinger og bremsing på våt vei – og på miljøavtrykket i produksjonen.

Dette gjorde de med nye varianter av gummien, ved å låne tricks fra sitt nyeste sportsdekk – og å videreutvikle mønsteret for å få dekket enda mer stillegående. Da de var fornøyd etter måneders finsliping, og etter å ha håndbygget hundrevis av ulike test-dekk – og slitt dem ut på fabrikkens testbane, hadde de et nytt sommerdekk med 15 prosent bedre målte egenskaper i de fire viktigste kriteriene styring/bremsing, rullemotstand, slitasje og komfort.

Bedre

Da vi gransket et stjernediagram over egenskaper, ble det tydelig at de nye dekkene var forbedret i forhold til de forrige, basert på fabrikkens målinger. Det samme sier for øvrig Michelin om sitt sommerdekk. Det er grunn til å anta at disse er temmelig like.

Vi prøvekjørte de nye da de kom, og ble imponert over grepet; de satt stødig i svingene også med temmelig høye sideveis krefter; vi testet dem bl.a. på Porsche og Audi TT. Ingen skriking, ingen nøling, null slipp – bare fint og rolig gjennom svingene i brutal fart. Dessverre fikk vi ikke sjekket våtgrep og bremseevne på vått – det var tørt sommervær og strålende sol på banen i Spania ….

Mindre støy

Når et dekk ruller, eltes det mot veien. Da støtes luft ut fra mønsteret og skaper støy. Ved å legge små barrierer i mønsterets sideåpninger sank støynivået, et økende krav fra myndigheter og brukere.

For å gi økt levetid endret de gummiblandingen, med en annen type silisiumkorn. Professor Wies kalte dem en syntetisk, amorf silisium-miks og sa at de har lang erfaring med silisium-forsterket gummi i sålen. Han sa også at fabrikken av tekniske og økonomiske årsaker holder fast ved styrenbutadien-gummi (SBR) sammen med naturgummi (kautsjuk) – men at balansen mellom variantene er noe endret. Vi kan trygt gå ut fra at både Michelin og Nokian gjør mye av det samme. For å nevne to.

Når det gjelder grep: Slitebanen er slisset opp og har et mønster med store og små blokker der poenget er å fjerne vann fra veibanen slik at gummien alltid er i kontakt med underlaget; slisser fjerner vann og gjør blokkene mer elastiske slik at en større del av dekket kommer i kontakt med underlaget.

Sommergummi er litt hardere enn den i piggfrie vinterhjul; vinterhjulene må være mykere fordi gummi og asfalt er kaldere. Dette koster slitasje sammenliknet med sommerhjulene. Men du vinner jo økt sikkerhet. Og: Om du lurer på hvordan piggfrie virker, må du bla i arkivet. Der står det.

Michelin og Nokian

Det er ingen grunn til å tro at en så stor og seriøs produsent som Michelin bygger dårligere dekk enn Continental. Det samme gjelder Nokian, som tidligere lanserte et sommerdekk for spesielt vått føre, Hakka Blue 2.

Seriøse fabrikker med profesjonell utviklingsavdeling bygger i det hele tatt gode dekk som du kan velge til trygg kjøring i sommer. Og holdbarheten er god hos alle de seriøse. Sjekk gjerne nøytrale, sammenliknende tester, og vær særlig obs på våtgrepet.

Og så kjører du vel ikke piggfritt om sommeren? De er definitivt ikke tilpasset varme asfaltveier.

Les også: Diesel: Luftmotor på peanøttolje

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com