Honda CR-V fortsatt en super bruksbil

CRV 1-kopi
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Jeg har i alle år vært en sterk tilhenger av munnhellet «seeing is believing». Det er liksom lettere å tro på det man opplever selv. Slik er det også med testing av biler. Én sak er hva en importør sier om bilens forbruk og øvrige egenskaper; noe helt annet å hente ut faktiske data gjennom egen prøving.

Derfor bruker jeg gjerne bil på jobbreiser over hele Sør-Norge, og litt nordover, og ellers til de fleste mål i Norden og Nord-Europa. Det er på de lange turene en bils egenskaper kommer tydeligst til uttrykk!

Dette var bakteppet da jeg for noen uker siden skulle gjøre en jobb i Rørvik, og deretter en i Namsos. Morsomt oppdrag – i Namsos ble jeg født, og i Rørvik hadde jeg mine tidligste oppvekstår.

Litt sent ute

Jeg hadde lenge vært nysgjerrig på hva Honda CR-V hybrid sto for, siden jeg hadde noen år med CR-V bak meg tidligere på 2000-tallet. Bilen husket jeg som en svært rommelig og praktisk SUV med god komfort, om enn ikke med de mest spennende motorytelsene.

Honda var tidlig ute med litt spesielle modeller med hybrid drivlinje, den varianten som også kalles selvladende hybrid – altså uten ladekabel. Så var det dønn stille lenge, og Honda kom mer og mer bakpå i en verden der snart alle kan by på elbiler eller ladbare hybrider – eller begge deler.

Omsider kom altså CR-V Hybrid, dessverre litt for sent til å bli den vitaminsprøyten merket sårt trenger – i hvert fall her i landet.

CR-V byr på et svært bra baksete.

Merkbart sprekere

Noen ihuga Honda-entusiaster har rett nok kjøpt bilen, men forventningene har nok ligget betydelig høyere enn salgstallene så langt. Dette har utvilsomt mye med pris å gjøre. Honda CR-V Hybrid koster fra drøyt 440.000 kroner med forhjulsdrift, og fra 505.000 med firehjulsdrift. I disse prisklassene er det i dag veldig mye spennende å velge blant, også fra merker som har en knallsterk posisjon på det norske markedet.

Noe av det første jeg opplevde da jeg startet på den lange turen nordover – til Rørvik fra min hjemmebase er det rundt 870 kilometer – var at bilen er blitt merkbart sprekere enn de tidligere bensin- og dieselmodellene. CR-V Hybrid byr på en effekt på 184 hk, og det er et godt merkbart hopp opp fra rundt 150 – 155 hk før.

Les også: En stor overraskelse: Honda Civic 1,0 Elegance

7-trinns CVT

Noen rakett er bilen fortsatt ikke, langt i fra, men den har det lille ekstra som er så kjærkomment – spesielt på de lange turene. Honda kaller sin hybridløsning i-MMD (intelligent Multi Mode Drive). Drivlinjen består av en 2,0 liter bensinmotor som jobber sømløst sammen med elektriske motorer i tre forskjellige kjøremodus: Motordrift, hybriddrift og ren elektrisk drift. Girkassen er, som tidligere, en 7-trinns CVT-versjon.

Ren elektrisk drift brukes vanligvis ved igangkjøring og kjøring i lave hastigheter. I hybrid modus deler bensinmotoren og de elektriske motorene på jobben, for eksempel ved akselerasjon. Ved motordrift er det bensinmotoren som driver bilen alene, for eksempel ved kjøring i høyere hastigheter.

De elektriske motorene gir ikke minst et godt bidrag til høyere dreiemoment, og gjør at bilen oppleves langt spenstigere enn tidligere modeller ved eksempelvis forbikjøringer. Akselerasjon 0-100 km/t som varierer fra 8,8 til 9,2 sekunder, avhengig av modell, forteller også klart og tydelig om en generelt sprekere bil.

…og et stort, rommelig og lettlastet bagasjerom.

Billig i drift

Nå er det neppe ytelser og sportslighet som får folk til å velge en CR-V, snarere handler det om plass, komfort og driftsøkonomi. Plassen og komforten er det ingen problemer med – CR-V er blant de absolutt rommeligste i klassen, og komforten kan lett måle seg med konkurrentene. Bensinforbruket imponerte. Min reise med bilen ble alt i alt 1.800 kilometer lang, og ble gjennomført med helt normal kjøring på et forbruk som lå og vippet mellom 0,59 og 0,60 l/mil. Dette må sies å være meget pent for en bensinbil med såpass mye krefter, og med en egenvekt på 1.672 kilo.

Det er også marginalt bedre enn fabrikkens oppgitte WLTP-tall.

Les også: Hondas hydrogen-modell klarer 700 km

Henger med på førerassistanse

I forhold til ren bensinmodell «koster» batteripakken drøyt 60 liter av bagasjerommet. Likevel er det knapt 500 liter igjen, og laster man til taket med nedfelt baksete er 1.638 liter til rådighet. Plass er generelt en av bilens desidert sterkeste sider. Baksetet er svært rommelig, og bilen har nå mulighet for en tredje seterad bakerst. Som før, er det mange smarte rom for bortlegging nav smått og stort, blant annet i midtkonsollen.

Honda henger godt med også på avanserte systemer for førerassistanse, for eksempel med sin Road Departure Mitigation, som ser om bilen er i ferd med å kjøre av veien, og som gjør nødvendige kurskorrigeringer for å hindre dette. Et annet eksempel er den intelligente adaptive cruise kontrollen, som ser om et kjøretøy i filen ved siden av er i ferd med å skjære inn foran din bil – og som justerer hastigheten i forhold til dette. Intelligent fartsbegrenser sørger automatisk for å overholde de fartsgrensene skiltgjenkjenningen til enhver tid registrerer.

Dette er hva føreren ser foran seg – enkel og oversiktlig instrumentering, og mange funksjoner styrt fra rattet.

Super bruksbil

Utstyrsmessig er CR-V også på høyden. Den nye modellen (Executive, som jeg kjørte) hadde bl.a. head-up display, oppvarmet ratt, varme også i baksetene og ryggekamera med flere vinkler. Apple Car Play og Android Auto er naturligvis på plass.

Høyde og bakkeklaring på godt SUV-nivå er litt mer av det som gjør dette til en super bruksbil. Inn- og utstigning er enkel og bekvem, og den høye kjørestillingen gir fin oversikt. På den praktiske siden gir det pluss med flatt bagasjeromsgulv og enkel og lettvint nedfelling av baksetene. Ja, og så håndfri åpning av den elektriske bakluken, selvsagt.

Hvor mye som enn er bra med denne bilen, så endrer det ikke det faktum at Honda er på defensiven i Norge. Tapet av mange forhandlere vil selvsagt gjøre det enda vanskeligere for merket å komme seg ovenpå igjen. Håpet for de gjenværende – og mulige nye – ligger i at fabrikken nå har skrudd opp tempoet på elektrifisering kraftig, slik at Honda allerede i 2022 vil kunne by på flere rene elbilmodeller og ladbare hybrider.

Spørsmålet er om dette blir tidsnok…

Noen tall – Honda CR-V 2,0 i-MMD Hybrid Executive:

Lengde x bredde x høyde: 4.600 x 1.855 x 1.689 mm

Akselavstand: 2.662 mm

Bakkeklaring (uten last): 200 mm

Bagasjerom: 497/1.638 l

Egenvekt: 1.672 kg

Tillatt totalvekt: 2.275 kg

Tilhengervekt m/brems: 1.150 kg

Toppfart: 180 km/t

Pris, som beskrevet: Kr. 561.000,-

Om design er meningene delte. Jeg synes ikke CR-V har noe å skamme seg over i sammenligning med andre større SUV’er.

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com