Ford: Navnet bak bilen (3)

1920px-Ford_Mustang_(1964)_-_28540253076
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Vi sparker i gang annet halvår med giganten Ford; vi har jo før sett på navn som Morris og Austin, Chevrolet, Dodge og Chrysler. Vi har også vært innom Peugeot, Renault og Citroën og nå ser vi på en av de aller største – bondesønnen Henry Ford – og hans berømte Model T.

Bildet øverst: Først med sensasjonen Mustang i 1964 fikk selskapet enda en gang en modell som ble bestselger, og som solgte like bra som legendariske Model T.

Av Stein Bekkevold

Henry Ford ble født i 1863 på en gård i Michigan. Faren William var født i Cork i Irland; slekten var opprinnelig engelsk og dro fra Somerset på 1500-tallet. Men familien måtte dra fra Irland til USA da potetavlingene slo helt feil i Irland på 1840-tallet.

Likte ikke gårdsarbeid

Henry fullførte bare åttende klasse. Faren ga ham et lommeur da han ble 12. Han tok fra hverandre og satte sammen klokka for venner og naboer mange ganger, og ble kjent som en dyktig mekaniker.

Faren ønsket at Henry skulle overta gården i Dearborn sørvest for Detroit, men junior likte ikke gårdsarbeid – mekanikk var tingen. Som 16-åring dro han for å bli maskinistlærling i Detroit.

Som voksen kom Henry tilbake til gården – den hadde fått nye maskiner, og det lokket. Han lærte å drifte dampmaskinen, fra Westinghouse – og ble senere ansatt nettopp av dem for å jobbe med slike.

Den første seriebygde Ford-modellen var 1903 Tonneau, en bil Henry selv ikke var helt fornøyd med, hvorpå han satte seg ned og tegnet Model T … (Alle fotos er fra The Henry Ford Museum – som du MÅ besøke om du er i Detroit/Dearborn!)

Lite tro på elbiler

Samtidig studerte han bokføring i Detroit, og utdannet seg til maskinist. På gården bygde han en damptraktor og en dampbil, men sa senere at «damp er ikke noe for lette kjøretøy, kjelen er for farlig». Han sa også at han ikke så noe poeng med elektrisk drift, med dyre kabler og at «intet godt akkumulator-batteri var i sikte.” Han hadde tidlige tanker om alternativ drift …

Otto-motor

I 1885 reparerte han en nymotens Otto-motor, og i 1887 bygde han sin egen firetakter. I1890 startet han på en med to sylindre, samtidig med Daimler.

Han skrev i memoarene: «I 1892 fullførte jeg min første motorbil, med en tosylindret fire hk maskin, koblet til mellomaksel med belte og til bakhjulene med kjede». Beltet ble styrt med en clutch/spak som vekslet mellom 16 og 32 km/t, med gasskontroll i tillegg.

Andre nyheter var 28-tommers trådsykkelhjul med gummidekk, en fotbrems, en 3-liters bensintank, og senere en vannkappe rundt sylindrene for kjøling. Den første selvlagde amerikanske bilen var et faktum. Ford sa senere at «våren 1893 gikk maskinen til min tilfredshet, og jeg kunne teste design og materialvalg på veien.» Mellom 1895 og 1896 kjørte han den 1600 km. Så startet han på biltype nummer to i 1896, og bygde tre slike i verkstedet hjemme.

I 1891 var Ford blitt ingeniør hos Edison i Detroit. Henry ble sjefingeniør i 1893 – samme år ble sønnen Edsel født – og han fikk endelig tid og penger til privat bilbygging.

Model T satte verden på hjul. Den var rimelig, genialt enkel å bygge og reparere, å kjøre den var noe du lærte på ti minutter – så den ble snart elsket av alle. Henrys genistrek gjorde at The Ford Motor Co raskt ble verdensledende.

Stadig flere biler

Dette førte i 1896 til et komplett, selvbygget kjøretøy han kalte The Quadricycle (firehjuling). Han testkjørte bilen den 4. juni. Så la han inn en rekke forbedringer. Og Edison godkjente Fords bilutvikling. Dermed bygde Ford enda en bil, ferdig i 1898.

Støttet av trelastbaron William H. Murphy sluttet han hos Edison, og grunnla Detroit Automobile Company (DAC) den 5. august 1899. Trangen til å være selfmade sto sterkt.

Men bilene hadde lavere kvalitet og høyere pris enn Ford ønsket. Derfor mislyktes selskapet, og ble oppløst i januar 1901. Så bygget og kjørte Henry – med stor suksess – en 26 hk bil i oktober 1901.

Derfor startet W H Murphy og andre aksjonærer i DAC The Henry Ford Co 30. november 1901, med Ford som sjefingeniør. I 1902 hentet Murphy Henry M. Leland som konsulent; Ford ble sur og forlot selskapet. Da Ford gikk, døpte Leland om Ford Motor Co til Cadillac Automobile Co. Navnet var fra den franske oppdager Cadillac, som grunnla Detroit i 1701. Litt av en historie!

Første Ford

Sammen med racersyklist Tom Cooper bygget Ford nå racerbilen “999” med 80 + hk. Fartsvidundret ble kjørt av B Oldfield til brakseier i oktober 1902. Ford ble nå kjent for sine kraftige og raske vogner. og ble støttet av kullhandler A. Y. Malcolmson. De dannet Ford & Malcolmson Co.

Henry gikk i gang med en billig bil som alle kunne skaffe seg, de leide en fabrikk og inngikk kontrakt med verkstedet til brødrene Dodge – de skulle levere deler for over $160 000. I 1903 kom den første Ford, en åpen såkalt Tonneau. Navnet er fransk for tønne, etter det runde passasjerområdet bak.

Model T

debuterte fem år senere, 1. oktober 1908. Den hadde rattet til venstre, noe andre straks kopierte. Motor og girkasse var bygget inn i bilen; de fire sylindrene satt i en blokk av støpejern; hjulopphenget var halvelliptiske fjærer. Model T var enkel å kjøre, og grei å reparere. Den kostet 825 dollar i 1908 og prisen falt hvert år, så på 1920-tallet hadde tusenvis av amerikanere lært seg å kjøre bil – i en nyinnkjøpt Ford T. Modellen ble kalt Tin Lizzie, den satte verden på hjul og ble solgt i mange land – i mange år.  Den ble i 1927 etterfulgt av en langt mer moderne bil, Model A, som i stor grad var utviklet under ledelse av Ford jr., Edsel*.

Da salget av Model T begynte å synke fikk sønnen Edsel laget den mye mer moderne Model A.

Cord, Auburn og de andre

Så kom alle de andre slag i slag – også tidlige, sideventilerte V8´ere – men først med Mustang i 1964 ble en Ford solgt i like mange millioner som Tin Lizzie ….

Om du lurer på hvor andre samtidige kreasjoner ble av – som Cord, Auburn og Nash – så se her: Cord var luksusbiler fra Connersville, Indiana. De ble laget av Auburn Automobile Co fra 1929 til 1932 – og igjen i 1936 og 1937.

Cord Co ble startet av E. L. Cord som holdingselskap for flere firma, også Auburn Co. Bilene ble kjent for nyvinnende teknologi og flotte strømlinjer. Og Nash Motors holdt til i Wisconsin og bygde flotte luksusbiler helt til 1957, da de gikk inn i American Motors.

Mens Frazer Nash var en britisk sportsbil laget fra 1922 av ingeniør A Frazer-Nash. Etter økonomisk kollaps i 1927oppsto AFN Ltd. Frem til 2 verdenskrig bygget de noen modeller med unik girkasse. Dette fortsatte etter krigen med 85 biler før alt stanset i 1957.

Importøren av BMW justerte karosseriet og kom med andre modifikasjoner – og døpte bilene Frazer Nash BMW. Kontrollen over AFN Ltd, som importerte Porsche, gikk over til Porsche i 1987. I bilbransjen kan alt skje …

Edsel ville ha mer spennende biler

Edsel B Ford (1893 –1943) var filantrop og sønn av Henry Ford og hans kone Clara J Bryant Ford. Han var president for Ford Motor Co fra 1919 til sin død i 1943.

Han jobbet tett med sin far, som eneste arving til virksomheten, men var opptatt av å utvikle biler som var mer spennende enn Ford T, biler mer i tråd med hans personlige smak.

Selv som president slet han med å overtale senior til å godta avvik fra Henry-formelen. Bare store endringer i markedet gjorde at Edsel kunne utvikle Model A i 1927. Edsel grunnla også Mercury-divisjonen og var ansvarlig for Lincoln-Zephyr og Lincoln Continental. Han introduserte hydrauliske bremser, og styrket selskapets utenlandske produksjon. Edsel var en stor kunst-velgjører i Detroit og finansierte admiral Byrds polarferder.

Han døde av magekreft bare 49 år gammel. Henry gjenopptok da presidentrollen, og så ble Edsels eldste sønn, Henry Ford II, president i 1945.

Les også: Bilmerker som ikke må glemmes: Bristol og Armstrong Siddeley 

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com