Få land har vel lansert så mange bilmodeller som gode gamle Great Britain. En av dem het Jowett Javelin – og den er det bare oss gamlinger som husker. Eller?
Bildet øverst: Javelin var 4,3 m lang og 1,5 m bred, veide et tonn og kostet 819 pund ny, en uhørt pris i 1947. Men de var vakre – stilen er den gamle, med utenpåskjermer og alt – før pongtongene kom. Samlerverdien er visstnok astronomisk. (Bildet er fra Jowett Archives).
Av Stein Bekkevold
Jowett Javelin ble bygget fra 1947 til 1953 av Jowett Cars Ltd ved Bradford. Den kom i fem varianter fra PA til PE, hver av dem som en standard- og en de luxe-variant. De ble designet av G. Palmer under 2. verdenskrig, og skulle være et stort sprang fremover fra de kjedelige førkrigs Jowett´ene.
Litt over 23 000 ble laget. Bilen ble vist første gang lørdag 27. juli 1946 i en kavalkade som markerte 60 år med britisk motorindustri. Runden ble smart nok startet av selveste kong George VI(!) og gikk fra Regent’s Park gjennom Marble Arch, rundt i Londons West End og Piccadilly Circus og tilbake til parken; stor stas!
Og slik så den ut innvendig. Dette er en 1948-modell. (Fra brosjyre)
Bilen er kjapp
Men serieproduksjon ble det ikke før i november året etter. I en omtale fra 1949 ønsket den høyst seriøse avisen The Times’ medarbeider – utkommandert fordi Kongen var der – bilens «gode ytelse og originale design» velkommen. The Times: «Motoren sitter foran forakselen og bilen er kjapp, den kommer raskt opp i sin toppfart (33,4 sek til 124 km/t), og kupeen tar seks personer.
Bilens lave vekt og gode strømlinjer bidrar til dens utmerkede ytelse. Kontrollene er lette å betjene, og det er en rolig bil å kjøre.» Hevdet altså seriøsiteten selv.
Motoren var på 1,5 liter med kompresjon 7,2:1 – den var vannkjølt og hadde aluminium blokk og våte sylinderforinger; en sensasjon. Ytelse 50 hk ved 4100 o/m (52,5 hk for PE) og to Zenith forgassere. PA- og PB-versjonene hadde hydrauliske ventilløftere!
…det var dette med Kongen da!
The Times sa videre: «Designfunksjoner er såkalt aerodynamisk styling med frontlyktene innfelt i skjermene og skrånende, buet frontrute. Karosseriet er av presset stål, med chassis av stålbokser». Mye av dette var svært moderne i 1945, så det er forståelig at seriøse The Times brukte spalteplass på noe så prosaisk som en bilomtale – men det var dette med Kongen da.
Slik tok bilen seg ut skrått bakfra, aerodynamisk for sin tid. (Fra brosjyre)
Startet i 1904
Fjæringen var torsjonsstenger ved alle hjul, uavhengig oppheng foran og tannstangstyring. PA- og PB-modeller hadde Girling hydrauliske bremser foran og mekaniske bak. Senere versjoner hadde helhydrauliske bremser.
Selvsagt var Javelin – Spydet – altfor flott og altfor avansert og altfor dyr å bygge, og med høy salgspris var sagaen snart slutt, men det var helt sikkert moro så lenge det varte.
Jowett Ltd var grunnlagt i 1901 av brødrene B. og W. Jowett sammen med A. V. Lamb. De startet i sykkelbransjen(!) som alle andre, og fortsatte med V2-motorer for MC. Noen tidlige slike ble brukt i andre bilmerker som erstatning.
I 1904 startet Jowett Motor Co i Back Burlington Street. Deres første bil het Jowett Light, og kom i februar 1906, men siden de var fullt opptatt med andre aktiviteter ble den ikke seriebygget.