Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

Honda Jazz: Hybrid og smarte løsninger – men er det nok?

2020 Honda Jazz
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

Honda Jazz kommer i løpet av mai på markedet i Norge med sin fjerde generasjon. Denne praktiske småbilen er blant annet kjent for sine smarte seteløsninger og overraskende bra innvendig plass. Nå kommer den altså i helt ny utgave – og til Europa kommer den kun i hybridversjon.

Hondas navn på dette er e:Technology, som er en teknologi alle kommende Honda-modeller i Europa vil ha innen utgangen av 2022.

I Norge har Honda fått hard medfart i markedet i flere år, og hittil i 2020 er markedsandelen så lav som 0,2 prosent.

Les også: Honda CR-V fortsatt en super bruksbil

Sakket akterut

Det er nok mange årsaker til den negative utviklingen for dette japanske kvalitetsmerket. Med norsk elbil-politikk som bakteppe, er uten tvil den viktigste årsaken at merket har manglet biler med ladekabel.

Riktig nok kom store CR-V i hybrid utgave for ikke så lenge siden, men heller ikke den har gitt nevneverdig fremgang.

Dermed har Honda sakket lenger og lenger akterut, mens konkurrentene har lansert den ene elektrifiserte bilen etter den andre.

2020 Honda Jazz

Bedre plass

Jazz e:HEV som nå kommer har to motorer og et batteri som skal sørge for elektrisk drift. Dette er dessverre nesten det eneste jeg vet om tekniske data. Ellers vet jeg at den nye modellen er så vidt under 4 m lang, og at den kan leveres med LED-hovedlys.

Det er også klart at den nye modellen vil ha bedre innvendig plass enn utgående modell, og at den har beholdt de smarte seteløsningene. Nyttig informasjon er også nye berøringsskjermer og nettilkobling. Selvsagt støttes både Android Auto og Apple CarPlay.

Skal hindre at man kjører av veien

Bilen ser ut til å få godt utvalg av førerassistansesystemer, blant annet adaptiv cruise kontroll som følger trafikken i lavere hastigheter. Det automatiske nødbremssystemet er forbedret, og skal nå også kunne oppdage fotgjengere der det ikke finnes gatebelysning. Systemet aktiverer også bremsene dersom Jazz svinger inn foran et møtende kjøretøy.

Nytt er et system for å hindre at man kjører av veien. Dette systemet varsler føreren dersom bilen nærmer seg ytterkanten av veien, en møtende bil, eller skjærer inn i et annet kjørefelt uten å bruke blinklys. Fjernlysautomatikk er aktiv i hastigheter over 40 km/t.

I Europa tilbyr Honda to versjoner av hybriden Jazz. Det blir en «normal» utgave, og en litt høyere, crossover-aktig versjon med navnet Crosstar.

Les også: En stor overraskelse: Honda Civic 1,0 Elegance

  • Arkiv