Er du blant dem som ennå ikke er helt klar for elbil, men som trenger en rommelig SUV med firehjulsdrift, automatgir og god bakkeklaring? Fortvil ikke, du har alltids Mazda CX-5 – en fin fossil SUV.
Av Frank Williksen
I annerledeslandet Norge går elbilsalget fortsatt på høygir, elektrifiseringen av bilparken skjer i raskt tempo. Utvalget av attraktive elbiler blir stadig bedre, og både rekkevidde og ladetid utvikler seg absolutt i kundevennlig retning.
Likevel er det fortsatt en liten hard kjerne igjen av bilkjøpere som ennå ikke er helt klare for elbil. For noen handler det om noe så opplagt som store kjørelengder, der fossilbilen – spesielt dieselen – fortsatt er en klar favoritt for mange. For andre er kanskje årsakene noe mindre rasjonelle, men uansett årsak finnes det fortsatt alternativer også for denne gruppen.
Her kjenner nok mange seg igjen – tradisjonell instrumentering som gir rask og presis informasjon.
Veldig mye stemmer
Et slikt alternativ er Mazda CX-5, en klassisk SUV-type som ga Mazda en enorm opptur etter lanseringen i 2012. Senere har den gjennomgått jevnlige oppdateringer, men utseendet er fortsatt det samme, bortsett fra noen mindre kosmetiske grep og utstyrsoppgraderinger.
Fasit i dag er en gjennomarbeidet, «ferdig» modell, der veldig mye stemmer.
Mange varianter
Blant rent fossile modeller i dag, er dette derfor en av bestselgerne. Det er mange gode grunner til dette. Det er for det første en SUV, biltypen flest norske bilkjøpere ser ut til å foretrekke, automatgir er standard på alle modeller, den kan leveres med ren forhjulsdrift om du ikke trenger firehjulsdrift – og det finnes modeller med både bensin- og dieselmotorer.
God åpningsvinkel på døren, og bra med plass i baksetet.
Harmoniske proporsjoner
Selv om de ytre målene er ganske kompakte, er Mazda CX-5 en rommelig bil. Bakseteplassen er god, og bagasjerom på 506 liter er fullt på høyde med konkurrentene. Med nedfelte bakseter kan dette økes til 1.620 liter. Tillatt tilhengervekt er opptil 2.000 kg (med brems).
Å se på er Mazda CX-5 noe nær det mest typiske SUV-design som kan tenkes. Store vindusflater gir sikt og lys, og 19 tommers lettmetallfelger er med på å gi karosseriet harmoniske proporsjoner – fra den loddrette fronten til den nesten like loddrette hekken med elektrisk betjent bakluke.
Lekkert interiør
Innvendig har Mazda klart å skape en helt egen og litt eksklusiv stil. Uansett modell, er familietilhørigheten svært tydelig – og fine detaljer gir bilen et hint av premium. Slik er det også i CX-5, med mange smarte løsninger som også går igjen i andre modeller.
Det lille hjulet på midtkonsollen for forskjellige funksjonsvalg er både funksjonelt og intuitivt – en glimrende løsning. Både smart og praktisk er volumkontrollen ved siden av dette hjulet.
Spesielt for jubileumsmodellene er et lekkert vinrødt skinninteriør, med hvite kontrastfeler på armlener og midtkonsoll. Nydelig!
Lite å utsette på dette bagasjerommet.
Bra førerplass
Bak CX-5-rattet er det lett å trives. Den gode høyden og skikkelige speil gir god sikt rundt om. Til oversikt og kontroll bidrar dessuten et bra head-up display og ditto ryggekamera. Et ganske så tradisjonelt instrumentbord er plassert godt opp mot synsfeltet, og gir oversiktlig og lett tilgjengelig informasjon.
Førersetet er selvsagt el-justerbart og har minne, så det er lite plunder med å finne en bra kjørestilling. Selve setet støtter bra både sideveis og for lårene, men sitteputen kunne nok vært litt lengre.
Snittforbruk 0,8 l/mil
Bilen har meget bra adaptive LED hovedlys. Rattvarme er standard på min prøvebil, som var en CX-5 Optimum 2,5 Skyactiv-G med 194 hk bensinmotor, firehjulsdrift og 6-trinns automatgir.
Med den store bensinmotoren er CX-5 det vi gjerne kaller en sprek bil, med akselerasjon 0-100 på 9,2 sekunder. Den gode trekkraften oppleves best ved akselerasjon under fart, og gir et reelt overskudd når det trengs mest – for eksempel ved forbikjøringer. Jeg dro på en litt lengre tur med den, rundt 45 mil, og kom ut med et snittforbruk på 0,8 l/mil.
Her synes jeg Mazda har lykkes godt – både med det brukervennlige funksjonshjulet, og med volumknappen ved siden av.
Mye utstyr
Kjøreopplevelsen var generelt god, og den som jakter en rommelig langturbil med god komfort blir neppe skuffet.
Standard utstyr var forseter med både varme og ventilasjon, og oppvarmede ytre plasser i baksetet, som dessuten har justerbar ryggvinkel.
At bilen var en jubileumsmodell – Mazda 100 år – plusset på en god del ekstra utstyr i tillegg til den lange utstyrslisten Optimum har allerede i utgangspunktet. Her finnes blant annet nyttig utstyr som avising av vindusviskere og to USB-uttak i baksetet, BOSE lydanlegg med 10 høyttalere og en lang liste med sikkerhetsutstyr: Autobrems med fotgjengergjenkjenning, autobrems ved rygging og ved høy hastighet, varsle for kryssende trafikk ved rygging, bakkestartassistanse, trafikkskiltgjenkjenning, adaptiv cruise kontroll, kjørefeltassistanse, tretthetsvarsling, 360 grader kamera og parkeringssensorer foran og bak.
P1+, ja – nemlig! Men det er ikke poenget – poenget er derimot fin plassering av skjermen godt opp mot siktfeltet.
Starter på 493.600 kroner
Med jubileumspakken på toppen ender prisen på prøvebilen på 575.200 kroner. Da er det til gjengjeld en usedvanlig komplett utstyrt modell vi snakker om, og det er vanskelig å tenke seg noe som helst å plusse på av ekstra utstyr – utover vinterhjul, da. Alt tatt i betraktning er dette en konkurransedyktig pris for en både rommelig og motorsterk SUV. Med 2,0 liter bensinmotor med 165 hk starter CX-5 prismessig på
422.600 kroner, med forhjulsdrift og litt enklere utstyrt (Vision), men også denne med automatgir.
Med dieselmotor med 184 hk er startprisen 493.600 kroner (Vision, forhjulsdrift), og så går det slag i slag opp til 595.900 kroner (Optimum).
Noen tall, Mazda CX-5 Optimum jubileumsmodell:
Motor: 4-sylindret rekke motor, 2,5 liter. 194 hk. Maks dreiemoment 258 Nm v/4000 o/min.
Drivverk: Firehjulsdrift, 6-trinns automatgir.
Lengde x bredde x høyde: 4.550 x 1.840 x 1.680 mm
Akselavstand: 2.700 mm
Bakkeklaring: 185 – 193 mm
Egenvekt: 1.575 – 1.640 kg, avhengig av modell
Tillatt totalvekt: 2.140 kg
Tilhengervekt m/brems: 2.000 kg
Akselerasjon 0-100 km/t: 9,2 sek.
Toppfart: 192 km/t