VW ID.5 GTX: Favoritten min i ID-familien

ID5 11
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Volkswagen har lykkes godt med sin ID-familie av elbiler. ID.3, som er vår tids Golf, klatrer på statistikkene, og var ved utgangen av april den fjerde mest registrerte nybilmodellen i landet. På plassen bak følger ID.4 GTX – og ID.4 er nr. 15.

Praktiske og brukerorienterte biler med god plass og mange fine løsninger.

Av Frank Williksen

Det er likevel dessverre langt igjen til VWs tradisjonelle dominans av markedet – og det demper nok stemningen kraftig at Teslas Model Y alene registrerte dobbelt så mange biler som samtlige VW-modeller til sammen i den aktuelle perioden.

Prisgrep og leveringsdyktighet er uten tvil viktige faktorer her, for på kjøreopplevelse og bruksegenskaper er min opplevelse at ID-modellene er helt på høyden – minst. Og nå er Passat-erstatteren ID.7 straks på banen for fullt…

Oversiktlig og greit, nesten litt minimalistisk.

Design avgjør

Etter å ha prøvekjørt både ID.4 og ID.5 GTX, er den mer coupé-like ID.5 GTX min favoritt. Den har selvfølgelig en betydelig fordel i utgangspunktet med firehjulsdriften, men det skal sies at ID.4 med bakhjulsdrift faktisk imponerte vel så mye. Under skikkelige vinterforhold leverte den godt i overkant av forventningene.

Forskjellene på taklinje og hekk gir dessuten ID.4 en liten fordel på plass og plassutnyttelse.

Dermed står jeg igjen med at det er forskjellen på design, spesielt utvendig, som bidrar mest til at mitt valg blir ID.5 GTX.

2 x USB/C i baksetet.

Overvåking

I størrelse er de to modellene tilnærmet identiske, både i lengde, brede og høyde. At det skiller et par centimeter her og der endrer ikke på dette, heller ikke at ID.5 GTX har 6 liter mer bagasjeromvolum – 549 mot ID.4s 543 liter.

Interiøret i bilene er ganske likt, man kjenner seg raskt igjen i en ID-modell. Det betyr i praksis et nøkternt og nesten litt minimalistisk indre. Det siste gjelder spesielt instrumentering og dashbord. Ikke minst skiller den lille instrumentskjermen foran føreren seg kraftig ut fra det vi har vært tradisjonelt vant med fra den fossile bilverdenen.

Det er selvsagt ikke noe galt med det, for man får den informasjonen man behøver. Og i en elbil er informasjonsbehovet redusert i forhold til i en bil med fossil drivlinje, der det er flere parametere som trenger overvåking…

Baksetepassasjerer i en ID.5 GTX hr bra med plass.

God trekkraft

Ellers er alt på stell innvendig, meget bra seter kombinert med elbilens lydløse drivverk gir et godt fundament for kjørekomfort på et nivå de fleste vil trives med. Veiegenskapene understreker dette.

Som andre elbiler, er også ID.5 tung – den veier oppunder 2.300 kg med fører. Når tyngdepunktet ligger så lavt som det gjør, blir det likevel stabilitet og forutsigbare kjøreegenskaper ut av det hele.

Med en effekt på inntil 220 kW – tilsvarende ca. 299 hk – er det selvsagt krefter mer enn nok i bilen. Et dreiemoment på solide 460 Nm, som er tilgjengelig fra første meter, sørger for meget god akselerasjon og et reelt kraftoverskudd.

1,8 kWh/mil

ID.5 GTX har en batteripakke på netto 77 kWh (brutto 82). Oppgitt rekkevidde er inntil 509 km WLTP – med fradrag for alle de mulige begrensningene: Kjørestil, hastighet, bruk av komfort- og tilleggsforbrukere, utetemperatur, antall passasjerer/bagasje og topografi. Likevel gir kapasiteten uten tvil rom for relativt lange etapper før lading kreves.

Importøren oppgir et forbruk (WLTP) på 1,8 kWh/mil ved blandet kjøring, noe som så ut til å stemme bra med egne erfaringer.

En midtkonsoll med god plass til kopper, flasker og andre småting – og induksjonslader for mobil.

Godt utstyrt

Utstyrsmessig holder ID.5 GTX bra nivå. Den delte og nedfellbare bakseteryggen har midtarmlene med koppholder og skiluke, det er bæreposeholder og surrekroker i bagasjerom og to USB/C-uttak både foran og bak.

Listen over standardutstyr omfatter ellers bl.a. speiling av smarttelefon, induksjonslading, infotainmentsystem med blant annet navigasjon og stemmestyring, over-the-air oppdatering, varmepumpesystem med aktiv batterioppvarming og -kjøling, parkeringssensorer foran og bak – og hele menyen av førerassistansesystemer.

Med et stort utvalg av utstyrspakker kan man så bygge videre etter egen smak, behov – og lommebok.

Forsetene har puteforlenger, noe mange flere burde ha som standard utstyr.

Koster mer

I sum blir ID.5 GTX en attraktiv bil med plass nok for de fleste. At så mange flere velger den nesten størrelsesmessig identiske ID.4 har sikkert noe med SUV-type å gjøre, for du får nok plass til stort sett det samme i begge modeller. Merprisen forklarer uten tvil resten, for ID.5 koster en god del mer – ikke minst som GTX.

Og lillebror ID.3 skal jeg komme tilbake til litt senere.

Noen tall, VW ID.5 GTX:

Motor: Elmotor inntil 220 kW (299 hk). Dreiemoment 460 Nm.

Drivverk: Firehjulsdrift, trinnløs automat.

Lengde x bredde x høyde: 4,60 x 1,85 x 1,62 m

Akselavstand: 2,77 m

Egenvekt m/fører: 2.267 kg

Totalvekt: 2.750 kg

Nyttelast: 483 kg

Bagasjerom: 549-1.561 l

Tilhengervekt m/brems: 1.200 kg

Batteri: Litium-ion. 77 kWh netto (brutto: 82)

Batterivekt: 493 kg

Ladetid DC 135 kW: 5 – 80 prosent 36 min.

Strømforbruk ved blandet kjøring: 1,8 kWh/mil

Rekkevidde, WLTP/blandet kjøring: Inntil 509 km

Akselerasjon, 0-100 km/t: 6,3 sek.

Toppfart: 180 km/t

Pris: ID.5 GTX fra 588.200 kroner (ID.5 fra 518.500 kroner).

Les også: RSA med femte bilmerke: Prisgunstige JAC

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com