ID.ROOMZZ: Fullvoksen el-SUV fra VW debuterer i Kina

ID ROOMZZ 1
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

ID.ROOMZZ er en fullvoksen El-SUV fra VW. Den kan kineserne kjøpe allerede i 2021.

På bilutstillingen i Shanghai, som åpner 18. april, viser Volkswagen det nyeste medlemmet av den helelektriske ID.-familien.

Den store SUV-modellen ID.ROOMZ har tre seterekker og ytre mål ganske nær Tesla Model X. Bilen er forberedt for autonom kjøring på nivå 4 uten aktiv fører, og ruller ut på det kinesiske markedet i 2021.

– Vi vet per nå ikke noe tidspunkt for eventuell introduksjon i Europa, og siden dette er en konseptbil kan vi rimeligvis heller ikke si noe om priser, sier kommunikasjonssjef Anita Svanes til DrammenLIVE24.

Les også: Hyundai Nexo – flott elbil uten rekkeviddeangst

Stor bil

ID.ROOMZZ er en stor bil. Den mangler bare drøyt 8 centimeter på å nå 5 meter i lengden, og har en bredde på 1,89 m. Høyden er 1,76 m, og akselavstanden er nesten 3 meter – 2.965 mm. Kontakten med underlaget sørger hjul i dimensjon 265/40 R22 for, så fotavtrykket er solid!

Bildet gir et inntrykk av en annerledes kupé-løsning.

Krefter nok

ID.ROOMZZ får en blanding av bakhjulsdrift og 4Motion firehjulsdrift, og har en samlet effekt på 306 hk med elmotor både foran og bak. Dette gir ikke helt Model X-ytelser, men 0-100 km/t på 6,6 sekunder for en såpass stor og tung bil lar seg uansett høre! Toppfarten er elektronisk begrenset til 180 km/t.

Hyundai Kona el – forståelig at interessen er stor

ID.ROOMZZ rekkevidde: 450 km

Noe av det mest interessante med en elbil, er batterikapasitet og ladeevne.

For ID.ROOMZZ gjelder batterikapasitet på 82 kWh, noe som gir en WLTP-rekkevidde på 450 km. Med 150 kW (DC) hurtiglading skal ladetid opptil 80 prosent være ca. 30 minutter, ifølge fabrikken.

Konseptbilen har fått et helt nytt interiørkonsept med tre seterader. I helautomatisk modus kan setene vinkles 25 grader innover slik at man får en salonglignende atmosfære, godt tilrettelagt for kommunikasjon.

Slik ser det ut på førerplass i manuell modus.

Digital cockpit

Hver passasjer kan også innrette seg individuelt, i seter som kan justeres trinnløst ned til liggeposisjon.

Et konvensjonelt dashbord i vanlig forstand finnes ikke i ID.ROOMZZ. I manuell modus vil det heller virke som om Digital cockpit og rattet svever foran føreren. Digital cockpit er en heldekkende glassflate, og i konseptbilen er rattet en integrert del av flaten.

I interiøret er det brukt materialer produsert av naturlige og fornybare råstoffer, og et aktivt filtersystem – Clean Air – sørger for at inneluften holdes ren, selv om den utvendige luften ikke skulle være det.

 

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com