Hybridbiler: Toyota har levert mer enn 15 millioner siden 1997

15-hybridrange-958744
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Tidligere i vår nådde Toyota en stor milepæl: Mer enn 15 millioner hybridbiler er solgt verden over siden lanseringen av Prius i 1997. I Europa har man passert 2.8 millioner, med et utvalg som teller 19 ulike hybridmodeller på tvers av Toyota og Lexus. Dette setter den japanske giganten i førersetet på veien mot EUs mål for CO2-reduksjon i 2020 og 2021.

44 hybrider

I 2019 sto hybridbiler for 68% av Toyota-salget i Vest-Europa og 52% i Europa som helhet. Toyotas teknologi sørger for at mer enn 50% av kjøringen i by og bynære områder foregår med null utslipp, noe som på en økonomisk måte bidrar til å bedre luftkvaliteten.

Globalt tilbyr nå Toyota og Lexus tilsammen 44 hybridmodeller, noe som med god margin overstiger selskapets tidlige visjoner om masse-elektrifisering av bilparken.

Les også: Rav4: Toyota-bestselger blir enda mer attraktiv

120 millioner tonn

Toyota tok avgjørelsen om å utvikle hybridbiler for over 25 år siden. Da startet utviklingen av en bil for det 21. århundre. Denne bilen skulle redusere drivhusgasser og annen skadelig forurensning. Første generasjon Prius ble så lansert i 1997. I dag, 15 millioner hybrider senere, har hybridteknologien redusert CO2-utslipp med mer enn 120 millioner tonn sammenlignet med tilsvarende bensinbiler, i følge Toyota.

– Det er takket være våre hybridbiler at vi er på god vei mot å nå 95 g/km-kravet som EU har satt for 2020 og 2021 i Europa – det tøffeste kravet i verden, sier Matt Harrison, visepresident i Toyota Motor Europa (TME),

I løpet av perioden har etterspørselen etter selskapets hybridbiler økt kraftig, også takket være mer emosjonell design. I dag handler det om fjerde generasjon hybridteknologi.

Dette er hybridutvalget fra Lexus.

Hybridbiler som springbrett

Toyota er overbevist om at hybrider er en viktig del av fremtidig miks av elektrifiserte kjøretøy. Toyota ser ikke for seg et scenario der én teknologi blir stående igjen alene, men tenker seg en fremtid der ulike elektrifiseringsteknologier, inkludert hybrider, plug-in hybrider, brenselscellebiler og elbiler alle spiller en rolle.

– Vi må jobbe hardt med å forbedre batteriytelsene og senke kostnadene på elbiler, noe vi gjør. Og vi må ha en plan frem til vi overkommer utfordringene med både elbiler og brenselscellebiler. I mellomtiden kan vi bidra med å fortsette arbeidet vårt med hybrider, sier Shigeki Terashi, Chief Officer i Toyota Motor Corporation (TMC).

40 elektrifiserte innen 2025

Lang hybridelektrisk erfaring har gitt selskapet overførbar kompetanse som er felles for alle elektrifiserte drivlinjer. Mer enn to tiår med kontinuerlig utvikling av elmotorer, batterier og strømstyringsenheter har lært Toyota hvordan de skal håndtere og gjenbruke energi effektivt. Dette åpner for en rekke elektrifiseringsmuligheter; hybrid, plug-in, elbil og hydrogen.

Toyota planlegger å lansere 40 nye eller oppdaterte elektrifiserte biler innen 2025 på tvers av alle teknologier. Dette inkluderer minst 10 nullutslippsbiler. Kanskje ser vi de første elbilene med faststoffbatterier om ikke så mange år?

Hybridene vil fortsatt være en ryggrad i drivlinjeutvalget. Dette har vært målet til selskapet helt siden de lanserte Prius for mer enn 20 år siden. Den endelige målsetningen er å nå nullutslipp på en måte som både er bærekraftig og tilgjengelig for flere.

Les også: Toyota Corolla – comeback som sier seks

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com