Rover – forloren luksus

333988005_169647359180230_3730480868713525460_n
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Rover bygde biler i over et århundre, fra 1904 til 2005 – og mest luksus. Også de startet med sykler – som Rover Co i 1878 – før de begynte med biler i 1904, slik alle gjorde da.

Av Stein Bekkevold

Merket fikk et langskip som logo, men navnet er slavisk, rovar. Rettighetene til navnet ligger nå hos Jaguar Land Rover, men ingen Rover-biler er i produksjon, merket er sovende, i likhet med omtrent 20 andre engelske.

Rover Group

Til tross for statsstyrt oppkjøp fra Leyland Motor i 1967 og en haug fusjoner, diverse nasjonalisering og fisjoner, beholdt Rover sin identitet, først som uavhengig datter av LMC, og så i ulike undergrupper i British Leyland på 1970-tallet og inn i 1980-årene.

Merket ble så flaggskip i omdøpte Rover Group i 1988, med verdifulle merkenavn som Land Rover og Mini – først eid av British Aerospace (!) og så av BMW.

SAIC og Nanjing

Lisens på teknologi fra Honda, og penger fra BMW, ga gjenoppliving på 1990-tallet. Året 2000 solgte BMW Rover og MG-aktiva til Phoenix Consortium, som startet MG Rover Group på Longbridge.

Men BMW eide fortsatt Rover-navnet, så MG Rover kunne bare bruke det på lisens. I april 2005 sluttet produksjonen av Rover biler, fordi MG Rover Group gikk konk.

Alt de eide ble delt opp mellom to kinesiske selskap – litt gikk til SAIC Motor, som nå fikk kunnskap de bakte inn i kinesiske Roewe-merkede luksusbiler. Andre eiendeler ble kjøpt av Nanjing Automobile.

Forsvant

Flere viderverdigheter: BMW solgte rettighetene til Rover-merket til Ford i 2006 for 6 millioner pund, og Ford brukte en opsjon på forkjøpsrett som stammet fra kjøpet av Land Rover i 2000. De samlet dermed de opprinnelige Rover Co-merkene, mest av hensyn til merkevarebeskyttelse.

I mars 2008 ble Ford enige med Tata Motors of India om at Rover-merket skulle tas inn som en del av salget av Jaguar Land Rover. Uten at det ble noen nye biler av den grunn.

Slik forsvant enda et engelsk luksusmerke med valnøtt, kalveskinn og tykk lakk – ut i det blå …

På bildene ser du en Rover fra 1930-tallet (den svarte) og så modellen som i så mange år var populær i UK og ellers i Europa, i diverse varianter. (Foto Rover)

Les også: Brødrene Rootes – borte ble de

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com