RSA med femte bilmerke: Prisgunstig JAC kompakt-SUV

JAC 1
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

I begynnelsen av februar kunne RSA presentere den første modellen som er klar for Norge fra importørens nyeste tilvekst – kinesiske JAC. Det er en kompakt familie-SUV som ruller inn på markedet – og rundt 40 forhandlere er allerede klare til innsats – fra Mandal i sør til Harstad i nord.

Bildet øverst: Dette er den første JAC-modellen RSA tar til Norge, en kompakt SUV med en pris mange vil like.

Av Frank Williksen

Den offisielle starten for JAC var lagt til Drammen Teater, med både presse, forhandlere og leverandører til stede. Debut-modellen har  opptil 433 km rekkevidde (WLTP kombinert). Batteripakken er på 65,7 kWh netto, og 3-faslading og varmepumpe er standard.

2.000 biler i år?

Prisen på JAC e-JS4 er fra 374 900 kroner, noe som garantert vil trekke veldig mange interesserte til det nye RSA-merket. Prisen inkluderer en utstyrspakke med blant annet LED kjøre/hovedlys, 360-graders kamera, ryggesensor, panorama soltak, oppvarmede forseter, vegansk skinninteriør, DAB+, Apple Carplay/Android auto og tonede ruter fra B-pilar.

– Hvor mange slike biler skal dere selge fremover?

– Klarer vi rundt 2.000 biler i år, vil det være bra, sier Lars Havre, som er merkesjef for JAC i Norge. Med seg på JAC-laget har han regionsjef Olav Slotsvig.

Et lite gløtt inn på førerplassen.

65,7 kWh batteri

Bilstoff fikk en liten runde med bilen kort tid etter den offisielle lanseringen, og kan melde om en SUV som ikke er av de aller største, men stor nok for mange. Bilen er 4,45 m lang og 1,85 m bred. Høyden er 1,67 m, så inn- og utstigning er bekvemt. Plassforholdene inne i bilen holder godt mål, og bagasjerom på 450 liter er også godkjent.

Informasjon får man fra to skjermer på 10,25 tommer. Betjeningsmessig er JAC mer tradisjonell enn mange andre for tiden, med flere knapper og brytere, og ikke så mye fokus på skjermbetjening.

Selv om designet grenser mot minimalistisk, ser utstyrsnivået ut til å være relativt høyt, blant annet med to USB ladepunkter også bak.

Batteri på 65,7 kWh netto skal gi en WLTP-rekkevidde opp mot 433 km.

Bra ryggekamera og 360 grader kamera.

Mer i vente

– Kommer det flere JAC-modeller?

– Fabrikken har mer på programmet, ja – blant annet en pickup med firehjulsdrift. Som ladbar hybrid med 40 kWh batteri har denne en elektrisk rekkevidde på godt over 100 km. Den kan være aktuell i 2024/2025. Den finnes også som elbil med 100 kWh batteri, som kanskje er enda nærmere i tid.

JAC bygger også varebilen M3 EV med varerom på 6 kbm, også det en spennende modell, sier han.

God åpningsvinkel på døren, og bra med plass i baksetet.

1.000 biler snart underveis
Den siste tiden har Lars Havre jobbet på spreng med å ansette forhandlere. Han forteller at interessen har vært over all forventning.

– Telefonen har nesten ikke stått stille de siste ukene, og både kjente og ukjente forhandlere har vist interesse for JAC. Responsen har rett og slett vært overveldende.

På få uker har vi signert nærmere 40 forhandlere i Norge, og vi har som mål å ha et forhandlernettverk på mellom 60 og 70 forhandlere på plass i løpet av våren. Vi er dessuten godt i gang i Sverige og Danmark, sier Havre, som legger til at over 1.000 biler er bestilt, med ankomst Norge fra mars og utover.

RSA har i alle år hatt som filosofi å være til stede både på små steder og i store byer.

Lokal trygghet

– Vi ser at bildistribusjon er i endring, og mange bilmerker starter opp med agentmodeller istedenfor tradisjonelle forhandlernettverk. Dette betyr i praksis direktesalg fra fabrikk til kunde, og mindre til både importører og forhandlere.

Slik vi ser det, mister forhandleren ved en agentmodell eierskapet til kunden – men vi tror at kunder fremdeles ønsker lokal trygghet og tilstedeværelse når man kjøper bil, sier Lars Havre, som mener agentmodellen skaper mye usikkerhet i bransjen.

– Ja, vi ser tydelig at mange nå opplever fremtiden mer uviss – «Hva gjør vi nå?» Dette merker vi også godt på at vi nå får henvendelser fra forhandlere vi ikke ville ha hørt fra tidligere. Mange merker sliter med leveringsproblemer, og det hjelper jo ikke å ha en stor ordrereserve dersom bilene ikke kommer. Denne situasjonen tror vi er med på å åpne for nye merker, som for eksempel JAC.

450 liter til disposisjon for bagasje er godkjent.

JAC siden 1964

– Nye merker er vel ikke nok i seg selv?

– Nei, for forhandlere er det selvsagt viktig å være trygg på at det som kommer er bilmerker som blir i markedet, og ikke bare er døgnfluer. JAC er sånn sett ikke noe nytt merke. Historien går tilbake til etablering i 1964, og personbiler har selskapet produsert siden 1970. I dag har JAC 33 000 ansatte, hvorav 5 000 jobber med forskning og utvikling.
Selskapet er en av verdens største produsenter av elbiler, og selger over en halv million kjøretøy i året – både elektriske og fossile kjøretøy.

JAC har gjennom årene etablert Joint Ventures med store konsern som for eksempel Volkswagen og NIO. JAC er Volkswagens partner for elektriske biler i Kina med felles produksjonsfasiliteter, og produserer bilene for NIO, sier Lars Havre.

RSA vokser

– RSA er nå importør for fem bilmerker i totalt 12 land, og har over 250 forhandlere. Selskapet har 400 ansatte ved i alt 17 lokasjoner i Norge og flere andre land, legger han til.

– Omsetningen nådde siste år 6,2 milliarder kroner med ca. 10.000 solgte biler. Dette var en økning fra 4 milliarder i 2021 og 2 milliarder i 2020. Vi forventer vekst også inneværende år, men primært i andre land enn Norge, sier Lars Havre, som kan fortelle at det skjer mye hos og med RSA for tiden.

– Et nytt europeisk hovedkontor nærmer seg fullførelse på Gulskogen i Drammen, med ca. 6 000 kvm. Dette skal huse administrasjon, teknisk avdeling, bilforretning, teknisk skole og verksted. I tillegg kommer et delelager for Nord-Europa på ca 8 000 kvm, et steinkast unna.

Les også: Bilbygging – et salig sirkus

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com